Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Friday, July 17, 2009

Antara makan Gaji dan Kerja Sendiri




Antara Makan Gaji Dan Kerja Sendiri

Gurindam Jiwa Ummu Masyitah

Kalau makan gaji, tiap2 bulan gaji confirm dapat.
(kalau syarikat xde masalah)
Kalau makan gaji, kerja dibuat dinilai oleh org atsan
Kalau makan gaji,antara yg kena buat
Report tugasan kena ada, kumpulan sasaran pun kena tengok juga
kena tulis tuh,tulis nih semua benda kena ada dokumentasi
kena capai target;
target markah, target jualan kalau jurujual dan macam2 target
kalau makan gaji,kena marah dgn boss kalau wat salah
biasalah kenalah ditegur oleh majikan
dah kita wat salah
kalau makan gaji, bila cemerlang
dapatlah anugerah
anugerah perkhidmatan cemerlang dsbgnya
kalau makan gaji,ada teamwork yang seronok kerja
mmg seronok kerja,hilang habis semua masalah


Kerja sendiri
takde sapa nak arah,nak marah,nak bagi guideline
kerja sendiri
sendiri kuli,sendiri boss
kerja sendiri
kalau rajin dapatlah income
tak rajin, statik jer lah
kerja sendiri
jatuh bangun
sendirilah jalan atas kaki yang Allah beri


tapi bila saya renung2 balik,samada kerja sendiri ker.kerja makan gaji ke
masing2 ada msalahnya tersendiri.masing2 ada best nya.masing2 ada pro dan kontranya.

Yang Penting,rezki tu halal.

Macam saya bila beljar bisnes kunun2 nih,banyak ragam customer yg ditemui.
saya 'terpaksa' ber bisnes setelah mencari produk2 tertentu sukar didapati di tempat saya.
dunia bisnes ini serba baru bagi saya, tapi yang penting, saya bukannya minta sedekah dengan orang lain, kan?

bisnes konon2 nilah menemukan saya dgn pelbagai teori kehidupan yg pernah saya pelajari di universiti dahulu. bisnes konon2 nilah yang mengingatkan saya pada hadith Nabi SAW ,"Sesungguhnya 99% punca rezeki itu ada pada perniagaan".

masalah pemilik syarikat atau pemilik barang perniagaan,masalah pengiklanan kerana kekangan kewangan syarikat dan sebagainya.

part dimarah pelanggan.ada satu pengalaman yg tak dapat dilupakan.pelanggan meminta barang dihantar ke pejabatnya sedangkan kami tiada menawarkan khidmat itu.ialah niaga pun kunun2.barang tu diminta dihantar kepada pekerjanya.

bila suami yang hantar barang,pelanggan agak marah kenapa mesti suami yang hantar?orang lelaki?awak ni macam mana suruh orang lelaki hantar barang set bersalin ke perempuan?awak tak malu ke? bla bla bla...

bukannya saya tak mahu hantar.tetapi,bagaimana saya hendak bergerak kerana kurangnya akses di luar sana utk orang macam saya?

dari insiden itu,saya mendapat banyak pengajaran.bak saya kata tadi,yang penting saya bukan meminta sedekah.

saya rasa kalau di internet ni,ramai je kaum lelaki yang jual set ebrsalin,.takde masalah pun.tak pasti pula jika di 'offline'.

pglmn sebagai jurujual di sebuah kedai Pak Arab suatu ketika dahulu memberikan banyak pengalaman pada saya. Walaupun sebentar ia membantu saya menghadapi dunia kerjaya selepas itu dan kehidupan waktu ini. Kerjasama di kalangan ahli keluarga boss saya amat saya kagumi. Sikap berlebih kurang,bantu membantu, amanah, yang senang bantu yang susah dan takde penyakit PHD. Terima kasih boss berikan saya peluang meraih pengalaman di situ walaupun boss tahu saya pemegang ijazah, boss sudi ambil saya bekerja.

Pengalaman menyaksikan Uncle sebelah kedai dimarah pelanggannya, dan reaksi Uncle yang memegang konsep pelanggan itu selalu betul, walaupun pada masa itu saya lihat pelanggan tu yg salah, membuatkan saya terfikir mungkin itulah antara resepi kejayaan masyarakat Tionghua.

Yang pasti apa sahaja yang saya lalui kini, saya perlu hadapi dengan sabar dan tabah. Kan, kan..
Jangan jadi
bocah cengeng dan gembeng! (maaf speaking Jawa, rindu dah lama tak cakap bahasa nih sejak kawin dengan hubby..)

3 comments:

miz said...

customers always right tapi kita kenalah didik customers. Anyway akak suka kerja sendiri. Mmg awal2 bisnes, kita boss , kita kuli dan amat2 penat sb xpandai work smart dulu tp kini...alhamdulillah ...."masa" ana yg empunya....bukan pe, akak bebas mgatur masa. Rasanya dlm usia yg mjgkau senja ni...nk spend masa terbanyak menyelongkar kitab Allah. Belajar ilmu akhirat, dapat ilmu dunia...amiennn...

JZ said...

yup...betul tu as, tak kiralah makan gai ke atau kerja sendiri...yang penting halal dan berkat...

ummu said...

Kak Miz,
terima kasih atas perkongsian pengalaman.

liza,
amin.mudah2an berkat.cuma saya x biasa lagi dgn dunia baru ni Liza...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design