Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Saturday, June 30, 2012

Masa Subur Wanita dan Tip Mendapat Anak

Masa Subur Wanita Cara Nak Tahunya dan Tip Mendapat Anak


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sebagai wanita saya faham perasaan teman-teman yang telah bergelar isteri, pasti inginkan anak dari perkahwinan yang dibina. Namun, bercakap soal anak, ia adalah ketentuan dan rezeki daripada Allah SWT. Pasti ada hikmah atas sesuatu ujian yang Allah berikan kepada hambaNya yang beriman. InshaAllah.

Bagi pasangan yang mempunyai anak-anak pun, masing-masing ada ujian dan dugannya juga. Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hamba-Nya.

Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.

Ada sesetengah pasangan perlu mengambil masa yang lama untuk memperoleh zuriat dan ada juga yang tidak mempunyai zuriat sehingga tua disebabkan perkara-perkara tertentu. Tetapi perlu diingat bahawa semua yang berlaku itu adalah dengan izin dan kehendak ALLAH s.w.t.

Renungilah kisah Nabi Zakaria di dalam AlQuran, walaupun usianya telah tua dan isterinya pula mandul tetapi atas berkat usaha, ikhtiar dan berdoa akhirnya ALLAH SWT telah kurniakan anak untuk mereka berdua.

Sebenarnya ada banyak cara untuk kita berusaha agar hamil. Dan semuanya bukan senang..Kita kena banyak sabar.Memang sabar itu pahit dan payah, namun sebagai hambaNya, kita perlu sentaisa suburkan rasa sabar ini.

Kalau kita dah usaha, dah doa tapi Allah belum izinkan kita punyai zuriat, sabar dan redha adalah jalan terbaik. Pasti ada hikmah di sebalik ujian yang pahit ini. Allah pasti tahu apa yang terbaik buat kita.

Setelah berusaha dengan perubatan moden dan kampung untuk memperoleh zuriat bahkan telah berdoa kepada Allah, namun belum memperoleh zuriat, maka kita dituntut supaya banyak bersabar dan jangan dalam keadaan tertekan. Perasaan yang tidak stabil akan mengganggu keadaan dalam diri anda dan ini akan menyukarkan lagi bagi anda berdua untuk memperolehi zuriat.

Kadang-kadang apa yang kita nak, kita dapat dengan mudah di dunia ni.Kadang-kala benda yang kita tak mahu, itulah yang kita dapat di dunia ni. Kedua-dua situasi ini, sebagai seorang islam, kita perlu hadapai dengan sabar dan redha serta syukur.

Hikmah tu kadang kita tak tahu masa hidup di dunia ini. kadang kala bila kita dah kembali pada Allah barulah kita tahu apa hikmahnya.

TIP DIPERMUDAHKAN MENDAPAT ZURIAT

Dalam Islam terdapat tips atau amalan yang boleh diamalkan agar dipermudahkan mendapat zuriat yang baik dan soleh.

  1) Bersangka baik dengan ALLAH s.w.t. serta berdoa sentiasa kepada Allah SWT.

Allah SWT itu mengerti dan memhami bahasa yang digunakan oleh hambaNya yang berdoa kepadaNya. Bukankah doa itu senjata orang mukmin?


Daripada Syaidina Ali r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
" Doa adalah senjata bagi orang-orang mukmin, tiang bagi agama, dan nur bagi langit dan bumi.
 (HR Hakim)

Mari kita lihat Kisah Nabi Zakariya yang memohon doa pada Allah agar dikurniakan zuriat:

Ayat 38, surah Ali-Imran yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.”

Ayat 89, surah al-Anbiya yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.” Ayat ini juga berkenaan dengan kisah Nabi Zakaria a.s. untuk memperoleh anak yang baik bagi menyambung zuriatnya.

Jika kita berdoa dalam Bahasa Melayu pun tidak mengapa. Maka, memohon doa ini bukannya hanya dalam bahasa arab bahkan yang paling menyerap adalah dalam bahasa kita sendiri kerana Allah SWT Maha Mengetahui setiap sesuatu kebiasaanya apa-apa saja yang kita terlintas di hati dan kita ada idea atau ilham untuk memanjatkan doa, rasakan seolah-olah anda sentiasa bersama Allah SWT setiap masa, berkomunikasilah dengan walapun di dalam hati setiap masa dan di mana saja.

Berdoalah dengan penuh yakin, mintalah dari Allah sesuai keyakinanmu akan kekuasaanNya. Percayalah bahawa Ia Maha Kuasa atas segala-galanya.

Namun, adab berdoa mestilah kita jaga. Janganlah berdoa tanpa adab. Macam kita nak jumpa pembesar kan, kita aada tatacara nak jumpa pembeesar. Apatah lagi ini kita nak berdoa, nak mohon hajat kepada Tuhan Penguasa Alam Semesta, Tuhan yang Maha Esa, Allah SWT.

 Di dalam berdoa kita disuruh menaruh harapan seratus peratus kepada Allah dan yakin bahawa Allah berkuasa untuk mengabulkan doa kita tersebut. Yang paling penting awali doa dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Rasulullah SAW begitu juga dalam menutup doa.

  2) TAHU WAKTU SUBUR WANITA ISTERI
 
KENAPA KITA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?

Kenapa kena tahu?

Sebab pada waktu subur ni la ovari kita akan keluarkan telur untuk disenyawakan dengan benih lelaki. Jadi faedah kita ni sebagai wanita tahu waktu subur secara umumnya ada 2 sebab:

Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.

Kedua-duanya adalah sama penting.

Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

BILA WAKTU SUBUR NI?

Biasanya Waktu subur adalah HARI KE-14 SEBELUM Hari pertama kedatangan haid bulan yang seterusnya. 1ST DAY PERIOD BULAN YANG SETERUSNYA.

Setelah anda faham kitaran haid yang DITERANGKAN DI BAWAH, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang seterusnya.

Sekiranya haid anda adalah tetap 28 hari, tidak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya haid anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

MARI KITA FAHAMI FASA KITARAN HAID KITA

Terdapat beberapa fasa dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) – ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda pada kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13
Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran fallopio ke rahim.

Hari 15-28
Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestron dirembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestron semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh.

CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR
Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu. Di Amerika terdapat kit untuk mengetahui kesuburan wanita melalui air kencing wanita.

