Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Sunday, January 23, 2011

Dari Mana Datangnya Cinta?

Dari Mana Datangnya Cinta?

        Dari mana datangnya lintah,
        Dari sawah turun ke kali;

       Dari mana datangnya cinta,
        Dari mata turun ke hati.

                          Rangkap pantun di atas adalah pantun tradisional Melayu Lama.

Pantun lama ini adalah beradasarkan pengamatan orang-orang tua kita terhadap apa yang dilihat di sekeliling mereka. Memang lumrah manusia, sukakan sesuatu berdasarkan apa yang disenangi oleh matanya. Pancaran pesona mata kita inilah yang sering membuatkan kita merasa suka akan sesuatu yang indah di mata kita, sedangkan mungkin sahaja di mata orang lain tiada indah.

Aduss, tidakkah myukhuwwah bosan asyik berbicara tentang cinta? Bosankah myukhuwwah ayik mendepani situasi cinta; samada insan yang baru belajar jatuh cinta, baru berjinak-jinak dengan cinta dan cinta monyet?

Tidak, myukhuwwah tidak bosan. Sebab myukhuwwah tahu, inilah tanggungjawab myukhuwwah membantu mereka mencari keputusan yang terbaik dalam mengemudikan cinta, dalam mengarahkan cinta mereka dan dalam menjaga maruah cinta mereka.

Agar cinta itu sentiasa molek sifatnya. Bahkan cinta itu berbagai tahapnya.

Oklah kita balik semula kat topik kita ini, "Dari Mana datangnya cinta?"

Dari Mana Datangnya Cinta? 

Otak Lahirkan Cinta

Myukhuwwaah menyelitkan kajian saintifik dari Univeristy Syracuse. Wah, menarik juga untuk dikaji tentang cinta ini kan?

Hmm..myukhuwwah tertarik dengan kenyataan Saintis dari universiti itu yang menemui bukti bahawa cinta bermula dari otak.

Profesor Stephanie Ortigue mendapati, bahawa perasaan cinta bermula dari otak dan bukannya hati memandangkan otak yang merangsang dan mengawal hati.

Menurutnya, ada 12 bahagian di otak yang bekerja saat seseorang itu jatuh cinta. Kedua-dua belas  bahagian di otak yang bekerja ketika seseorang jatuh cinta. Rasa cinta itu mempengaruhi psikologi, metafora dan kesihatan fizikal.

Bagi fenomena jatuh cinta pandang pertama, myukhuwwah tertarik dengan frasa pofesor ini iaiatu, peningkatan jumlah darah dalam saraf memberi peranan penting dalam cara bersosial dan berkomunikasi.

Myukhuwwah juga tertarik dengan dapatan kajian Stephanie tentang peranan setiap bahagian otak kita.Beliau menyatakan setiap bahagian otak melahirkan rasa cinta yang berbeza. Contohnya, otak tengah memicu cinta seorang ibu untuk anaknya dan bahagian kognitif menghasilkan cinta antara kekasih.


Myukhuwwah terfikir, patutlah orang dulu-dulu, tetap bahagia dan harmoni rumahtangga mereka meskipun mereka tak bercinta sebelum berkahwin. Zaman datuk nenek kita, kebanyakan jodoh masing-masing diatur oleh keluarga. Namun jarang kita dengar mereka bercerai-berai.

"Ketahuilah bahwa yang menggerakkan hati menuju Allah ada tiga perkara: cinta, takut, dan harapan. Dan yang paling kuat adalah cinta, dan cinta itu sendiri merupakan tujuan karena akan didapatkan di dunia dan di akhirat."


Dan terima kasih myukhuwwah ucapkan kepada semua rakan-rakan blogger; samada rakan di alam maya dan rakan di alam realiti di atas sokongan rakan-rakan terhadap teratak Bicara hati Ibu ini. Hari ini ketika myukhuwwah membelek blog ini, alhamdulillah,  rakan follower sudah  bertambah seramai 300 orang.

Semoga ia membawa kebaikan...


Myukhuwwah memohon maaf kerana tidak dapat mengemaskini blog ini sejak akhir-akhir ini. Maklumlah, myukhuwwah sedang mneyesuaikan diri, dengan situasi myukhuwwah sekarang dan cuba menjadi pekerja yang berdedikasi, isteri dan ibu yang menyenangkan keluarga dan....hambaNya yang bersyukur.


Sekali lagi, terima kasih atas sokongan rakan-rakan blogger sekalian.


sekian, wassalam.

8 comments:

mamawana said...

Salam ummu,

Moga sihat dan ceria. Cinta pd keluarga , pada rasul dan Tuhan Rabbuljalil itu lebih indah kan.

Rozali said...

Assalamualaikum Ummu

Allah jadikan manusia berpuak2, untuk berkasih sayang

Wassalam

Kakzakie said...

Salam Ummu,

Cinta yg hakiki jangan diragui
kepadanya jua kita kembali
saudara-mara, anak, suami isteri
pinjaman semata
sampai masa kembali kepadaNya

Kunang-Kunang said...

Salam Ibu,

Betul ker ada cinta pandang pertama?

Sham said...

salam ummu...

cinta kepada Yang Maha Mencintai...

Nida said...

Salam..

Cinta tidak boleh dipaksa namun boleh dipupuk

awein said...

salam ummu, sbnarnay lama awein x b/w jd smlm tingat kat komen ummu di kedai blog awein...ari ni kebetulan bos xde o/s jd awein ambik kesempatan jenguk2 blog ummu...baru awein perasan penulisan ummu semaunya berkias n indah2 belaka..ummu td baru jer baca post ummu mengenai 'abg'....sungguh awein rasa sedih..tapi awein pasti ummu pasti kuat kan...'abg' hya jujur tapi dia mesti bangga punya ibu seperti ummu...

Me Suzie said...

slm, boleh bantu? mcmne nak pupuk balik kasih syg n cinta pd anak tiri? Sebelum ni mmg sgt kasih pd dia.tp sbb ada kejadian, trs perasaan tu agak pudar.tuk elakkan anak tiri rase terasing dr anak kandung sy perlu pupuk balik rase cinta tu.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design