Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Friday, August 06, 2010

Mereka Melambai serentak

'Mereka lambai serentak'
dipetik dari Harian Metro, 6 Ogos 2010



Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com
2010/08/06


MARAN: “Saya sudah janji nak bawa mereka beli baju raya Jumaat ini (hari ini) di Kuantan, namun hajat itu tidak kesampaian,” kata Muhamed Falzal Yusuf, 37, yang semua tiga anaknya terbunuh dalam kemalangan selepas Perodua Kancil dinaiki mereka bertembung sebuah BMW di Kilometer 47.5 Jalan Temerloh-Bandar Jengka, malam kelmarin.

Muhamed Falzal berkata, ketika bertemu ketiga-tiga anaknya, Isnin lalu, dia berasa sedikit aneh apabila mereka secara serentak melambai tangan kepadanya sebelum dia pulang ke tempat kerjanya di Kuala Lumpur.

“Pada hari itu saya sudah rasa macam ada yang tak kena apabila mereka melambai saya serentak kerana sebelum ini mereka tidak pernah buat begitu,” katanya yang berasal dari Felda Jengka 8, di sini.

Tiga anak Muhamed Falzal yang terbunuh dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu ialah Fatin Atikah, 16, Fatin Atifah, 15, dan Muhammad Faiz Danial, 6. Turut maut rakan mereka, Muhammad Azlan Abdul Talib, 21, dari Felda Jengka 14, di sini.

Seorang lagi rakan mereka, Shawal Ruddin Hambali, 19, dari Felda Jengka 14 patah paha kiri, manakala pemandu BMW berkenaan, Nor Fazidah Abd Majid, 45, dari Felda Sungai Tekam, Jerantut, cedera di pinggang dan kedua-dua mereka kini dirawat di Hospital Sultan Ahmad Shah (Hoshas) Temerloh.

Menurut Muhamed Falzal, hubungan mereka anak-beranak memang rapat dan setiap kali pulang ke rumah pada hujung minggu dia pasti meluangkan masa bersama tiga beradik itu.

“Ketika dalam kereta, saya lihat wajah mereka begitu sayu seolah-olah bersedih apabila saya hendak berangkat meninggalkan mereka.



“Saya tak sangka itu rupa-rupanya lambaian terakhir mereka kepada saya sebagai tanda perpisahan kami anak-beranak,” katanya.

Fatin Atikah yang memandu Perodua Kancil milik ibu saudaranya itu maut di tempat kejadian bersama Muhammad Azlan manakala Fatin Atifah dan Muhammad Faiz disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Jengka (HJ).

Ketika kejadian, lima sahabat itu dalam perjalanan pulang dari Hoshas selepas menziarah ibu Muhammad Azlan yang menghidap penyakit batu karang.

Muhamed Falzal berkata, dia yang ketika itu berada di Kuala Lumpur bergegas pulang ke rumahnya di Jengka 8 selepas isterinya, Rosiah Muhamad Ismail, 35, memaklumkan berita sedih itu kira-kira jam 9 malam.

Katanya, dia pada mulanya tidak percaya tiga anaknya maut serentak dalam tragedi itu dan menguatkan hati menghadapi saat paling sedih dengan memandu pulang ke rumahnya.

“Pilu hati saya mengenangkan tragedi sedih ini, apatah lagi saya sudah berjanji membawa mereka beli baju raya di Kuantan sebagai persiapan menyambut Aidilfitri tahun ini apabila saya pulang dari Kuala Lumpur,” katanya yang sepatutnya pulang ke rumahnya, semalam.

Pekerja sebuah syarikat kontraktor elektrik di ibu negara itu berkata, setiap tahun dia membuat persiapan awal membeli baju raya untuk anaknya, namun kali ini rutin itu sudah berakhir dengan tragedi menyayat hati.

“Saya dan isteri menganggap kejadian ini sebagai ketentuan Allah yang mesti saya tempuhi walau segetir mana pun,” katanya.

Jenazah ketiga-tiga beradik itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Felda Jengka 8 selepas Zuhur, semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin, berkata siasatan mendapati BMW dipandu Nor Fazidah dipercayai hilang kawalan sebelum masuk ke laluan bertentangan dan merempuh Perodua Kancil dinaiki anak Muhamed Falzal dan rakan mereka.

Menurutnya, akibat pertembungan itu, semua mangsa dalam Perodua Kancil tersepit sebelum dikeluarkan orang ramai.

Katanya, Fatin Atikah pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Jengka 16 maut di tempat kejadian bersama Muhammad Azlan manakala Fatin Atifah dari sekolah sama dan Muhammad Faiz disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di HJ.

Ahmad Johari berkata, jenazah semua mangsa dituntut keluarga masing-masing selepas bedah siasat di HJ, malam kelmarin.

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design