  3)  JAGA EMOSI

Ramai orang yang saya jumpa beritahu antara tip supaya mudah hamil ialah wanita itu mestilah bukan berada di bawah tekanan yang melampau atau kerja yang banyak sampai tak cukup tidur waktu malam. 
Contohnya, Jika kita lihat orang bawah kita atau kawan kita tu tiada anak, janganlah pula asyik dia je yang nak kena buat tugasan seperti bawa balik data tertentu untuk ditaip balik dalam komputer semasa dia nak balik rumah yang mana kerja tu dia terpaksa bersengkang mata waktu malam. kalau sekali dua mungkin boleh lagi tapi kalau asyik-asyik dia je, kasihan dia.
Menjaga emosi  sangat penting kalau mahu hamil. Kalau setiap hari asyik berada di bawah tekanan je memang susah la nak lekat. Atau dah lekat, lepas tu kita dirundung dukacita dan eksedihan melampau, 'bayi' yang baru nak lekat tu, boleh keguguran.
jadi, Eloknya kita kena tenang terutama dalam zon subur ...jangan terlalu stress. 

 4) AMALAN PEMAKANAN

Wednesday, June 27, 2012

Ketika Hati Menangis

Ketika Hati Menangis






Tuhanku….
ketika hati seorang hambaMu menangis,
 hanya kau saja yang tahu.

Tuhanku….
 
Ketika mereka meninggalkan aku sendiri
Ketika tiada siapa yang sudi menolehku di sini,
Ketika  tiada simpati, 
Kau tetap mendengar rintihanku
PadaMu tempatku menagih kasih
Ketenangan kurasa mendekatiMu
Syahdu malam sendiri
 tak terasa sunyi

 Tuhanku,
Ketika matahari menyembunyikan diri,
Ketika langit mendung melatari,
Ketika hujan membasahi bumi,
Ketika hembusan bayu seakan terhenti,


Kasih Sejati Isteri Kepada Suami OKU

Kasih Sejati Isteri Kepada Suami OKU



Orang ramai yang inginkan menghulurkan sumbangan boleh menghubungi Ahmad Daniel di talian 012-2216605 atau e-mel molldanny@gmail.com.

SUBANG JAYA: Atas nama cinta, dia sanggup mengahwini suaminya, dua tahun lalu yang ketika itu lumpuh dari pinggang ke bawah akibat kemalangan. Namun, dugaan sekali lagi menimpa apabila Molee Kamal, 36, yang sepatutnya menjadi ketua keluarga mereka disahkan pula menghidap kanser buah pinggang tahap empat sejak Mac 2010.

Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, Molee dan suami, Ahmad Daniel Sharani, 36, yang tidak bekerja kini terpaksa mengeluarkan perbelanjaan hingga RM17,000 bagi membeli ubat untuk Molee bagi tempoh dua bulan.

Molee, pereka laman web di sebuah syarikat penerbitan di Shah Alam, berkata dia disahkan menghidap penyakit itu beberapa hari selepas ulang tahun pertama perkahwinan mereka 4 Mac 2010.

“Pada mulanya saya lenguh-lenguh badan dan perut tidak selesa seperti kembung perut. Doktor mengesyaki buah pinggang bernanah, namun apabila melakukan ujian biopsi, terdapat darah pada buah pinggang dan pemeriksaan selanjutnya disahkan menghidap kanser buah pinggang tahap 1,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini.

Tuesday, June 26, 2012

Cinta Palsu Lari kebas wang KWSP suami

Cinta palsu Lari kebas wang KWSP suami

Modus operandi wanita asing kahwin lelaki tempatan berumur 50 tahun


MOHD. KHAIRUN ( kanan ) dan Nordi menunjukkan surat lahir anak-anak Nordi di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Berkahwin dengan lelaki tempatan berumur 50 tahun ke atas dan kemudian memujuk suami mereka mengeluarkan wang yang terkumpul dalam caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebelum lari menghilangkan diri.

Itu merupakan antara modus operandi terbaharu yang dikesan dan dipelopori oleh wanita asing terutamanya dari Indonesia dalam usaha memerangkap lelaki warga emas negara ini untuk hidup senang dengan jalan yang mudah.

Dalam tahun ini sahaja, Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO menerima tiga aduan berhubung kes tersebut yang menggunakan taktik yang sama termasuk kes terbaharu membabitkan seorang pengawal keselamatan, Nordi Adi, 57, yang menetap di Pontian, Johor.

Lonesome George Kura-kura Lebih 100 Tahun Geragasi Mati

Lonesome George Kura-kura Geragasi berusia Lebih 100 Tahun Mati






Bangkai "George Lonesome " dipindahkan pada pengusung daripada Corral di pulau Puerto Ayora, Galapagos Islands Jun 24, 2012. - Reuters pic


Quito, 25 Jun - Lonesome George, , kura-kura yang terakhir baki jenis dan ikon pemuliharaan, meninggal dunia semalam sebab-sebab yang tidak diketahui, Taman Negara Galapagos berkata. Ia dianggap menjadi kira-kira 100 tahun.

Sepi George telah dijumpai pada tahun 1972 dan telah menjadi simbol Kepulauan Ecuador Galapagos, yang menarik kira-kira 180,000 pelawat tahun lepas.

"Pagi ini renjer taman yang bertanggungjawab menjaga kura-kura yang found sepi George, badannya bergerak-gerak," kepala Taman Negara Galapagos, Edwin Naula, kepada Reuters. "Kitaran hayat beliau datang ke penghujungnya."


11,650 lulus jadi amah di Malaysia

11,650 lulus jadi amah di Malaysia

 Salam. Bagi saya kerjaya maah atau pembantu rumah tangga adalah suatu kerjaya yang murni dan penting dalam sesebuah masyarakat. tamabhan pula, situasi sekarang yang amna para ibu rumah tangga ramai yang perlu keluar bekerja bagi membantu suami mendapatkan wang yang halal untuk kesinambungan hidup.

Amah adalah suatu kerjaya yang murni. Ini kerna, seorang pembantu rumah tangga yang amanah, jujur, dan taat pada ajaran Islam, akan membantu membentuk pendidikan anak-anak majikan juga. Kerana anak kecil akan belajar dari persekitarannya.

Ada majikan yang baik membri layanan baik kepada pembantu mendapat pembantu bermasalah dan agendi tak mahu bertanggungjawab. Ada pula pembantu mendapat majikan yang aniaya dan zalimi pembantunya.

