Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Saturday, September 28, 2013

TIP DAN ADAB MENJAGA ORANG SAKIT

 TIP DAN ADAB MENJAGA ORANG SAKIT


Lebih kurang 1 dekad lalu, sewaktu saya masih belum berumahtangga, seorang kawan saya begitu setia menjaga ibunya yang sakit. Pantang ada curi semester, pasti dia akan berusaha kembali ke sisi ibunya. Mujur saja IPT itu senegeri dengan kampungnya.

Kemudian pengalaman saya sendiri menjaga allahyarhamah nenek kesayangan saya sewaktu arwah sakit tua. Selepas berumahtangga, sesekali saya melihat ibu mertua menjaga ibu mertuanya yang sakit tua sehingga ibu mertuanya meninggal dunia.

Kesabaran dan adab dalam menjaga orang sakit ini kita kena jaga. Ya,dengan orang sakit pun, adab dan tatasusila mestilah kita jaga.

Contohnya, tidak perlu membuka radio atau peti telivesyen sekuat-kuat hati. Selalulah di sisi pesakit dan mendoakan yang baik-baik untuknya. 

Selain itu tidaklah salah membacakan ayat Al Quran di sisi pesakit. Contohnya Surah Al Fatihah, Surah Yaasin, Surah Al Mulk, Surah Al Ikhlas atau lain-lain surah. Jika pesakit itu memang seorang yang sering membaca Quran semasa sihatnya, biasanya InshaAllah tiada masalah si pesakit ikut membaca juga surah yang kita bacakan itu.

Jika si pesakit telah sampai umur pikun/ nyanyuk dan mungkin banyak yang dia lupa. Paling mudah, ajaklah si pesakit berselawat selalu. InshaAllah, selawat ke atas Rasulluah SAW itu sangat indah bagi sesiapa yang selalu mengamalkannya.

 Seorang sahabat suatu masa dahulu pernah memberitahu saya bahawa orang yang menjaga orang yang sakit adalah orang yang beruntung,kerana mereka dipilih oleh Allah SWT untuk menghadapi ujian kesabaran.

Begitu juga dengan pesakit itu sendiri.Fizikal dan mental mereka diuji Allah. Mungkin kesakitan yang mereka hadapi ini adalah kafarah menghapuskan dosa. 

Bagi orang mukmin pula, usahlah berdukacita. Ya, dukacita itu bisa mengheret orang mukmin kepada bisikan syaitan laknatullah. Saya pernah mendegar seorang hamba Allah berkata kepada saya, "Kadangkala kakak sedih Ummu. Sedih lalu berkata, Ya Allah, Aku sudah ikut perintahMu. Aku jauhi laranganMu. Namun mengapakah Kau masih berikan aku sakit ini? "

Cepat-cepatlah kita Istighfar (meminta ampun) dan taubat

 

Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.

Selain itu, kesakitan itu jua adalah untuk meningkatkan darjat seseorang hamba yang beriman disisi Allah hasil daripada kesabaran terhadap penyakit atau ujian yang ditimpakan.

Sebenarnya, banyak tip yang boleh kita pelajari dari insan-insan tabah di luar sana.  Oh iya. Ada juga yang bertanya dengan saya bagaimana saya menghadapi situasi dari insan normal kepada insan OKU. Erm nanti saya cuba tuliskan ya. Mungkin boleh singgah sini, Usah sedih dengan kekurangan diri.

TIP MENJAGA ORANG SAKIT

Friday, September 27, 2013

Domain Myukhuwwah Berpindah ke Raudhatulukhuwwah Blogspot

Domain Myukhuwwah Berpindah ke Raudhatulukhuwwah Blogspot

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sahabat-sahabat followers Myukhuwwah @ Bicara Hati Ibu, saya ingin memaklumkan bahawa saya sekarang telah bertukar domain.

Terima kasih atas sokongan sahabat-sahabat sekalian mulai ketika saya bed ridden dulu....

Wassalam

Monday, September 23, 2013

Tegar Septian Kemiskinannya difilemkan

 Tegar Septian Kemiskinannya difilemkan

 Atas Gambar Hiasan: Anak gelandangan






Umpama bait lirik lagunya, Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang, begitulah realiti kehidupannya yang tidak seindah kanak-kanak seusia.
Ketika kanak-kanak lain riang menjalani kehidupan bersekolah dan bermain sesama rakan, segala-galanya berbeza bagi si cilik berusia 12 tahun ini. Sisa hidupnya selama sembilan tahun diabdikan dengan mencari rezeki demi menyara keluarga. 



Gelaran pengamen atau penyanyi jalanan sudah digalas Tegar Septian sejak berusia tujuh tahun lagi. Berbekalkan Ukulele yang dibeli hasil kerja kerasnya sebagai pengamen, alat muzik itu menjadi teman mencari rezeki di jalanan. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design