Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Saturday, December 04, 2010

Cuci-cuci dan Pegaga

Pegaga



Khasiat Pegaga

Selain sebagai ulam-ulaman, pegaga  juga dapat mengurangkan sengal-sengal sendi badan. Caranya rebuslah daun pegaga bersama dengan sedikit bawang merah dan gula. Kemudian, tapis dan minumlah airnya setelah ia suam. Cuba amalkan setiap hari.

Khasiat pegaga ini memang banyak temasuklah dalam kecantikan wajah. Sebab itu, pegaga juga merupakan salah satu  bahan penting dalam produk kosmetik alami.

Bagi saya, pegaga ini memang bagus untuk membantu mengecutkan rahim selepas bersalin. Tambahan pula selepas berlaku sedikit komplikasi luka pada pembedahan, apabila mengambil pegaga dan makanan tambahan lain seperti kurma dan gamat, ia membantu mempercepatkan kesembuhan komplikasi luka pembedahan. Menurut mertua saya, akarnya lah yang lebih berkhasiat. Jom lihat Penjagaan Selepas Bersalin, klik sini.

Jom Cuci-cuci

Ini pula ialah kisah kedai Cyclone Temerloh, dekat tepi jalan je kedai cuci kereta ini.

Masuk kereta sekejap je dalam ini, dah bersih kereta.





19 comments:

IMANSHAH said...

salam

saya 1st?? ok
selamat pagi kak semoga sihat adanya..

bercakap pasal pegaga dan ulam-ulaman ni, bukan tak tahu banyak kasiatnya. Tapi kan, saya ni dr kecil memang tak makan ulam-ulaman. Sayur-sayuran pun yang jenis bermasak je saya makan itupun semestinya kobis bunga dan kobis sahaja..haha jgn marah,

kita selalu marahkan pelajar suruh makan sayur, tapi cikgunya hampeh,,patut tak besar2..kahkah

Kakzakie said...

Salam Ummu,

Kalau kakak suka pengaga yang daunya kecil-kecil. Yg dalam gambar Ummu ni ok gak tapi kurang kick. Yang melata di tanah kampung tu lagilah best. Cuba resepi kakak:-

Daun pengaga + ikan bilis goreng tumbuk + bunga kantan mayang + taugeh + carrot mayang + kerisik + garam + perah lemon. Lepas tu apa lagi ye? Makanlah.... ha..ha....

nurkass said...

assalamualaikum..
betul3..pegaga tu selain buat jus,mkn camtu pun sodap..hehe

Werdah said...

Salam ummu

Selalunya kak buat ulam je ataupun kisar buat jus.. memang banyak khasiat pegaga ni kan...

ummu said...

waalaikumussalam Iman,
he he, thanks ya Iman.
sama macam sorang adik perempuan akak cukup tak suka makan sayur,tapi kurus je.
begitulah cikgu, sebab sayangkan murid, yang penting pelajar sihat,kalau pelajar sakit,susah nanti pelajar nak study ,kan

ummu said...

waalaikumusslam kak zakie.
betul kata akak tu, he he .
akak sedapnya..terima kasih ya kak.wah nanti komen akak ni saya nak buat entry ya resipi pegaga ya?
akak expert lah bab memasak ni,saya masih baru lagi nak jadi betul2 masak yang kena selera dengan suami.

ummu said...

Nurr,he he teringat upin ipin jawab betul3,kebetulan anak2 tengah tengok upin ipin.

ummu said...

waalaikumussalam kak werdah
rajinnya akak. he he,saya cuma beli kordial je kak kalau nak buat jus tu,tak terdaya lagi rasanya.
tapi kalau buat nasi ulam pun sedap juga kan kak bila letak pegaga ni.tapi macam kak zakie cakap, pegaga macam yanga da dalam gambar ummu ni tak berapa kick,:)

ummu said...

waalaikumussalam kak werdah
rajinnya akak. he he,saya cuma beli kordial je kak kalau nak buat jus tu,tak terdaya lagi rasanya.
tapi kalau buat nasi ulam pun sedap juga kan kak bila letak pegaga ni.tapi macam kak zakie cakap, pegaga macam yanga da dalam gambar ummu ni tak berapa kick,:)

kak Erna said...

salam ummu..pegaga kalau dibuat air..akak tak lalu nak minum..akak buat masak lemak cili api..baru boleh makan..walau pun tau..banyak khasiatnya..

luahfikiran said...

SALAM,
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN INFO. SUKA DENGAN PEGAGA INI. SEDAP DIBUAT ULAM

Vic said...

salam kak ummu..
pegaga utk awet muda juga kn kak? kikiki
cuci kete, vic selalu di simpang segi kolej kl tu... hehehe

IMANSHAH said...

Kedai Cylon ni pun ada kat Ipoh..memang kedai feveret saya nak cuci keta

eliyaezlinalias said...

ulam pegaga mmg mantap!

Vic said...

salam...
akak sihat?
lama tak 'berbicara'..
(jgn di siarkan komen ni ye.. hehe)

ibuintan said...

as salam ummu,

semoga sihat

akak suka ulam pegaga

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
bagi mana pula dengan benci

nza said...

pegaga mmg baik utk mata ttp xtaulh, byk2 ulam akak xbrapa suka pegaga...baunya kot.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

selamat tahun baru


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design