Pada pandangan saya, masalah biasanya wujud apabila maslah komunikasi timbul. Apa yang difahami pembantu lain, apa yang disuruh majikan lain. Jika saya, saya biasanya akan ketawa geli hati memandangkana da perkataan Bahasa melayu, difahami lain pula oleh pembantu saya kerana Bahasanya yag lain, samada Madura, jawa atau Sunda.

 Apa-apa pun, bila kita buat baik, InshaAllah Allah akan balas dengan kebaikan meski kejahatan yang diberi di dunia ini.

SEPANG - Seramai 11,650 rakyat Indonesia telah mendapat kelulusan daripada Kedutaan Besar Indonesia di sini untuk berkhidmat sebagai pembantu rumah di Malaysia, kata Atase Ketenagakerjaan Kedutaan Indonesia, Agus Triyanto.

Agus memberitahu, mereka bagaimanapun perlu menepati syarat-syarat yang ditetapkan memorandum persefahaman (MoU) antara Malaysia dan Indonesia sebelum dibenarkan bekerja.

"Mereka harus menjalani latihan sebanyak 200 jam sebagaimana yang diperuntukkan dalam MoU berkenaan bagi membolehkan mereka memiliki sijil kompetensi kerja dari kerajaan Indonesia.

"Tanpa sijil berkenaan, ia bermakna mereka (amah) tidak dilatih dengan baik dan tidak layak bekerja di negara ini," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Pulau buatan manusia dijual AS$6.5 juta

Pulau buatan manusia dijual AS$6.5 juta


IMEJ yang dihasilkan komputer menunjukkan pulau buatan manusia yang akan dibina firma Orsos Island. 


VIENNA - Sebuah firma Austria akan membina pulau buatan manusia yang boleh terapung tetapi tidak mempunyai enjin.

Pulau tersebut bakal dijual pada harga AS$6.5 juta (RM20.5 juta).
Menurut pengasas syarikat Orsos, Gabor Orsos berkata, pulau tersebut boleh berlabuh di mana-mana lokasi.

Beliau menyatakan ia turut boleh ditunda ke lokasi lain.

Saturday, June 23, 2012

Rawatan buang tatu digalakkan

Rawatan buang tatu digalakkan: Majlis Fatwa

SUMBER; BERITA HARIAN, 22/6/2012

KUALA LUMPUR: Penggunaan sebarang teknologi sama ada secara percuma atau sebaliknya bagi membuang tatu pada badan bagi mereka yang baru memeluk Islam amat digalakkan.

Berikutan itu, Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abd Shukor Hussin, berkata tindakan memberi rawatan percuma untuk membuang tatu itu perlu disokong sepenuhnya kerana ia bukan saja menjimatkan, malah dapat mengurangkan beban (kewangan) yang ditanggung pemakainya.

Bagaimanapun, katanya, jika rawatan untuk membuangnya memudaratkan si pemakai seperti menjejaskan kesihatan dan mengancam nyawa, ia boleh dikecualikan.

Uniknya Katak Ini Berkomunikasi

Uniknya Katak spesis Lesser Rock Frog Berkomunikasi






KALIMANTAN - Pernahkah anda terfikir dan melihat seekor katak menunjukkan aksi seperti melambai-lambai.

Perkara itu dapat dilihat ketika saintis menemui sejenis katak dikenali sebagai Lesser Rock Frog atau Katak Batu Lesser di Hutan Kalimantan di sini.

Para saintis mendapati aksi katak itu seperti melambai-lambai menggunakan kakinya itu untuk berkomunikasi antara satu sama lain.

Katak yang merupakan spesies terancam berkenaan dapat dilihat mengangkat kaki dan merenggangkan kakinya, tindakan kelihatan seperti ingin mengucapkan minum selamat.

Salji Turun Di Padang Pasir

Salji Turun Di Padang Pasir

Kejadian pada November 2011 lalu. Sumber: Berita Harian 21/1/2011



PENDUDUK mengambil kesempatan bermain salji di Tabuk, utara Arab Saudi.

Padang pasir dilitupi salji

Amaran berjaga-jaga di Tabuk

RIYADH: Jabatan Pertahanan Awam Arab Saudi diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga di Tabuk, utara Arab Saudi berikutan salji turun sejak Isnin lalu di wilayah itu.

Pengarah jabatan itu di Tabuk, Sulaiman Al-Huwaiti, berkata rondaan keselamatan sudah dikerahkan di wilayah utara itu untuk memeriksa ketebalan salji.

Beliau menggesa pemandu kenderaan mematuhi had kelajuan bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

Bulan Sabit Merah Arab Saudi juga sudah mengerahkan pasukannya ke kawasan bukit Allouz dan Alqan di wilayah itu yang jarang sekali ditimpa salji tebal.

Tabuk mempunyai iklim padang pasir dengan musim panas yang bersuhu tinggi (27-46 celsius) dan musim sejuk yang bersuhu sederhana (4-18 celsius).

Salji bukanlah asing di wilayah itu yang menyaksikannya turun setiap tiga atau empat tahun.

Ketua Alam Sekitar dan Meteorologi berkata, suhu minimum di Tabuk diramal di bawah 0 darjah celsius.

Sementara itu, di Riyadh, Kementerian Pendidikan Arab Saudi mengumumkan penutupan sekolah di ibu kota itu kelmarin berikutan hujan lebat sejak Selasa.

Penduduk terus terkurung di dalam rumah masing-masing di ibu negara Riyadh, terutama di wilayah Timur, Tabuk, Assir dan Baha.

Keadaan cuaca turut menjejaskan bekalan elektrik di beberapa kawasan. Syarikat elektrik terpaksa menutup bekalan kuasa untuk mengelakkan kemalangan maut.

Pengarah kawalan di Jabatan Lalu lintas Riyadh, Mejar Hassan Al Hassan, berkata jabatan terbabit mencatatkan sejumlah 402 laporan kemalangan berikutan hujan lebat dan keadaan jarak pandangan yang rendah.

Anak Sakit Barah Ibu Kongsi Derita

Anak Sakit Barah Ibu Kongsi Derita

Zeti dan Wan Arif.




Zeti tabah hadapi dugaan anak sakit barah tulang, jadi penghuni wad di PPUM

MELIHAT anak membesar dengan sihat dan cergas tentunya menjadi impian ibu bapa, namun apabila anak mengalami penyakit merbahaya seperti barah, pastinya kegembiraan keluarga seakan diragut serta merta.
Namun hidup wajar diteruskan dan walau apa musibah yang melanda, ibu bapa perlu menunjukkan sikap positif dan tidak putus ada terhadap anak yang mengalami penyakit pada tahap kritikal mahupun kronik kerana pasti ada hikmah tersendiri di sebalik apa yang berlaku.

