Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Sunday, February 20, 2011

Tips Rambut Sihat Walau Bertudung

Tips Rambut Sihat Walau Bertudung
http://www.myukhuwwah.com/






Tips Rambut Sihat Walau Bertudung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Apa khabar teman-teman myukhuwwah? Semoga sihat-sihat dan ceria selalu.

Jika lihat pada tajuk, Tips Rambut Sihat Walau Bertudung, myukhuwwah merasa terpanggil untuk sama-sama berkongsi tips ini. Jika kawan-kawan ada tips tambahan, silakan tambah ya.:)

Myukhuwwah beberapa hari lepas didatangai seorang pelajar yang baru memakai tudung. Sebelum ini pelajar berkenaan tidak bertudung. Antara yang ditanya oleh pelajar berkenaan ialah "Adakah rambut akan kelihatan cantik dan terurus jika meamakai tudung?"

Baiklah, terus kepada point...

Kualiti rambut, sedikit sebanyak mencerminkan kebersihan adan kesihatan seseorang. Bertudung atau tidak, kualiti rambut tetap penting. Pernahkah kita mendengar, "Mahkota Wanita"?

Tudung adalah sesuatu yg digunakan untuk menutup aurat wanita iaitu rambut. Rambut adalah perhiasan atau mahkota bagi setiap manusia di alam ini. Terutamanya bagi kaum wanita. Malah ramai sebilangan wanita sekarang ini sanggup berhabis ratusan ringgit semata-mata untuk mendapatkan rambut yang sihat,cantik,dan bersinar.

Tip Penjagaan Rambut Bertudung

1) Pilihlah tudung daripada kain kapas yang mudah menyerap peluh dan memudahkan peredaran udara.

2) Walaupun ingin berfesyen, cuba elak melilit tudung di bahagian leher kerana akan menghalang  pengaliran udara.

3) Elak memakai 2 lapisan tudung dalam 1 masa.

4) Hindari menggunakan anak tudung setiap hari. 

5) Jika kita sering terpaksa berada di bawah pancaran matahari, sila pilih tudung bewarna cerah atau putih. 

Myukhuwwah sendiri jika memakai tudung gelap atau hitam ketika beraada di bawah sinaran matahari, myukhuwwah lebih mudah terasa lebih panas dengan cepat dibandingkan jika memakai tudung bewarna cerah. Maklumlah warna hitam atau gelap selelaunya menyerap semua warna,kan?

6) Jika berambut panjang, elak mengikat kuat di dalam tudung yang akan menghalang peredaran udara berlaku.

7) Selepas membuka tudung, urai rambut untuk membenarkan udara masuk. Jika perlu, keringkan peluh di kulit kepala dengan kipas angin,

8) Pastikan rambut betul-betul kering selepas dicuci sebelum mengenakan tudung bagi mengelakkan rambut berbau .

Kalau basah-basah juga rambut itu, terus dipakai tudung, myukhuwwah pasti rambut pun jadi berbau dan akan gatal-gatal dengan kemunculan kelemumur. kalau kena pergi kuliah pagi-pagi, atau terus kerja sampai 8 jam, seperti myukhuwwah ini, mahunya muka boleh jadi moyok sebab. Jadi nak elakkan hal ini terjadi, lebih baik keringkan rambut kita betul.betul.
Selalunya myukhuwwah rasa, dengan hair dryer boleh membantu mengeringkan rambut dengan cepat.

9) Penggunaan hair dyer dan sikat.

Jika gune hair dryer, pastikan  pada suhu tinggi. Berdasarkan pengalaman myukhuwwah, kalau guna suhu rendah, masa untuk kering biasanya lambat sikit. Yang tak bestnya, akan  menambahkan faktor  rambut cepat rosakkan. Ops yang tak bestnya, jika gunakan hair dryer terlalu kerap kan membuatkan rambut kusam.

Sikat. tang sikat niii, eloklah guna yang gigi penuh and rapat untuk dapatkan rambut halus. Apabila tidak bertudung, eloklah ambil masa itu untuk menyikat rambut. Menyikat rambut membuat rambut lebih bersinar.  tetapi menyikat rambut 100 kali sebelum tidur seperti ceritera puteri-puteri di kisah-kisah dongeng tak akan membuat rambut anda kelihatan  lebih cantik. Malah, akan membuat rambut terlihat lebih parah. 

Elakkan juga menyikat rambut ketika rambut basah sebab ini akan mebuatakan rambut senang putus.

