Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Monday, May 25, 2009

Air Susu Ibu: Rahmat Allah Tiada Nilai

Air Susu Ibu: Rahmat Allah Tiada Nilai


Ya...kudapat rasakan. Sebenarnya dengan menyusui anak dengan susu ibu sendiri, kita dapat melihat betapa eratnya hubungan antara anak dan ibu. Berbeza dengan anak sulongku yang tidak dapat kuberikan susu ibu kerna aku pada masa itu tinggal berjauhan dengan suami dan anak atas tuntutan tugas.

Susu ibu, adalah rahmat Allah yang tiada nilainya di dunia ini. kaya khasiat selain ia sebagai pembentuk peibadi anak-anak kita. Jika kita makan dan minum dari sumber halal, halalan toyyiban sebagaimana yang Allah perintahkan, InsyaAllah ia akan menjadi darah daging kita juga. Anak kita turut mendapat khasiat apa yang kita makan dan minum.

Mungkin persepsiku terlalu awal. namun setakat apa yang kunampaks etakat ini, memang ada perbezaan watak anak-anakku. Anak yang menyusu susu ibu lebih mendengar nasihat, dekat dan rapat dengan ibu dan memahami apa yang dialami oleh ibu. Anakku yang tidak menyusu ibu agak berontak. Mungkin ia tidak puas hati kerana aku sering beri tumpuan pada si kecil?

namun, kini atas faktor-faktor tertentu,anakku yang kecil tidak lagi menyusu susu ibu. Sedihnya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui sedihnya hatiku waktu itu. Anakku sampai demam kerna kangen denganku. Sabar ya nak...kalaulah zaman sekarang masih ada IBU SUSUAN...

Rindu Ummi


Hari ini, 25 mei 2009. Dah lama rupanya aku sudah tidak pulang ke desa menjenguk ummi. Ummi juga sudah tidak mampu nak drive jauh2. Dari rumah ummi ke rumahku lebih kurang 6 jam. Kudrat Ummi sudah tak sama seperti dahulu.


Ummi,
Anakmu mohon maaf..
Tidak dapat menghadirkan jasad ini ke sisimu
kala engkau sudah capek dan kewalahan
dek tugasan yang belum pernah selesai
selagi hayat dikandung badan.



Oh Ya Allah...
tukarkanlah kerinduan ini kepada rindu padaMu..
Aku Kangen Banget kok sama ummi ku..


Ummi....
andai boleh kuterbang
Punya sayap seperti burung
Sudah kuterbang dapatkanmu
Ingin kudakapmu dan kupeluk cium
Rindu ini kurniaan Ilahi
Moga didikanmu Ummi
padaku berdekad-dekad lalu
dinilai Allah sebagai suatu ibadah.

tambahan (edit pada 19/06/09:

Aku bersyukur mempunyai ummi yang ramai. Alhamdulillah.
Kasih sayang mereka amat kurasakan di sepanjang alam remajaku.
Makcik J dan U. H, Makcik H, Auntie N..
mereka banyak berikan semangat dan tunjuk ajar padaku.
akhirnya perpisahan terjadi jua.


kini aku telah punya kehidupan sendiri.
dan ummi kandungku yang jauh beratus batu
adalah ummi yang pertama mendidik dan mengasuhku.
Perpisahan pertama aku dan umi sewaktu berusia tingkatan satu
adalah saat pertama aku melangkah jauh meninggalkannya.

ingat lagi kata-kata ummi,
"Kakak pergi sekolah tu sekejap je. nanti cuti sekolah akak balik lah"

"Akak nak sekolah dekat dgn ummi.sekolah tu jauh dan baru je buka," ujarku sambil esak tangis tak boleh ku kawal,"

"Takpe kakak pergi. Kami redha. Nanti kita jumpa lagi ya,"ummiku begitu kuat dan menyembunyikan rsa sedihku.