Bahkan, memiliki anak yang menghidap penyakit merbahaya juga menjadikan ibu bapa lebih teguh dan semakin akrab dengan anak kerana kasih sayang yang erat memberikan semangat baru kepada anak.

Meskipun berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, namun sebagai individu yang berpegang teguh kepada ketentuan Ilahi, situasi sukar berkenaan akan dilalui dengan tabah dan penuh tawakal.

Begitulah rutin Zeti Firdaus Ramli, 28, pula yang ‘menetap’ di wad kerana menemankan anaknya, Wan Arif Ferdauss Wan Ahmad Affendi, 8, terpaksa menghadapi kenyataan bahawa anak tersayang menghidap barah tulang dan perlu menjadi penghuni di wad kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk rawatan.

Ramal letusan luar biasa gunung berapi

Ramal letusan luar biasa gunung berapi

SUMBER; Berita Harian, 3/6/2012




Nevado del Ruiz spewing steam and ash in mid-June.

GAMBAR yang diambil Institut Perlombongan dan Geologi Colombia menunjukkan gunung Nevado Del Ruiz di Bogota semakin aktif memuntahkan awan debu, manakala penduduk sekitar diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

Saintis jangka bunyinya akan dapat didengar di seluruh dunia

WASHINGTON: Letusan luar biasa gunung berapi dengan kuasa pemusnah kehidupan mungkin berlaku lebih awal daripada yang dijangka, lapor satu kajian saintis. Saintis berkata, gunung berapi mega adalah fenomena alam semula jadi yang kurang difahami dan cuma menunggu masa untuk berlaku. Sedikit saja gunung berapa seumpama itu wujud dalam dunia tetapi jika satu daripadanya meletus, kesannya amat dahsyat.

Friday, June 22, 2012

Jangan takutkan anak dengan hantu

Jangan takutkan anak dengan hantu

 
PERBUATAN menakutkan anak dengan cerita hantu untuk membuatkan mereka berhenti menangis atau mengawal tingkah laku bukanlah satu tindakan yang wajar dalam mendidik si kecil. 
 
HANTU dan puaka merupakan sebahagian daripada watak-watak yang selalu hadir di sekeliling kita. Ia diceritakan daripada satu generasi kepada generasi yang lain. Ini menjadikan seolah-olah hantu dan puaka itu seolah-olah selalu mengekori manusia.
Sungguhpun watak hantu telah ditafsirkan dengan pelbagai cara dan diceritakan daripada satu individu kepada individu yang lain, namun sangat jarang yang pernah melihatnya sendiri. 

Banyak daripada watak hantu yang seram dan mengerikan itu bersumberkan daripada cerita orang lain.
Bagaimanapun, kerana ia menjadi cerita yang dipercayai, watak hantu telah menjadi sebahagian daripada perbualan masyarakat.

Disebabkan cerita hantu mampu menarik minat, mutakhir ini lambakan filem seram telah menguasai industri perfileman kita. 

Kucing Susukan Tikus Haiwan Tahu Erti Kasih

Kucing Susukan Tikus Maha Suci Allah Bila haiwan Tahu Erti Kasih Sayang

Assalamualaikum, salam Jumaat dan selamat sejahtera.

Entry sebelum ini, Anjing Selamatkan Bayi Newborn. Kejadian itu di Ghana. Kali ini, kisah kucing susukan anak tikus. Berlaku di Ranau, Sabah, Malaysia. Apabila haiwan pun tahu erti kasih dan sayang. Bagaimana pula kita, manusia yang dikurniakan Allah akal fikiran? Bagaimana pula kita yang dipilih Allah sebagai khalifah Allah di muka bumi ini?










anak Puralan melayan tikus seperti adik-beradik.


RANAU: Walaupun kucing dan tikus dua haiwan sentiasa bermusuhan, namun perkara itu tidak berlaku bagi sebuah keluarga di Kampung Marakau, di sini, yang terkejut apabila mendapati kucing peliharaan mereka yang baru melahirkan anak turut menyusukan seekor tikus yang ‘menumpang’ manja bersama ibu kucing berkenaan.
Menurut pemiliknya, Malik Kaibeh, 47, kucing peliharaannya yang dinamakan Puralan itu baru pertama kali melahirkan dua ekor anak di sebuah pondok berhampiran rumah mereka sebelum disedarinya pada 7 Jun lalu.

Pelajar Belasah Guru

Pelajar Belasah Guru

KUALA TERENGGANU: Seorang guru sebuah sekolah menengah di Chalok, Setiu, menerima lima jahitan di kepalanya apabila dibelasah seorang pelajar tingkatan lima yang berselisih faham dengannya, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang, guru berusia dalam lingkungan 30-an itu dikatakan menegur pelajar berkenaan, menyebabkan remaja berkenaan berang dan bergegas pulang ke rumahnya sebelum mengambil sebatang cota.

Tidak lama kemudian, pelajar berusia 17 tahun terbabit kembali ke sekolah yang terletak kira-kira empat kilometer dari rumahnya bersama abangnya berusia 21 tahun dan seorang rakan abangnya berusia lingkungan 20-an.

Situasi tegang di Mesir memuncak


Situasi tegang di Mesir memuncak

 

BEBERAPA penyokong membawa sepanduk dan potret calon Ihkwanul Muslimin, Mohamed Morsi dalam tunjuk perasaan
di Dataran Tahrir, Kaherah semalam. 

KAHERAH - Situasi tegang di Mesir memuncak semalam selepas pergerakan Islam terbesar di negara berkenaan, Ichwanul Muslimin memberi amaran konfrantasi akan berlaku sekiranya calon mereka, Mohamed Morsi tidak dinamakan sebagai Presiden Mesir yang baharu.
Kelewatan pengumuman keputusan pilihan raya Presiden yang diadakan pada 16 dan 17 Jun lalu meningkatkan kebimbangan Ichwanul Muslimin bahawa pemerintah tentera merancang untuk merampas kuasa.

Seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin turut memberi kata dua bahawa keadaan buruk akan tercetus jika pesaing Morsi yang merupakan bekas Perdana Menteri Mesir, Ahmed Shafiq diumumkan sebagai pemenang pilihan raya berkenaan.

