Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Tuesday, June 26, 2012

Lonesome George Kura-kura Lebih 100 Tahun Geragasi Mati

Lonesome George Kura-kura Geragasi berusia Lebih 100 Tahun Mati






Bangkai "George Lonesome " dipindahkan pada pengusung daripada Corral di pulau Puerto Ayora, Galapagos Islands Jun 24, 2012. - Reuters pic


Quito, 25 Jun - Lonesome George, , kura-kura yang terakhir baki jenis dan ikon pemuliharaan, meninggal dunia semalam sebab-sebab yang tidak diketahui, Taman Negara Galapagos berkata. Ia dianggap menjadi kira-kira 100 tahun.

Sepi George telah dijumpai pada tahun 1972 dan telah menjadi simbol Kepulauan Ecuador Galapagos, yang menarik kira-kira 180,000 pelawat tahun lepas.

"Pagi ini renjer taman yang bertanggungjawab menjaga kura-kura yang found sepi George, badannya bergerak-gerak," kepala Taman Negara Galapagos, Edwin Naula, kepada Reuters. "Kitaran hayat beliau datang ke penghujungnya."




George dipercayai sekitar 100 tahun, dan ahli terakhir spesis kura-kura gergasi dari La Pinta, salah satu pulau terkecil di Galapagos, Taman Negara Galapagos berkata.

Kura-kura raksasa Galapagos, yang boleh hidup sehingga berusia 200 tahun, adalah antara spesies yang membantu Charles Darwin merumuskan teori evolusi dalam abad ke-19.

Taman Negara Galapagos mengingati pembalseman bangkai George supaya ia boleh dipaparkan dalam taman itu, berkata Naula.

Jurucakap berkata, taman itu merancang untuk menjalankan pembedahan mayat untuk menentukan apa yang mungkin telah membunuh kura-kura.

Saintis telah cuba untuk mendapatkan George untuk mengawan sejak tahun 1993, apabila mereka memperkenalkan dua kura-kura wanita satu subspesies yang berbeza ke dalam penanya. Mereka meletakkan telur dua kali, tetapi mereka subur.

Pen di mana George hidup telah dikunjungi oleh beribu-ribu pelancong setiap tahun, yang sering terpaksa perebutan antara satu sama lain untuk mengambil gambar satu makhluk yang jarang ditemui di Bumi.

Pulau-pulau sering menarik selebriti, termasuk Angelina Jolie dan Brad Pitt awal tahun ini.

Kura-kura telah diburu untuk daging mereka oleh kelasi dan nelayan kepada titik kepupusan, manakala habitat mereka telah dimakan oleh kambing yang diperkenalkan dari tanah besar.

Kira-kira 20,000 kura-kura gergasi masih hidup di Galapagos. - Reuters

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design