Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Wednesday, October 28, 2009

Apalah dayaku menantu kelainan upaya








Apalah Dayaku Menantu Kelainan Upaya

Di sebalik kehangatan penderitaan natijah dari kenaikan sara hidup, sehari dua ni saya dihidangkan dengan secebis persoalan masyarakat yang entah bila akan berubah. Ianya tidak lain tidak bukan betapa kesahnya masyarakat bila "bermenantukan sicacat".

Pengalaman yang dilalui oleh rakan-rakan dan kisah rumahtangga yang setiasa dilambung ombak memberi keinsafan kepada saya betapa keluarga suatu nikmat yang perlu diperlihara.

Cuba kita renungi dua situasi yang berikut:

1. Akibat penampilan menarik, ditambah dengan pujuk rayu akhirnya seorang wanita dinikahi oleh seorang lelaki. Kerana kurangnya didikan agama dan kebertanggungjawaban, si isteri akhirnya menderita dengan pelbagai karenah suami.

2. Seorang perempuan telah dipinang oleh seorang jejaka kelainan upaya. Meskipun mempunyai kerjaya yang mampu menyara kehidupan dan cukup sifat tanggungjawabnya, pinangan akhirnya ditolak hanya kerana bimbang bermenantukan si kelainan upaya.

Demikianlah kadang-kadang tersenyum sendiri mengenangkan pelbagai kisah masyarakat di sekeliling yang pada bila-bila masa saja boleh menimpa keluarga kita.

Begitu banyak kisah rumahtangga yang pada awalnya dijangka baik dengan penampilan sebelum berkahwin akhirnya hancur dan terlerai. Mereka yang terlibat bukan dari kelainan upaya dan sempurna pada pandangan mata.

Ada saja sebab di sebalik kerapuhan rumahtangga yang dibina. Ada antaranya persefahaman yang kian menipis dan tidak kurang juga kecurigaan yang tiada penghujung terhadap pasangan.

Selain itu, ada pula lelaki yang menikahi wanita hanya kerana kepentingan material. Ini bukan lagi kisah perempuan mata cukur tetapi kisah lelaki pisau cukur. Sifat malu kerana bergantung kepada isteri hilang hanya kerana pentingkan laba yang boleh dijala di lautan rumahtangga yang tenang yang akhirnya bergelora sudahnya.

Dalam apa juga keadaan, si isteri atau wanitalah yang sering menjadi mangsanya. Ada yang digantung tak bertali, dan ada yang hidup bagai memikul biawak yang hidup.

Berbeza dengan situasi kedua, begitu sulit seseorang yang cacat ingin menikahi wanita idamannya. Pelbagai alasan dihidangkan oleh orang tua kekasih hati yang ingin diperisteri demi menidakkan pinangan si jejaka kelainan upaya

Alasan paling standard yang dihamparkan "macam mana nak beri anak aku makan?".

Selain itu ada juga membangkitkan macam mana nak urus rumahtangga bila beranak. Sememangnya amat melucukan.

Betapa ramai pasangan yang sempurna selain menggaji pembantu rumah Indonesia, terpaksa menghantar anak-anak mereka ke rumah ibu/bapa kerana pelbagai alasan? Hal seumpama itu tidak pernah dihebohkan kerana pasangan tersebut tidak dari orang kelainan upaya.

Tidaklah dinafikan ada saja pasangan kelainan upaya yang gagal dalam mengurus rumahtangganya. Namun kelainan upaya itu sendiri bukanlah faktor utama kepada kegagalan rumahtangga yang sejahtera.

Dalam hal yang dibicarakan ini, kita tidak boleh menyalahkan sesiapa. Ianya adalah tanggungjawab masyarakat secara kolektif untuk membentuk pemikiran yang lebih menjurus kepada tindakan-tindakan yang rasional.

Mungkin boleh diperbanyakkan drama-drama yang berupaya membentuk pemikiran dan tanggapan masyarakat.