Terdahulu, suruhanjaya pilihan raya menyatakan, pihaknya terpaksa menangguhkan pengumuman rasmi keputusan pilihan raya yang dijadualkan semalam.

Kelewatan tersebut ekoran suruhanjaya berkenaan masih menyiasat dakwaan penipuan daripada kedua-dua calon yang bertanding.

Akhbar pemerintah Mesir, Al-Ahram melaporkan, kempen Shafiq menuduh pasukan gerak kerja Morsi mencetak hampir sejuta kertas undi palsu.

Pesawat Indonesia Terhempas Atas Rumah

Pesawat Tentera  Indonesia Terhempas Atas Rumah

BEBERAPA petugas kecemasan memerhatikan timbunan runtuhan selepas sebuah pesawat tentera terhempas di Jakarta semalam.

JAKARTA - Sebuah pesawat milik tentera udara Indonesia semalam terhempas di atas lapan buah rumah di sebuah pangkalan tentera di sini, membunuh sepuluh anak kapal dan menyebabkan sekurang-kurangnya lima yang lain cedera parah.

"Seorang lagi berada dalam keadaan kritikal," kata jurucakap tentera udara Indonesia, Asman Yunus.
Pesawat Fokker-27 itu terhempas di kawasan perumahan di lapangan terbang tentera Halim Perdanakusuma pada pukul 2.45 petang (waktu tempatan) setelah berlepas dari lapangan terbang sama pada pukul 1.10 petang.

Pesawat malang itu dikatakan sedang menjalani latihan penerbangan dan tidak mempunyai penumpang.
Pasukan bomba dilihat bertungkus-lumus memadamkan api yang memusnahkan beberapa buah rumah. Sayap pesawat itu juga dapat dilihat berada di atas sebuah rumah terbabit.

Pihak tentera akan menyiasat punca nahas pesawat yang sudah berusia lebih 20 tahun itu. Indonesia kini sedang dalam proses memodenkan pesawat dan peralatan ketenteraannya. Ia melibatkan pembelian pesawat dan bot dari Rusia serta Amerika Syarikat. - AFP

Wednesday, June 20, 2012

Kadangkala Diam Itu Lebih Baik kan Teman

Kadangkala Diam Itu Lebih Baik kan Teman







Sepanjang hidup kita, tidak terkira insan-insan yang hadir dan yang pergi. Ada yang hadirnya hanya seketika seperti bayu. Dia datang dan pergi begitu sahaja tanpa terkesan apa-apa dan mungkin kita tidak perasan pun akan kehadirannya, begitu juga dengan dia.


Ada pula yang datang dan begitu setia dengan kita tetapi kita tidak rasa pun kepentingan dirinya untuk terus bersama kita. Malah kadangkala mungkin kita rasa lebih baik dia tidak wujud daripada dia tidak memberi apa-apa manfaat untuk kita sehinggalah dia pergi buat selama-lamanya.

Dan adakalanya, kita rasa kita tak dapat kongsikan apa-apa dengan kawan kita...
Kita selalu kata, "takde apa-apa"..
tetapi dalam hati kita, hanya Allah yang tahu keperitan yang kita rasa..

Ada perkara kita tak dapat nak ceritakan pada SAHABAT, dan hanya pada Allah kita boleh luahkan..

“Segala puji bagi Allah yang telah menunjukkan kami ke (syurga) ini kami tidak akan mendapat petunjuk sekiranya Allah tidak menunjukkan kami ..”Al-A`raf : 43


Kadang kala, lebih baik diam daripada menjelaskan apa yang kita rasakan.
kerana menyakitkan ketika mereka bisa mendengar 
tapi tak bisa mengerti apa yang kita maksudkan .... ~

Pastinya seringkali kita berada dalam sifat kelemahan, kelemahan dalam mengahadapi cabaran dalam kehidupan serta  tekanan dalam hari-hari baru kita. Ketahuilah kalian kelemahan itu hakikatnya adalah diri kita.

Lemah, tidak berdaya dan juga sering memerlukan kebergantungan dengan sesuatu yang lain dan pastinya tempat kita bergantung tersebut adalah yang lebih hebat dan agung dari kita jika tidak mana mungkin ia mampu menyalurkan kekuatan dalam diri yang lemah ini.

Tetapi pastinya timbul dalam benak kita semua kan?kepada siapa kita perlu  bergantung dan kepada siapa kita perlu bergantung harap? Lebih hebat dan agung? masyaAllah pastinya Allah SWT  pencipta kita yang Maha Agung, dialah tempat untuk kita luahkan segala keluh resah  dan pada dia lah juga tempat untuk kita menagih simpati serta pertolongan.

NUTP syor bendung segera remaja samseng

NUTP syor bendung segera remaja samseng
2012/06/20

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu tindakan segera diambil bagi membendung kegiatan remaja samseng menyerang sekolah supaya kejadian buruk seumpama itu tidak berulang.

Sambil melahirkan rasa kesal terhadap insiden di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras Perdana di sini tengah hari kelmarin, NUTP juga mahu aspek keselamatan di sekolah diberi perhatian serius.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata usaha untuk mengekang kegiatan seperti itu daripada berulang tidak hanya terletak pada pihak berkuasa semata-mata, sebaliknya tanggungjawab sama harus dipikul ibu-bapa untuk mengawasi pergerakan anak mereka.

Garis panduan Paras Hutang isi rumah terkawal

Garis panduan pastikan paras hutang isi rumah terkawal


2012/06/20

PELAKSANAAN Garis Panduan Amalan Pembiayaan Yang Bertanggungjawab adalah bagi memastikan paras keberhutangan isi rumah sentiasa pada tahap terkawal.

Ia sekali gus menggalakkan sektor isi rumah untuk terus menikmati kemudahan pinjaman mengikut kemampuan kewangan.

Tuesday, June 19, 2012

Kisah Wanita Tak Jadi Bunuh Diri

Kisah Wanita Tak Jadi Bunuh Diri



Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk “Jalan-jalan Syurga” dan beberapa karya Islamik yang lain.
 
Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata “Ayah! Saya dah bersedia”

Ayahnya terkejut dan berkata “Bersedia untuk apa?”.

“Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah”

“Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat”

“Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun”

Ayahnya menambah “Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini”
Dengan merintih anaknya merayu “Benarkan saya pergi ayah?”