10) Pilih syampoo  yang sesuai dengan rambut untuk elakkan kerosakan rambut

Pastikan pilih syampoo yang sesuai . Lihat rambut anda ada masalah atau tidak. Namun bagi myukhuwwah, apa yang penting, shampoo itu mestilah HALAL. Sebab halal dalam kehidupan kita bukan setakat makanan bahkan jua bahan-bahan lain yang kita gunakan.
Oklah, jika rambut bermasalah contohnyer kelemumur, bercabang, kering,rambut gugur, rambut berbuah, mudah putus, cepat kusut, bercabang dan gatal kulit kepala.

Oh iya, Rambut juga kebal terhadap shampo. Tugas shampo hanyalah untuk membersihkan rambut. Lalu mengapa shampo kegemaran  Anda tiba-tiba terasa tidak lagi bekerja seperti biasanya? Shampo mengandung bahan yang memberikan kelebihan untuk penataan. Maka ketika itu, mungkin shampoo yang sering anda gunakan itu sudah tidak sesuai dengan anda.

11) Guna air sejuk untuk membasuh rambut. selalulah mencuci rambut. Paling sikit, 2 kali seminggu.

Air sejuk sangat sesuai untuk membantu menyegarkan kulit kepala kita.Gunakan lah air sejuk semasa  hendak membasuh rambut.Kalau dah sejuk macam tempat myukhuwwah ini, memang selalulah guna air panas , biasanya pada bilasan terakhir sila basuh rambut anda dengan air sejuk. 
Air sejuk dapat membantu mengecilkan pori-pori kulit kepal. Ia juga menambahkan sinar pada rambut dan mencegah rambut kasar. Rambut yang dibilas dengan air sejuk dapat  membuatnya terlihat lebih bersinar. Namun hasil tersebut tak akan berlangsung lama jika Anda tidak mengeringkan rambut dengan betul.
12) Tidak perlu mencuci rambut setiap hari terutama jika sebelum pergi kerja., jika tidak dikeringkan betul-betul Jika hendak mencuci setiap hari, eloklah pada waktu petang selepas balik kerja. Ini untuk elakkan rambut terperap dalam keadaan berbau sebab rambut lembap. Juga hendak elakkan dari terjadinya rambut bercabang.
13) Ikat rambut dengan kemas dan elakkan Mengikat rambut di area yang sama berulang-ulang .
Mengikat rambut di area yang sama berulang-ulang boleh  membuatkan anda  kebotakan. Jadi, disarankan sesering mungkin kita menggantikan cara ataupun letak ikat rambut di kepala. Jika memang harus mengikat kepala, pun, usahakan untuk mengikatnya dengan cara  dan alat yang tak terlalu ketat. Pilih alat pengikat rambut yang agak longgar. 
Getah rambut, Ikat rambut, topi,  bandana, dan lainnya yang dikenakan di rambut  dengan terlalu kerap boleh mengakibatkan kebotakan jika ditempatkan di posisi yang sama.

14) Jangan gosok rambut dengan kasar semasa mengeringkan rambut dengan tuala. 
 Myukhuwwah percaya, jika gosokkan rambut dengan tuala secara kasar, ia kan memudahkan rambut gugur dan menjadi kasar. Eloklah lurut rambut dengan perlahan. 

Tips myukhuwwah seterusnya: Hindari Rambut Rosak Dengan:

Di sini, myukhuwwah ingin berkongsi tips ini. Mungkin kawan-kawan ada tips lain, silakan tambah ya.:)

1) Ambil protein secukupnya. Tetapi, usah berlebihan kerna didapati  pengambilan berlebihan makanan berasaskan protein tidak merangsang pertumbuhan rambut.
2) Pilih makanan yang kaya dengan sulfur seperti kacang soya, kacang, susu dan ikan.
3) Ambil Vitamin B kompleks yang mengandungi biotin serta Vitamin A dan C. 
4) Elakkan mengambil gukan dan kafein berlebihan. 
5) Bagi rambut berminyak, sila Gunakan shampoo  yang boleh digunakan setiap hari.
6) Bagi rambut berkelumumur, ambil beberapa biji limau nipis dan dibelah 2, kemudian sapukan diatas kepala dalam masa 30minit, kemudian cuci dengan air yang bersih. Amalkan 2 kali seminggu sebelum mandi.
7) bagi rambut bercabang, myukhuwwah cadangkan satu petua lama, iaitu daun inai.
Tumbuk daun inai dan lumurkan di seluruh rambut anda. Tunggu sehingga sejam baru dibasuh dan dibilas. 
 
