Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Thursday, August 20, 2009

Tak Terduga


bekalan ubat-ubatan





Assalamualaikum. Apa khabar keadaan teman-teman di luar sana? Semoga ceria-ceria selallu...

Hm..sebenarnya ada peristiwa yang terduga berlaku dalan hidup saya hari ini.
Sebenarnya, kat hati ni dah terasa nak beli first-aid sejak beberapa hari lepas. Tapi dek kesibukan cek abang, tak tersampai hati nak luahkan kat dia.First-aid yang dulu dah lepas ntah ke mana. Bekas bibik yang tolong kemaskan. Bila bibik dah balik, jadi tak tahu ntah kat mana letak duduknya.

Sejak setahun lepas, memang ada banyak barang-barang yang dah di packing dalam kotak, saya tak buka-buka. Ini memikirkan entah lama entah idaknya kami di rumah ini. Penat pindah setahun yang lalu tak hilang lagi. Kejadian arini membuatkan saya terfikir nak cari rumah baru pula nampaknya, yang lebih dekat dengan tempat kerja suami...opss menceceh pulak. Dah lari topik nih. kalau pekse karangan mesti tak dapat A nya.

Oleh kerana arini cek abang tak sempat nak menyiapkan bahan dapur untuk kami. maka dengan semangat wajanya, saya usahakan seluruh tenaga dengan dibantu anak saya,saya pun memotong ayam. Saya fikir, inilah latihan untuk saya membuat pergerakan tangan. Takpe, inikan memang tugas rutin saya sejak dulu-dulu. Anak sulong katakan. Kalau tak jadi orang dapur, rugilah emak saya kan.

Tapi itulah, dalam pada kita ralit wak kerja, si anak pun sibuk sama. Anak pun namanya budak. Habis dirosehnya barang-barang dapur kunun nak nolong uminya. "waduh keletahnya mahu bikin pusing dong" (pinjam kata-kata amah saya dulu). Dalam dok menegur anak tentang "dont's" tu jugalah, saya terlepas pandang ......

"Allah...," dan darah pun memancut-mancut. Anak saya menjadi panik. Dia menangis berlari mendapatkan hand phone. Saya pula, sebenarnya penakut. Masa tu saya tak rasa sakit. Tapi seriau dan ngeri dengan darah. Nak capai benda untuk menahan darah dari mengalir keluar, diri sendiri tak upaya nak bergerak pantas.

Bila tengok daging terbelah dengan terbuka macam saya dok wat kat ayam tu, wah seriau tu lagilah berganda. Mula la nak nagis. Nangis bukan sakit sebab masa tu tak rasa sakit. Terkenang nak minta tolong kat sapa...Kepala tu mulalah fikir yang bukan-bukan. Orang pertama yang saya nak hubungi ialah mak saya. Tapi bila tefikir saya sekarang berada di bumi mana, emak di mana. Rasa tak wajar pula. Nanti tak pasal-pasal orang tua tu susah ahti pada perkara kecil begini.

Lalu terfikirlah nak telefon 999. Isk isk...Tak kanlah perkara sekecik macam ni, kena telefon 999 kot? Atau call pakcik teksi ke? Isk, nanti yang nak masuk kan kerusi roda dalam ketenya sapa pula? Boleh ke ya muat ...Takkanlah nak call suami? 1 1/2 jam atau 2 jam baru sampai, dan darah pun kering dulu.

"Umi, telefon tok cepat, "jerit anak dari depan.

saya dok mencari-cari kain dan tisu dengan tangan mana yang tercapai. Dalam pada dok mikir-mikir, nak telefon sapaelah waktu kecemasan begini, saya mula terasa kebas yang memang dah sedia kebas pada tangan. Mata mula pinar-pinar. Badan mulalah terasa macam something wrong. Uiks tak boleh jadi ni, come on Masyitah. Bangun Masyitah, lakukan sesuatu.

Anak saya mula menangis melihat keadaan uminya. Alahai anak, anak. Orang yang kena pisau tak apa-apa. Yang dia pulak lebih-lebih.

Lalu saya kuatkan diri. Saya terpaksa telefon adik dulu, sebab dialah yang terdekat. Walaupun tahu waktu saya call adik, sepatutnya adalah masa bertugasnya. Tak lama lepas tu, Kak Vi, jiran depan rumah datang. Adik minta Kak Vi datang tengok saya dahulu. Dialah yang membantu saya mana yang patut. Kemudian adik terus hantar ke Klinik Mentakab memandangkan klinik swasta berhampiran pada masa kami sampai tiada doktor bertugas.

Tambahan pula, bimbang komplikasi lain yang ada pada saya membuatkan adik berkeputusan menghantar saya ke Unit Kecemasan terus.


Tentang adik, dia boleh terus ambil saya pada pagi tadi. Ini kerana, tempat adik bertugas diarahkan cuti seminggu berkuatkuasa pagi tadi berikutan 2 pelajar di situ disahkan positif H1N1.

Dipendekkan cerita, saya merasa peristiwa pagi tadi sebenarnya meninggalkan 1001 hikmah buat saya. Syukur Alhamdulillah pada Allah atas kurniaanNya di atas musibah ini. Hikmah di sebalik musibah itulah yang perlu saya cari. Sebagai koreksi diri di penghujung Syakban ini.

sebenarnya, saya harus bersyukur saya mempunyai keluarga yang baik walaupun mereka adalah ipar dan mertua. Tetapi pengorbanan mereka kepada saya selama ini, hanya Allah yang dapat membalasnya. Syukur pada Allah jua mengurniakan tetangga yang baik.

Hikmah kejadian ini juga, ialah betapa perlunya first-aid kit berada di rumah. Kalau dah habis, memang kena adakan jua. Musibah ini juga sebenarnya semakin mengeratkan silaturrahim antara saya dan keluarga dan jiran.

Selain itu, pemakaian topeng dalam waktu seperti sekarang nampaknya kanalah pakai. macam saya tadi, dek kalut-kalut,terlupa nak bawa topeng. Bila sampai kat Klinik, semua staff pakai topeng. terdapat juga pesakit yang datang ialah mereka yang demam dan batuk. Saya ni pula yang memang my 2nd home ialah hospital, sepatutnya lebih sentiasa alert. Semua itu sebagai langkah pencegahan.

Yang terakhir, tapi penting, terutama kat diri saya yang selalu cuai ini, ...kat mana-mana pun kita kena berhati-hati dan berwaspada. Kerana kemalangan tidak berbau....


7 comments:

maiyah said...

salam.. mmg kene ada tu penting utk kecemasan.. semoga dah sembuh ya

ummu Masyitah said...

waalaikumussalam,thanks maiyah sudi ziarah teratak saya dan follow.
Alhamdulillah sekarang semakin pulih.sakit yang lain lagi sakit kan maiyah?

OrAnG KaMpOnG said...

Salam...

Ziarah kembali...

Terima kasih

ummu Masyitah said...

waalaikumussalam,
tq sudi ziarah
salam Ramadhan.

hai said...

mmm

ummu_abdullah said...

syafakillah ummu masyitah... ngeri gak baca post ni,,,, ehhe

ummu Masyitah said...

ummu_abdullah;
hi hi tak pe ngeri sikit je tu..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design