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya. 

“Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!”

“Terima kasih Ayah”

Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu. Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpainya. 

Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya. Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah “Jalan-jalan Syurga” ada pada tangannya. Dia berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya.

Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal. Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu.

 Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan.

Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi.

Akhirnya pintu rumah itu dibuka. Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih.

“Nak, apa yang makcik boleh bantu?”

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit.

“Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah”.

Datuk Tan Aminuddin meninggal dunia

Datuk Tan Aminuddin meninggal dunia 
2012/06/19 (Berita Harian)

Datuk Tan Aminuddin
Datuk Tan Aminuddin
 
TEMERLOH: Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Hal Ehwal FELDA, Datuk Tan Aminuddin, 64, meninggal dunia di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS) di sini, jam 9 pagi tadi.

Beliau yang juga ADUN Chenor dan Ketua UMNO Bahagian Maran, dimasukkan ke hospital itu sejak Khamis lalu selepas mengalami keracunan makanan.
Jenazah Allahyarham dijangka dikebumikan di Kampung Machang Gelap, Seberang Chenor, Maran, hari ini.

Lukisan Berusia 28,000 tahun di

Lukisan penduduk Aboriginal berusia 28,000 tahun



LUKISAN yang terdapat di gua batu di Arnhem, Australia.


SYDNEY - Seni lukisan yang terdapat di sebuah gua di Arnhem di Wilayah Utara Australia dipercayai berusia 28,000 tahun, kata beberapa pakar semalam.

Lukisan itu dihasilkan oleh penduduk asli Australia, Aboriginal.

Gua batu itu pernah menjadi tempat perlindungan penduduk tersebut.

Gua itu bernama Narwala Gabarnmang.

Lukisan itu terdapat di bahagian bumbung dan tiang-tiang batu.

Para arkeologi memasuki kawasan tersebut lima tahun lalu. - Agensi

Tawaran Saham FGVH Majoriti Peneroka Setju

Majoriti peneroka terima tawaran saham FGVH




MOHD. ISA (dua dari kiri) menyampaikan replika kad ahli alumni Kolej Yayasan Felda kepada Ruzman Awang di Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga di Bentong semalam.

2012/06/17

BENTONG: Majoriti peneroka Felda bersetuju menerima tawaran saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) sebanyak 800 unit, kata Pengerusi FELDA, Tan Sri Mohd Isa Samad.

Beliau berkata, hanya segelintir daripada 112,635 peneroka yang menolak tawaran saham berkenaan.
"Penyenaraian FGVH dijadual 28 Jun di Bursa Malaysia, dan kami menerima maklum balas positif warga Felda walaupun ada yang tidak berpuashati dengan jumlah saham yang ditawarkan kepada mereka.

Wednesday, June 13, 2012

AkuHIVPositif Blog Sokongan Komuniti, Jom Jengah

AkuHIVPositif Blog Sokongan Komuniti, Jom Jengah



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sebut tentang HIV AIDS, rasanya kita semua tahu apa penyakit ni. Sejak di sekolah, kita sudah didedahkan dengan penyakit ini.

Melalui Pendidikan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah rendah dan menengah, telah ada silibus khas berkaitan Pendidikan HIV/AIDS ini.

Namun dalam dunia hari ini, mangsa HIV AIDS tidak mengenal siapa. Dalam pada itu, stigma dan pemahaman yang betul berkaitan HIV AIDS jarang kita ketahui.

Melalui blog peribadi seorang individu yang saya ikuti catatannya sejak awal kemunculan blog itu hasil carian saya di internet, akhirnya saya temui blog itu pada April 2011.

Saya tak kisah siapa yang tulis. Apa yang saya tahu dan saya yakini,walaupun tak tahu dengan baik dan tak pernah berjumpa si empunya blog, saya dapat merasakan  penulis blog seorang yang mengamalkan gaya hidup sihat mengikut garis panduan Islam.

Namun ujian Allah menimpa dirinya, dan isteri-isterinya serta anak-anaknya...Apabila dia disahkan HIV Positif. Menyoroti tulisannya dari awal dan melihat komentor pengunjung, juga semakin bertambahnya kumpulan sokongan dalam blog tersebut, saya rasa pasti blog ini telah membawa kebaikan kepada pesakit HIV di luar sana.

Mungkin, inilah, antara hikmah di sebalik Musibah Allah yang berat dan pahit untuk ditelan.

Di blog ini, ada diterangkan cara jangkitan HIV AIDS merebak, cara menangani penyakit ini dan cara membina hidup positif dalam hidup ini walaupun telah dijangkiti HIV AIDS.

Pada saya, sebagai seorang OKU fizikal, blog ini juga memberi suntikan motivasi kepada saya.

Subhanallah. Bukankah setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dan RasulNya Muhammad SAW, itu akan diuji, dengan ujian yang sebenarnya di rinya mampu hadapi. InshaAllah.


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.”
-Surah al-Ankabut ayat 2-3

Ya. Dalam hidup ini, kita akan sentiasa diuji. Semua itu ada benih kebaikan sebenarnya.

"Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperolehi kecuali oleh orang yang mukmin. Apabila dia mendapat kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya."
- Hadith Riwayat Imam Muslim

 Di sebalik kesulitan, Allah anugerahkan kemudahan.

Di saat kita ditimpa musibah, Usah sekali kita bertanya mengapa Allah beri akau begini dan begini.
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah al-Baqarah ayat 216



“… dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 87


Jom jengah http://akuhivpositif.blogspot.com/

Tuesday, June 12, 2012

Lau Kana Bainana Rindu serindu-rindunya...

LAU KANA BAINANA, Rindu serindu-rindunya...


Sebagai Umat Nabi Muhammad SAW, rindu kita pada Nabi Muhammad Bin Abdullah pasti akan ada.

Walaupun kita tidak pernah melihat jasad dan wajahnya yang mulia , namun kerinduan padanya tetap tidak dapat dihilangkan.

” LAU KANA BAINANA .. KALAULAH BAGINDA MASIH ADA BERSAMA KITA “..

Itulah di antara rancangan yang pernah diterbitkan oleh penerbit dari Mesir yang mendapat rating tertinggi dalam siarannya.Siapa saja yang menontonnya , pasti akan hiba dan menangis membayangkan kalaulah Nabi berada bersama kita sekarang.

Lau Kana Bai na na Habib bermaksud seandainya ada kekasih Allah di antara kita. Kekasih Allah itu merujuk kepada Nabi Muhammad Salallahu ‘Alaihi Wasallam.

