Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Tuesday, April 17, 2012

Subhanallah Bayi Baru Lahir Berkaki 6

 Subhanallah Bayi Baru Lahir Berkaki 6 Perlu Bantuan




Indeed, within the heavens and earth are signs for the believers. 



And in the creation of yourselves and what He disperses of moving creatures are signs for people who are certain [in faith].



And [in] the alternation of night and day and [in] what Allah sends down from the sky of provision and gives life thereby to the earth after its lifelessness and [in His] directing of the winds are signs for a people who reason.  

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. Dan pada kejadian diri kamu sendiri serta (pada kejadian) segala binatang yang dibiakkannya terdapat juga tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya. Dan pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga pada rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit lalu ia hidupkan dengannya tumbuhan di bumi sesudah matinya serta (pada) peredaran angin (semuanya itu) mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan) KeEsaan Allah, kekuasaan-Nya, kebijaksanaan-Nya serta keluasan rahmat-Nya) bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran.

 (Al-Jaathiyah: 3-5)

Kelebihan manusia berbanding dengan makhluk yang lain ialah dikurniakan akal sebagai neraca menilai antara kebaikan dan keburukan, antara kebenaran dan kepalsuan. Daripada akal jugalah lahirnya keyakinan dan keimanan. Lantaran itu, Allah s.w.t. menyuruh manusia menggunakan akal bagi menilai dan menyelidik rahsia di sebalik kejadian alam semesta.


Seorang bayi lelaki yang baru lahir dengan enam kaki di wad unit rawatan rapi
  di sebuah hospital di Karachi, Pakistan.

Doktor di Pakistan sedang berusaha  untuk menyelamatkan bayi lelaki yang dilahirkan dengan enam kaki kerana penyakit genetik yang jarang berlaku.

Bayi  ini telah dilahirkan pada minggu lepas. Bayi anak kepada pasangan ibu bapa di Sukkur, sebuah bandar di Sindh sebuah negeri di tenggara Pakistan. 

Bayi ini sedang dijaga oleh doktor di Institut Kesihatan Kanak-kanak di Karachi.

Jamal Raza, pengarah institut itu, berkata , kanak-kanak itu mempunyai kembar berkumpul, yang terlalu awal, menyebabkan anggota tambahan terjadi.

"Salah satu daripada bayi kembar tersebut tidak berkembang sepenuhnya. Ini menyebabkan struktur fizikal kaki tambahan itu seolah-olah  hadir untuk bayi," Raza kepada  The News Tribe, sebuah laman web yang berpangkalan di UK yang meliputi Asia dan Timur Tengah.

Bapa bayi berkenaan, Imran Shaikh, merayu bantuan  daripada kerajaan dan badan amal untuk membayar untuk pembedahan kanak-kanak.

"Saya tidak mampu untuk melawat Karachi  dan mendapatkan rawatan untuk bayi saya," kata Shaikh, seorang juruteknik sinar-X.


 "Saya merayu kepada dermawan dan kerajaan untuk tampil ke hadapan untuk memberi rawatan."

Raza berkata doktor di institut berkenaan sedang membuat rancangan untuk pembedahan. namun mereka telah mempertimbangkan untuk memanggil pakar-pakar asing untuk bantuan.

Pakar berkenaan menyatakan  bahawa situasi pembedahan ini agak rumit memandangkan keadaan kelahiran seperti ini hanya satu dalam 1 juta bayi.
 

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design