 Selain itu, program-program percambahan fikiran wajar dipergiat untuk memberi input yang berfaedah kepada awam. Di sinilah pentingnya agensi-agensi seperti Jabatan Penerangan, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Lembaga Pembangunan Keluarga dan Penduduk, badan-badan bukan kerajaan, media-media massa  dan lain-lainnya berganding bahu menyusun dan mengatur program-program yang sesuai bertujuan memberi pendedahan secukupnya kepada masyarakat. 

Sekadar santaikan pemikiran, sama-samalah kita fikirkan.


artikel di atas ditulis oleh: Mohammad Faizal Che Yusof
dari:  http://bprihatin.blogspot.com/2008/06/apalah-daya-aku-menantu-cacat.html
 gambar : fikraa.blogspot.com/2007/11/hari-ini-menjelma...





di edit oleh:Ummu Masyitah
p/s: Bagaimana pula jika pihak wanita dari orang kelainan upaya dan lelaki insan normal?

Tuesday, October 13, 2009

Legaaa..Alhamdulillah

Oktober: Bulan Bahasa Kebangsaan



Alhamdulillah, legaaaa... PMR dah tamat


Alhamdulillah..lega rasanya apabila mengetahui peperiksaan Penilaian Menagah Rendah sudah tamat semalam. Matapelajaran Kemahiran Hidup dan Bahasa Arab (bagi pelajar yang mengambil mata pelajaran ini) adalah matapelajaran terakhir yang diduduki calon peperiksaan. Saya pasti, para ibubapa dan guru-guru sudah tentunya pun mersakan lega peperiksaan anak-anak mereka sudah tamat. hanya iringan doa restu yang dipanjatkan kepada Ilahi agar anak-anak ini memperoleh kejayaan.Walaupun sekarang ini, jasad saya hanya di rumah dan anak murid saya  cuma seorang dalam kindergarden 1 (anak sendiri yang juga jururawat saya dan kawan bergaduh saya), debaran terhadap PMR itu tetap ada.


Minggu lepas sebelum PMR, (backdated punya cerita) suami ajak saya melihat waktu malam di bandar, ambil angin katanya. maklumlah mungkin dia tengok muka saya ni dah moyok semacam je. lagi-lagi sejak kami tinggal berjauhan ni. (setelah berminggu saya tak melihat waktu malam di luar kepompong saya ni) . Kereta diletakkan di hadapan sebuah rumah kedai sementara suami membeli belah. Saya seperti biasa,duduk je lah dalam kereta buruk kami ini. Ada seorang remaja lelaki yang mundar mandir di hadapan kereta saya. Nak senyum kat saya tapi macam takut-takut. Isk,saya mula tu tak perasan. Yalah dah malam gini. Takkan saya nak buka tingkap dan tersenyum-senyum jugak kat dia kan? Pulak saya tak bawa mata kedua saya, jadi tak nampak batang hidung jejaka di di luar sana.


Saya cuma rasa kat hati,mungkin remaja ini kenal saya kot. dari bahasa badan remaja itu, saya tahu dia bukannya berniat tak baik. Sehingga suami saya ke kereta saya, remaja itu masih di situ. Kemudian dia berjabat tangan dan berbicara dengan suami saya. Manakala di belakangnya ada seorang remaja perempuan lalu (mereka dalam waktu rehat kelas tuisyen). Melihat suami dan saya.Kemudian remaja perempuan itu melempar senyuman sekilas dan terus berlalu.


Namun remaja lelaki itu berbual panjang dengan suami saya. Kemudian sebelum berpisah,dia melemparkan senyuman kepada saya dan menghampiri kereta kami. Remaja lelaki ini anak muda yang baik. Walaupun pada setiap kali peperiksaan, dia tidak berada pada kedudukan di hadapan dan sederhana sahaja, tetapi kesungguhan, kerajinan dan adab sopannya menyejukkan hati. Saya doakan kejayaannya. Kejayaan anak muda ini dalam pelajarannya, kehidupannya dunia akhirat. 

p/s: Kepada pelajar yang bakal menduduki SPM, STPM dan STAM, teruskan usaha anda dari sekarang. Sedikit perkongsian saya, hamba Allah yang dhaif, klik sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design