 Andai Rasulullah bersama anda sekarang, apa yang akan anda katakan? Hayati lagu ini...

Lirik dalam Bahasa Arab dan Melayu

Kalau Kekasih (Nabi) di kalangan kita : لو كان بيننا الحبيب
Akan datang kepada kita yang jauh dan yang dekat : لدينا القاصى والقريب
Dari Taibah sebelum Magrib : من طيبة قبل المغيب
Berkehendakkan dekat dengan Kekasih : طالبا قرب الحبيب

Dengan dekat dengannya hati menjadi tenang : بقربه نفس تطيب
Dan berdoalah kepada Allah, akan dijawabNya : فتدع الله يجيب
Cahayanya mekar takkan padam : انوار طاح لا تغيب
Sampaikanlah pertemuan kami wahai yang Maha Menjawab : بلغنا لقاه يا مجيب

Untukmu kuserahkan diri aku wahai Kekasih : فدتك روحي يا حبيب
Muhammad yang memuliakan orang asing : محمد مكرم الغريب
Dengan dekat denganmu hati menjadi tenang : بقربك الروح تطيب
Wahai rahmat sekelian alam : يا رحمة للعالمين

Englsih Subtitle / Translation

If the beloved (saw) were among us
Those from far & near will come to him (saw)
Hoping to see the sun of goodness before it sets
Desiring to be near to Him (saw)

In this company the soul feels great
On that moment If it prays to Allah, Allah will surely answer
The light of Taha (saw) will not cease to exist
Oh Ya Allah who answers prayer, please fulfill our hope to meet him (saw)

I am willing to sacrifice my life for you
Oh beloved (saw) Muhammad saw honor of strangers
In your company the soul feels great
Oh mercy to all the worlds (saw)

‘YA ALLAH,JADIKANLAH KAMI SEMUA SEBAGAI INSAN YANG AKAN MENERIMA SYAFAAT DARI RASULMU MUHAMMAD SAW…AMIIINNNN!!!!!!!’

Helikopter Terhempas di Peru

Helikopter Terhempas di Peru






PASUKAN penyelamat bertungkus-lumus mengeluarkan mayat nahas kemalangan helikopter yang terhempas di Gunung Mama Rosa, 4,900 meter di atas paras laut, di daerah Cuzco, Peru, hari ini.

All Bodies Recovered From Peru Chopper Crash Site

 LIMA, June 12 (BERNAMA-NNN-ANDINA) -- Peruvian rescue officials said Sunday they have recovered the bodies of all 14 people killed in a helicopter crash last week, including those of eight South Koreans.

The wreckage of the ill-fated helicopter was discovered Saturday on Mama Rosa mountain at about 4,950 metres above sea level near Coline in southern Peru.

Monday, June 11, 2012

Lelaki Istimewa Suara Merdu Nyanyi 25 Rasul

Lelaki Istimewa Bersuara Merdu Lagu 25 Rasul


Subhanallah. Lelaki ini tetap ingat 25 Rasul yang wajib Umat Islam ketahui 
walaupun dirinya sedang dalam rawatan psikiatri di sebuah hospital
 berkemungkinan besar di Acheh.

Saya cuma mendengar dari jauh ketika pertama kali lagu ini singgah ke gegendang telinga syaa.
saya fikir ia dialunkan oleh penyanyi nasyid di Indonesia barangakali.

Ketika diberitahu seseorang akan youtube qasedah syair indah ini,
liriknya walau tak faham bisa menyentuh hati ini. 

Namun apabila menerjah youtube, yang bertajuk Orang Gila suara sedap,
Terasa diri ini kerdil dibandingkan diri lelaki ini yang 
walaupun sedang sakit ketika video ini dirakam
 tetapi gembira bila berqasidah tentang 25 Rasul .

Lalu saya ubah kepada Lelaki istimewa dan bukan orang gila... 

 


Qasidah 25 Rasul Dalam Bahasa Aceh

Mandum Nabi beutaturi wahe taulan                                    
25 yang tersebut dalam al-Qur’an
                                   Pertama phon ulon susun nabi Adam
                                  Nyan keuh intu wahe teungku mandum insan

                                                Yang kedua hai saudara nabi idris
                                                Lam syurga dalam mata neu top iblis
                                                Lhe nabi Nuh mata seupot geupeugot kapai
                                               Geupeudieng keunan bala tentara jienet bekai, Allah

                                 Peut, nabi Hud limeung saleh nam Ibrahim
                                 Nyang that murah, ngen sejahtra perangui halim
                                 Tujuh nabi Lut lapan Ishak ngen Ismail
                                  Yoh di Mina suroh Rabbi korban Neusie,,,,, Allah

                                                 Siploh Harun siblah Musa aneuk Imran
                                                 Buket tursina reh mariet dengan Tuhan
                                                 Dua blah Daut leumah lembut mangat that sue   
                                                Ie nyang ilee han jadeh le teudong laju,,,,, Allah

                                  Tema keu lheh blah ulon peugah Zulkifli
                                  Nabi Sulaiman karunia Tuhan pangkat tinggi
                                  Nabi Ilyas karunia Allah hudep jinoe
                                  Namblah Yusuf beuleuen peungeh tansam lakoe,,, Allah

                                                   That jroeh rupa nabi Yusuf hai boh hate’
                                                    Puasa di Kha peureumoh raja nanggroe Meuse
                                                    Tujuh blah Syu’ib umue katreb supoet mata
                                                    Nyang jroh tunggkat keumukjizat nabi Musa,,,,, Allah

                                 Keu lapanblah ulon peugah Zakaria
                                 Nabi Aiyub nabi Ilyasa’ nabi Yahya
                                 Duablah dua hai saudara nabi Yakop
                                 Duablah lheh nabi Yunus nyang poe engkeut

                                                     Dua ploh peut ulon seubut nabi Isa
                                                     Hana ayah karunia Allah Tuhan Esa
                                                     Duaploh limong  ban meukeuneung wahe rakan
                                                     Nabi Muhammad pang ule rasul kesudahan

                                Mandum rasul 25 hai boh hate,,,
                                Jak meureunoe beudoh jonoe bek laloe le
                                Jak meureunoe bak ulama bek le laloe
                                Gadeuh boh bang uroe malam teulah dudoe,,,2x

