Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Wednesday, April 11, 2012

Berita Gempa Bumi di Aceh 2012

Berita Gempa di Aceh 2012 Hingga 9:13pm 
Hingga 9:13pm 11/4/2012

Gambar kesesakan lalu lintas di Banda Aceh selepas gempa petang tadi.


Penduduk Banda Aceh berkumpul di Masjid Baiturrahman sesaat setelah gempa berkekuatan 8.5 SR menggegar. REUTERS



Salam ketabahan buat saudara SeIslam di sana yang sedang diuji dengan ketakutan dek gempa bumi ini. 

Penduduk Aceh Menyelamatkan Diri ke Masjid Baiturrahman
 
Gempa 8,5 SR yang melanda Aceh membuat warga di Bumi Serambi Makkah itu panik. Di pusat Kota Banda Aceh, sejumlah warga tampak berbondong-bondong menuju Masjid Raya Baiturrahman, Rabu (11/4).

Warga tampak berdesakan masuk ke pintu utama masjid yang dulunya adalah bagian Kesultanan Aceh ini. Beberapa warga yang sudah masuk ke dalam masjid juga tampak menangis. Beberapa ada juga yang sudah naik ke jendela masjid.

Pada 26 Desember 2004 lalu, masjid Raya Baiturrahman tetap kokoh meski diterjang tsunami. Beberapa warga yang berlindung di masjid besar itu juga selamat dari maut.

Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) melakukan pemutakhiran data gempa menjadi 8,5 SR. Gempa yang terjadi pukul 15.38 Wib itu berpotensi tsunami di Aceh, Sumut, Sumbar, Bengkulu dan Lampung. Pusat gempa berada di Kabupaten Kabupaten Simeleu, Aceh, dengan kedalaman 10 Km.[ren]


Berita Terkini Gempa di Aceh 11/4/2012 Hingga 9:13pm

Gempa di Aceh: Amaran tsunami ditarik balik
11/04/2012 9:13pm

WASHINGTON 11 April - Pusat Amaran Tsunami Pasifik AS membatalkan amaran tsunami di Lautan Hindi yang dikeluarkan ekoran gempa bumi dengan kekuatan 8.6 skala Richter yang menggegarkan Aceh petang ini. - REUTERS

Gempa di Aceh: Gempa susulan 8.8 skala Richter berlaku

11/04/2012 7:11pm

JAKARTA 11 April - Satu lagi gempa kuat 8.8 skala Richter dilaporkan berlaku di daerah Simeulue, Aceh kira-kira pukul 5.43 petang ini (6.45 waktu Malaysia).

Ia merupakan gempa susulan kejadian pertama yang berlaku pukul 3.38 petang di daerah yang sama.
Sebelum itu, gempa susulan dengan kekuatan 6.5 skala Richter turut berlaku pada pukul 4.28 petang.
Gempa tersebut turut mengeluarkan amaran tsunami. - AGENSI

Gempa kuat: Bekalan elektrik di Aceh terputus

11/04/2012 6:21pm

PEKAN BARU 11 April - Gempa bumi dengan kekuatan 8.5 skala Richter yang melanda daerah Sumeule, Aceh petang ini menyebabkan bekalan elektrik di wilayah itu terputus manakala talian Internet mengalami gangguan.

Seorang penduduk di Aceh, Heru Dwi Suryatmojo memberitahu agensi berita Antara, gempa tersebut menyebabkan bekalan elektrik terputus. "Talian Internet dan telefon terganggu," katanya seperti dilapor Republika.

Heru berkata, gegaran gempa sangat kuat dan lama. Gempa menyebabkan paltform dan bumbung rumah runtuh tetapi tiada bangunan yang ranap kelihatan setakat ini.

Tsunami: Bengkulu siap sedia, penduduk berpindah

11/04/2012 6:15pm

BENGKULU 11 April - Wilayah Bengkulu, salah satu wilayah yang diberi amaran kemungkinan dilanda tsunami akibat gempa bumi berkekuatan 8.5 skala Richter di Aceh sudah membuat persiapan untuk menghadapi bencana itu.

"Amaran (tsunami) di sini di peringkat kuning tetapi di Aceh berwarna merah," kata Ketua Pusat Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (PMKG) Bengkulu, Dadang Permana kepada Republika Online.

Gegaran yang dirasakan di Bengkulu cukup kuat menyebabkan para penduduk bertempiaran keluar dari pejabat dan kediaman masing-masing tetapi hingga kini tiada sebarang kematian dilaporkan.

Laporan menyebut, ribuan penduduk di kawasan pantai antara Lampung, Rawa Kammur dan lain-lain di Bengkulu mula berpindah ke kawasan yang selamat.


Gempa: Penduduk Aceh berlindung di kawasan tinggi

11/04/2012 6:20pm

PEKAN BARU 11 April - Gempa bumi dengan kekuatan 8.5 skala Richter yang menggegarkan daerah Simeule, Aceh petang ini menyebabkan penduduk di bertempiaran melarikan diri ke kawasan tinggi.
Republika Online yang memetik agensi berita Antara melaporkan, beberapa buah rumah mengalami kerosakan akibat gempa tersebut.

"Bangunan yang roboh belum kelihatan," kata seorang penduduk Aceh, Heru Dwi Suryatmojo ketika dihubungi Antara dari sini.

Bagaimanapun, para penduduk kelihatan cemas dan bertempiaran melarikan diri menjauhi kawasan pantai serta mencari tempat-tempat tinggi untuk berlindung.

"Ia sama seperti tsunami Disember 2004. Para penduduk bertempiaran sambil menjerit-jerit dengan cemas," kata Ketua Biro LKBN Antara wilayah Aceh.

Gempa di Aceh: Amaran tsunami di lima wilayah

11/04/2012 6:20pm

PEKAN BARU, Indonesia 11 April - Pusat Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (PMKG) di sini mengeluarkan amaran tsunami selepas gempa bumi dengan kekuatan 8.5 skala Richter berlaku di Aceh hari ini.

"Amaran tsunami akibat gempa yang berpusat di barat daya Simelue, Aceh pada kedalaman 10 km itu meliputi lima wilayah iaitu Aceh, Sumatra Utara, Sumatra Barat, Bengkulu dan Lampung," kata jurucakap PMKG Pekan Baru, Marzuki seperti dilapor Republika Online yang memetik agensi berita Antara.

Jurucakap itu berkata, kejadian tersebut berlaku pukul 3.38 petang (4.38 waktu Malaysia).

Gempa di Aceh: Tiga negara keluar amaran tsunami
11/04/2012 5:33pm

JAKARTA 11 April - Beberapa buah negara termasuk Indonesia, India dan Thailand mengeluarkan amaran tsunami selepas berlaku gempa bumi sekuat 8.9 pada skala Richter di Lautan Hindi dekat barat Aceh.

Badan Pemantau Geologi Amerika Syarikat (AS), berkata, gempa bumi yang berpusat kira-kira 33 kilometer di dasar laut, berlaku kira-kira 495 kilometer dari Banda Aceh.

Seorang pegawai Agensi Meteorologi dan Geofizik Indonesia, Said berkata, amaran tsunami sudah dikeluarkan. - AGENSI

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design