Adikku, Aad yang baru berusia 2 tahun 2 bulan memegang kakiku, "Akak, angan pegi,"


Umi...doamu mengiringi perjalananku. Semoga Allah mengasihani dan mengasihimu ummi di dunia dan di akhirat. Amin

Wednesday, May 20, 2009

Cabaran Dalam Menjaga Orang Sakit

Cabaran Dalam Menjaga Orang Sakit
(Anjakan Paradigma Bersama Dato' Dr. Fadzilah Kamsah)


Menjaga Orang sakit merupakan satu tanggungjawab yang besar, amat murni dan seringkalai mencabar. Justeru setiap individu terutamanya anak-anak yang menjaga ibu bapa sakit, harus membuat anjakan paradigma dan membuat persediaan agar dapat menjaga orang sakit dengan sabar dan gigih.

Masalah dan cabaran dalam menjaga orang sakit termasuklah:

1. Jahil mengenai penjagaan orang sakit.
2. Tiada bantuan oranglain sehingga merasa teraniaya.
3. Kerenah oang sakit yang mencabar perasaan dan eksabaran.
4. Ada tanggungan dan tanggungjawab lain yang juga mencabar.
5. Tidak dihargai oleh orang lain dan juga pesakit.
6. Menghadapi masalah peribadi yang berat dan tidak difahami oleh orang lain.
7. Gagal melihat menjaga orang sakit adalah satu ibadah dan bakal emndapat ganjaran yang besar.


Di bawah ini disenaraikan beberapa petua yang dapat membantu mereka yang diamanahkan menjaga orang sakit.

1. sentiasa berdoa agar diberi kesabaran dan pesakit yang diajaga tidak banayak ekrenah dan akan segera sembuh.
2. Bawa pesakit jumpa pakar untuk mendapat rawatan yang sewajarnya. Yakin bahawa setiap penyakit pasti ada ubatnya.
3. Bersihkan hati setiap hari dengan solat,istighfar, memaafkan semua orang, membaca al Quran dan bersedekah mengikut kemampuan.
4. Ubah suai dari segi persekitaran dari segi warna, hiasan,aroma dan sebagainya agar lebih selesa dan kondusif untuk pesakit dan perawat.


*Ulasanku:

Pepatah Melayu ada mengatakan, "Seorang Ibu Boleh menjaga 10 orang anak...10 orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu".


Bagi sesiapa yang pernah berdepan menjaga orang tua, pasti tahu bagaimana kerenah sesetengah warga tua. Namun bagi warga tua yang dah biasa solat dan Al Quran sebagai santapan rohani sehariannya, biasanya tidak banyak kerenahnya.

Begitu juga bagi yang menjaga orang sakit, sabar memang kena tinggi. Berkata sabar itu mudah namun nak melaksanakannya sukar apatah lagi mempertahankannya sehingga ke akhir hayat. Kita kena ingat, ada orang diuji dalam bentuk kesenangan, ada yang diuji dalam bentuk susah.

Bagi orang yang sakit, kenalah sabar juga dengan musibah yang menimpa. Bukankah sakit itu sebagai penghapus dosa kalau kita sabar? Orang yang menjaga kita tu pun dah besar tuah dah dia nak jaga kita. So,syukurlah pada Allah SWT.

Rawat pesakit dengan sentuhan profesional

Rawat pesakit dengan sentuhan profesional




Jururawat lelaki dan wanita berikrar pada Majlis Sambutan Hari Jururawat Antarabangsa 2009 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, semalam.


HARI Jururawat Antarabangsa yang diraikan pada setiap 12 Mei telah disambut semalam. Profesion jururawat adalah mulia dan perlu disanjung tinggi oleh setiap lapisan masyarakat. Jadi setiap masyarakat harus memberi penghormatan kepada jururawat supaya mereka terus berkhidmat dengan beretika dan prihatin terhadap pesakit-pesakit.