Terjemahan nya lebih kurang begini dalam Bahasa Malaysia:
 
 Nama nama nabi yang harus diketahui oleh insan,
 dua puluh lima yang tersebut dalam Al Quran,
yang pertama saya susun Nabi Adam dialah indatu ( nenek moyang ) semua insan,
yang kedua hai saudara Nabi Idris dalam surga di mata menusuk iblis,
tiga Nabi Nuh yang pertama membuat kapal
 yang memuat bala tentara dan berbagai jenis bekal... Allah

yang ke empat Nabi Hud
5  Salleh Enam Ibrahim yang begitu pemurah ( baik hati ) dan sejahtera bersifat halim (lemah lembut),
7 Nabi Lut delapan Ishak
dan Ismail yang di Mina diperintahkan Rabbi untuk berkurban... Allah

10  Harun
 11 Musa Anak Imran Di Bukit Tursina berdialog dengan Tuhan
12 Daud yang lemah lembut bersuara merdu,
Air mengalir akan segera berhenti bila mendengarnya.

 dua puluh dua wahai saudara Nabi Yakob
dua puluh tiga Nabi Yunus yang ditelan  ikan
dua puluh empat saya sebut Nabi Isa tidak punya bapak karunia Allah Tuhan yang Esa
 dua puluh lima cukup sesuai wahai saudara Nabi Muhammad penghulu Rasul kesudahan

 Rasul semua 25,  wahai kekasih hati..
. mari menuntut ilmu sekarang jangan lalai lagi...
 belajarlah pada ulama jangan lalai lagi....
hilang mengaji dan adzan siang malam menyesal kemudian.....

Pengagihan saham FGVH

Pengagihan saham FGVH Adil (Berita Harian)



KUALA TERENGGANU: Kakitangan FELDA diberi 2.5 peratus saham FELDA Global Ventures Holdings Berhad (FGVH), selepas kerajaan mengambil kira pelbagai kelebihan dan manfaat yang sudah diterima peneroka selama ini tetapi tidak dinikmati kakitangan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, kakitangan dan peneroka FELDA masing-masing menerima saham jumlah yang sama, namun disebabkan bilangan peneroka lebih ramai berbanding kakitangan, agihan saham yang diterima peneroka kelihatan lebih kecil berbanding kakitangan.

“Kita mempunyai 112,635 peneroka di seluruh negara manakala bilangan kakitangan hanya 23,000 orang,” katanya selepas berucap pada Seminar Pemahaman Wasatiyyah dan Gagasan 1Malaysia di Wisma Darul Iman di sini, semalam. Seramai 2,500 peserta menghadiri seminar itu yang perasmiannya disempurnakan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Ahmad berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan akhbar yang mendedahkan terdapat golongan peneroka yang tidak berpuas hati dengan agihan saham yang didakwa berat sebelah oleh FELDA kepada kakitangan.

Suspek samun guru dicekup

Suspek samun guru dicekup


KUALA LUMPUR – Siasatan kes samun dan mencederakan seorang guru wanita yang ditemui koma dekat ladang kelapa sawit di Kuala Selangor Khamis lalu memasuki episod baharu apabila polis menahan salah seorang suspek kejadian itu semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah memberitahu, suspek berusia 48 tahun itu ditahan pukul 11.15 pagi semalam dekat Taman Mas Falim, Ipoh, Perak.

“Suspek dikehendaki kerana disyaki terlibat dalam kes itu. Dia kini ditahan bagi membantu siasatan,” katanya ketika dihubungi.(Kosmo, Isnin)

Sunday, June 10, 2012

Anjing Selamatkan Bayi Newborn Bagaikan Anaknya

Anjing Selamatkan Bayi Newborn Bagaikan Anaknya

Subhanallah. Kisah ini berlaku di Ghana.



Lucky lady: This two-week old girl was saved by a farm dog who spent the night protecting her in Ghana

BOLGATANGA - Pihak berkuasa baru-baru ini melaporkan seekor anjing di Ghana digelar sebagai wira kerana melindungi bayi baru dilahirkan yang dibuang di bawah jambatan di Winkongo berhampiran ladang tuannya untuk sepanjang malam.

Tujuan asal pemilik anjing itu untuk mencari haiwan peliharaannya membawa kepada penemuan bayi tersebut.

Penduduk kampung terkejut melihat anjing itu memeluk bayi yang masih bertali pusat tersebut seperti anaknya sendiri.

Pengarah Kesihatan Daerah Talensi- Nabdam, Rosemary Azure berkata, bayi malang itu semakin pulih daripada jangkitan dan dia kini ditempatkan di pusat jagaan kesihatan.

Difahamkan, pihak berkuasa masih menyiasat untuk mengesan identiti ibu bapa bayi tersebut yang dipercayai adalah pasangan remaja di kawasan itu.

Rumah Baru vs Saudara Baru

Rumah Baru vs Saudara Baru


Jalan Dari Beserah ke Bandar Kuantan


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kisah rumah baru kami. Baru 2 minggu kami secara rasmi tinggal di rumah baru kami. 

Berpindah ini letih dan penat sebenarnya. Buku-buku yang bertimbun banyak juga yang terpaksa di let go.

Pindah dan punggah barang tu memang letih.  Tapi nak buat macam mana. Dah tugas kan.

Tugas tu amanah. Amanah tu lah yang takut kalau kami tak dapat terbuat...

Oh iya, memang kami ni baru pindah sini. Perumahan masih baru.

Line internet kalau Broadband Celcom takde di sini.  Tiang telefon Telekom Malaysia pun belum ada lagi.

Pembinaan pun masih dijalankan. Bunyi enjin lori dan pelbagai lagi kenderaan berat menjadi dendangan  saban pagi.

 Cuma hujung minggu ini suara-suara itu sunyi dan sepi.

Rumah-rumah yang dah siap masih ada yang belum berpenghuni. Namun semalam.  kami perolehi jiran baru.

 Rupanya-rupanya banyak berkaitan rumah baru kami ini bertautan dengan saudara baru.

Kami minta kontraktor pasang grill rumah, dengan seorang Saudara Baru bersama adiknya yang juga saudara baru.

Semalam, kami dapat jiran baru. Melihat wajahnya, saya ingatkan orang putih mana.

Rupanya beliau juga serang saudara baru. Ramah orangnya....

Aduh tak sempat nak update lagi..Setakat ni dulu ya catatan hati ibu buat teman-teman followers dan blog.Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design