Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Wednesday, November 23, 2011

Bila Server Down Lagi, dan terima kasih followers

Bila Server Down, Apakah Perlu Berpindah Hosting?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin mohon pendapat teman-teman...

Bila Server Down, blog kita pun tak dapat dilayari. Contohnya, blog wordpress saya yang di sini.

Sudah beberapa hari, blog berkenaan tidak dapat dilayari. Untuk makluman, blog itu tidak di hosting oleh serverfreak.

Kejadian ini, bukanlah sekali ini. Bahkan sebelum ini ada terjadi. Namun kali ini, ia pending, agak lama.

Geram ada juga.  Nak buat macam mana, hosting untuk blog tu, baru sahaja sahaja saya renew tak lama dulu. Mahu tak mahu, nak tak nak, kena juga bersabar sikit.

Saya cuba untuk menyediakan blog itu bagi kemudahan pelajar sekolah menengah, khususnya yang mengenali saya.  Sebab itu, artikel di blog itu, berbentuk agak akademik sedikit. 

Jadi, apabila kerap down, tentulah sukar bagi pelajar membuat rujukan. Sementelah, blog berkenaan pernah memenangi sebuah pertandingan blog pendidikan.

Yang bermain di minda....

Apabila kerap sangat server down, apakah Perlu Berpindah Hosting? Hosting terbaik di Malaysia, telah saya review. Pandangan daripada kawan-kawan realiti juga, telah diambil kira.

Namun untuk membuat satu penghijrahan hosting, banyak perkara perlu diambil kira.

Namun, tak dinafikan, kasihan ada, simpati ada, kepada hosting provider blog berkenaan, yang telah banyak membantu saya yang sangat naif dalam bidang wordpress self hosting.

Kesan apabila server down:

1)Tak boleh akses blog

  Tak boleh nak log in ke dashboard blog sendiri. Apatah lagi nak kemaskini entry terkini.

2) Kesan pada SEO


Hasil pembacaan saya di internet, banyak netters  mengatakan bahawa apabila blog kita down terlalu lama, ia boleh memberi kesan kepada ranking SEO blog kita. Perkara ini telah pun berlaku kepada blog berkenaan. Daripada pagerank ke 3 di google, pagerank blog tersebut, akhirnya jatuh tergolek dok.

Jadi seeloknya carilah pembekal hosting yang mempunyai uptime yang baik.


Sekiranya berlaku juga masalah dengan server pula, mereka akan cuba menyelesaikan masalah tersebut dengan kadar yang segera. Selain itu, bagi saya, syarikat hosting tersebut perlu   mempunyai support team yang mesra pelanggan.

Oh iya, walaupun server pada syarikat berkenaan sering down, saya sangat berpuas hati, pada customer support mereka. Bila email, mereka segera maklumkan pada saya. Bila beri SMS, segera mereka balas. 

Semoga lepas ni, segera pulih masalah server mereka, sempena tahun Hijrah 1433 ni.

Tu yang membuatkan saya berfikir 2, 3 kali untuk memindahkan data yang ada pada blog tersebut.

BUKU PUAN AINON MOHD
Di sini, saya ambil kesempatan, memuatkan sedikit artikel Puan Ainon Mohd. Sebuah buku beliau,  Memulakan Bisnes Sendiri. Di dalam buku tersebut ada dinyatakan bahawa memuaskan hati pelanggan adalah prinsip penting dalam perniagaan. 

Eh, banyaknya saya membebel. Encik suami suruh saya handle blog sendiri, sediakan komputer khas untuk server dan storage sendiri, baru tau, camne susahnya bila server kena serang.

Oh taknak lah saya menambah beban. Entry ni ditulis sebab geram je napelah ada orang suka serang server salah satu server syarikat tuh?. Penulis blog yang tersepitkah saya ni? :).

OKlah. Saya berblog untuk suka-suka. jadi, kalau  blog tu asyik down je, saya malaslah nak fikir-fikir. Lagipun blog myukhuwwah ni kan ada. Dalam jarangnya saya berblog walking dan mengemaskini blog ni, disebabkan masalah kesihatan saya yang tak memebenarkan saya berlama-lama di depan komputer, rupa-rupanya, masih ada yang sudi meninggalkan komen di blog ni.

Zefa NorAsmara has left a new comment on your post "Baby Crystal Bahaya, Jangan Beli,":

Ps: selamat hari raya aidiladha buat ummu sekeluarga.. :D 

Acik Erna has left a new comment on your post "Baby Crystal Bahaya, Jangan Beli,":

assalam ummu..selamat hari raya aidiladha.

Ros has left a new comment on your post "Baby Crystal Bahaya, Jangan Beli,":

Salam,

^sue^ has left a new comment on your post "Baby Crystal Bahaya, Jangan Beli,":

Salam Singgah... mohon amik link blog ni.. n
follow.. :)kalo free.. singgah2 la blog saya yang biasa2 tu...

Terima kasih kepada semua rakan followers, yang hari ni dah bertambah 415 followers. 

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design