Peranan jururawat terkandung dalam perkataan JURURAWAT itu sendiri yang mempunyai makna dan maksud yang tersirat dan tersurat bagi menjelaskan peranan dan tugas seorang jururawat.


J - Jari Jemari

Jari jemari jururawat yang lembut melayan pesakit merupakan satu rangsangan ke arah penyembuhan pesakit dengan lebih cepat. Sentuhan jari jemari jururawat yang lemah lembut sangat penting bagi memberikan perkhidmatan yang baik kepada pesakit.
Jari jemari jururawatlah yang menyuapkan ubat ke mulut pesakit yang kritikal, membetulkan alatan pesakit, menyelimutkan pesakit dan pelbagai lagi rawatan dan perhatian jururawat kepada pesakitnya.


U - Usaha

Jururawat perlulah sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatannya. Jururawat adalah pembantu setia kepada doktor. Jururawat perlu berusaha membantu doktor dan pesakit dengan semangat dan usaha yang jitu tanpa rungutan dan bantahan terhadap pekerjaan yang diamanahkan kepadanya.

Usaha murni jururawat membantu pesakit sangat dipandang tinggi oleh pesakit khususnya dan masyarakat amnya.


R - Rawat

Tugas utama jururawat adalah merawat pesakit yang telah didiagnosa sakitnya oleh para doktor. Tugas merawat meliputi pelbagai kaedah rawatan. Ada jururawat yang kreatif dengan bercerita dan memotivasi pesakit dengan kata-kata yang manis dan merdu didengar oleh telinga pesakit agar pesakit cepat sembuh.

Ada yang merawat dengan pelbagai kaedah perubatan yang dicadangkan oleh doktor. Pesakit lumpuh akan sentiasa didorong untuk berjalan dan dilatih dengan baik agar dia mampu bergerak sedikit dan diberi harapan.


U - Umpama Lilin

Masih ingatkah kita kepada nama besar dalam dunia kejururawatan iaitu Florence Nightingale yang sepanjang hayatnya merawat dan membantu pesakit. Pada waktu malam Nightingale melawat setiap katil pesakit dengan menggunakan lilin di wad pesakit yang serba kekurangan.

Layanan Nightingale yang penuh keikhlasan dan kemurnian hati itu menjadi simbol bahawa dunia kejururawatan adalah profesion yang penuh dengan nilai murni bagi membantu pesakit untuk pulih dan membina kehidupan baru.


R - Respons

Seorang jururawat itu perlulah sentiasa memberi respons kepada masalah dan pertanyaan pesakit yang dikemukakan kepadanya. Respons yang diberikan oleh jururawat kepada pesakitnya perlu mempunyai hemah dan etikanya agar pesakit tidak terkejut atau terkedu dengan jawapan yang diberikan oleh jururawat.

Contohnya jika pesakit yang mempunyai penyakit kritikal bertanya kepada jururawat, "Puan, macam mana dengan sakit saya, ada peluangkah atau tidak untuk sembuh", jururawat yang kasar akan menjawab dengan kasar "sakit macam awak ni memang tak ada peluang nak hidup lama".

Tetapi jururawat yang kaya dengan hemah dan budi bahasa akan menjawab dengan lembut, "Insya-Allah, setiap sakit ada ubatnya, bersabarlah, kami akan menjaga encik dengan baik". Begitulah yang dikatakan respons yang baik yang perlu jururawat berikan kepada pesakit.


A - Amalan


Seorang jururawat perlu memberi perhatian kepada amalan sebagai jururawat yang baik seperti berbudi bahasa dan berlembut dalam tingkah laku dengan pesakit, mempunyai keperibadian yang baik dari segi penampilan dan imej. Bermanis muka dan kaya dengan senyuman kepada pesakit. Datang tepat pada masa, mempunyai integriti yang tinggi terhadap kerahsiaan dan rekod pesakit.
Seorang jururawat perlu sentiasa memberi perhatian kepada pesakitnya dan tidak sesekali menyakiti dan bersikap sombong kepada pesakit. Seorang jururawat perlu mempunyai etika, profesionalisme, cekap dan amanah.