Petua Melembutkan rambut

Cubalah petua-petua lama ini. Myukhuwwah sekadar berkongsi info, dan keberkesanannya adalah dengan izin Allah Taala jua. 
Kaedah yang pertama dengan menggunakan kangkung. 
Untuk meelembutkan rambut, kita boleh mengambil sayur-sayuran yang tumbuh melata di sekeliling rumah kita seperti kangkung ini. Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Letakkan  enam camca air suam  di dalam bekas. Kemudian  ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Lendir pada kangkung itulah disapukan pada seluruh rambut dan biarkan seketika. 
Kemudian bilas rambut dengan air bersih. Lakukan selama dua minggu. 
Cara  kedua dengan menggunakan susu tepung.
Ambil dua sudu besar susu tepung dalam cawan. Susu tepung produk Muslim juga sudah ada di pasaran seperti Biomil, Ilham dan Biolac.
Bancuh dengan air suam lebih kurang 60 celsius. Kacau dan perahkan air limau nipis. Kacau lagi dan simpan dalam peti sejuk lebih kurang 6 jam. Apabila pekat bolehlah dilumurkan pada rambut anda. Biarkan selama sejam dan bilas. Amalkan selalu, insyaAllah rambut akan semakin lembut dan mudah diurus. 
Cara  ketiga dengan menggunakan lendir daun bunga raya.
Kalau di tepi rumah ada pokok bunga raya, ambillah daunnya dan ramas sehingga keluar lendirnya. lendirnya ini berdasarkan pengalaman myukhuwwah inshaAllah berkhasiat dalam penjagaan rambut.
    Santan kelapa uga berguna untuk merawat rambut wanita...


p/s: Rambut Adalah Aurat Bagi Wanita Muslim

Sekian, wassalam.


22 comments:

Insan Marhaen said...

tudung di dunia pelindung api neraka di akhirat

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing..

dulu kita pon pernah cuba petua guna daun bunga raya..mmg betul membuatkan rambut lembut & segar..tp sejak dh pindah ni x pernah buat dh..

Kakzakie said...

Assalamu'alaikum ummu,

Walau tersimpan rapi disebalik kain tudung, kebersihan dan kesihatan rambut perlu kita jaga.

Zaitun said...

Salam...dulu rambut kak Zai bermasaalah,kering,bercabang dah tu gugur.
Kak Zai cuba guna shampoo brand SebaMed,alhamdulillah dah kembali sihat.

ibuintan said...

assalamualaikum ummu,

semoga sihat har ni...

terima kasih atas tips dan panduan yang diberikan, memang rambut perlu dijaga walaupun kita bertudung

suri solehah said...

terima kasih sudi berkongsi..tp nak praktik tu hehe

ناديه خيري said...

salam...syukran akak..ana suke entry akak nie...^_^

Sham said...

thanx 4 the info ummu...nak share ngan orang rumah...rambut dia start gugur lepas bersalin baru ni...

ummu said...

benar apa yang diaktankan IM itu

ummu said...

Lily, dulu pun saya buat juga sebab senang nak dapat daun bunga raya.
sekarang ni payh sikit nak buat

Amy Syaquena said...

good tips , thanks nice sharing...

ummu said...

waalaikumussalam kakzakie,
betul tu kata akak

ummu said...

waalaikumussalam kak zaitun
saya biasa juga jumpa jenama shampoo itu,kak.

ummu said...

waalaikumussalam ibuintan
terima kasih ibuintan sudi ebri komen di teratak ummu ini

ummu said...

suri,thanks juga sebab sudi singgah teratak akak ni

ummu said...

waalaikumussalam Nadiah
ajmain, nadia.
jemputlah inggah lagi ya

ummu said...

Sham,orang tua2 kata, akalu anak suka main buih (anak kecil) rambut ibunya mudah gugur.wallahualam betul ke idaknya

ummu said...

terima kasih amy syaquena. sudi singgah teratak ibu ini

NzA said...

xde masalah kalu kita tahu jaga kebersihan.....

fizanur said...

adoi sakitnya..

Peringatan untuk jiwa yang sedang terlena

ainhany said...

indahnya peringatan dan artikal ini..sama kita pelihara mahkota kita..

zieyra norfa said...

macam mane nak bg rambut yang da rosak.. jadi cantik? rambut saya selalu gugur


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design