W - Wibawa

Seorang jururawat yang berwibawa sangat diperlukan dan diyakini oleh doktor dan pesakit. Jururawat yang berwibawa tahu dengan benar dan tepat tugasan yang perlu dijalankan tanpa perlu banyak merujuk dan diajar oleh doktor. Adalah amat memalukan jika jururawat itu pula diajar tentang tugas dan peranannya oleh pesakit.
Jururawat yang berwibawa perlu mempunyai sikap ingin belajar dan memperbaiki tugas yang dijalankannya. Jururawat yang berwibawa juga akan sentiasa memberi komitmen, kreativiti dan keikhlasan dalam melaksanakan tugas-tugasnya sebagai jururawat.


A - Aspirasi

Bukan semua orang boleh menjadi jururawat kerana tugas itu bukan mudah. Dia bukan sahaja merawat pesakit tetapi juga membawa bersama nilai dan aspirasi organisasi tempat ia bekerja. Aspirasi hospital dan klinik-klinik di mana jururawat bertugas perlu dipraktikkan bagi merealisasikan aspirasi tersebut dengan jayanya.


T - Teras

Teras kepada tugas jururawat adalah integriti dalam menjalankan tugas. Pesakit sebagai pelanggannya adalah fokus utama dalam menjalankan tugas dengan penuh integriti. Teras kejayaan kepada tugas kejururawatan adalah tekun dalam menjalankan tugas, tepat masa dalam kedatangan dan merawat pesakit, tahan cabaran dalam menjalankan tugas serta menjaga kerahsiaan dokumen dan rekod pesakit mengikut kehendak dan keperluan organisasi.

Para jururawat perlu memahami dengan jelas tugas dan peranan sebagai jururawat agar tidak terdapat rungutan dan komplen daripada masyarakat bahawa jururawat tidak menjalankan peranannya dengan baik dan berkesan.

Kepada semua jururawat, Selamat Hari Jururawat dan rawatlah pesakit dengan sentuhan emosi dan fizikal yang profesional.

Prof. Madya Dr. Rusinah Siron
Kolej Pengurusan Bisnes dan Perakaunan, UNITEN

Thursday, May 14, 2009

Selamat Hari Guru


Selamat Hari Guru

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.
(Dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Nukilan SN Dato Usman Awang
(alfatihah untuk SN Dato Usman Awang)

Dedikasi Selamat hari Guru buat semua para cikgu di seluruh ceruk rantau negara. Walau di tengah kota raya atau di tengah hutan banat, jasa baktimu guru semoga sentiasa dikenang dan dihargai.

Sunday, May 10, 2009

Doa Buat Kekasih


Bingkisan Doa Ya Allah..

Seandainya telah Engkau ciptakan
Dia milikku tercipta buatku
Satukanlah Hatinya dengan hatiku...
........................................

* Bait-bait puisi seperti bingkisan di atas pernah saya perolehi daripada rakan sewaktu masih di sebuah matrikulasi. Namun lukisan di atas saya upload dari enjin carian. Saya tak pasti siapa pelukis di atas.

Sekitar 1999..puisi seumpama di atas, Rakan sya sendiri tidak tahu siapa penulis puisi ini. Namun kami sama-sama mengambil isi yang tertera di kertas itu. Dalam apa-apa hal, teruskan berdoa, bermunajat dan memohon kepada Allah. Kerana Allah maha mengetahui yang terbaik untuk para hambaNya.

Saya fikir saya mahu send kan bait puisi di atas untuk adik-adik saya dan mereka yang hampir dengan saya yang masih meniti usia remaja. Khususnya mereka yang dekat dengan saya tetapi menjadi silent reader blog ini. Semoga adik-adik semua tabah dalam mengaharungi dugaan kehidupan ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design