Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Wednesday, June 20, 2012

NUTP syor bendung segera remaja samseng

NUTP syor bendung segera remaja samseng
2012/06/20

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu tindakan segera diambil bagi membendung kegiatan remaja samseng menyerang sekolah supaya kejadian buruk seumpama itu tidak berulang.

Sambil melahirkan rasa kesal terhadap insiden di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras Perdana di sini tengah hari kelmarin, NUTP juga mahu aspek keselamatan di sekolah diberi perhatian serius.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata usaha untuk mengekang kegiatan seperti itu daripada berulang tidak hanya terletak pada pihak berkuasa semata-mata, sebaliknya tanggungjawab sama harus dipikul ibu-bapa untuk mengawasi pergerakan anak mereka.


“Isu mengenai keselamatan di sekolah ini sememangnya sudah lama kita bincangkan mengenainya termasuk ada cadangan untuk menempatkan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) di sekolah bagi menjaga keselamatan pelajar.

“Kejadian seperti ini harus dikawal mulai dari sekarang, walaupun ia adalah kes terpencil, tetapi harus diberi perhatian serius oleh semua pihak, ” katanya ketika dihubungi semalam. (Berita Harian)

Samseng serang sekolah
Oleh Safeek Affendy Razali, Nor Azizah Mokhtar, Mohd Fitri Nizam
bhnews@bharian.com.my
2012/06/16

10 pelajar termasuk guru penolong kanan parah

KAJANG: Bagaikan pertempuran kumpulan kongsi gelap. Itulah gambaran saksi yang melihat lebih 30 remaja bersenjatakan kayu, besi, cota dan topi keledar menyerang lebih 30 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras Perdana, di sini semalam.

Kejadian jam 12.30 tengah hari yang menyebabkan lebih 10 pelajar dan seorang guru penolong kanan sekolah cedera parah, berlaku sejurus murid tingkatan tiga, empat dan lima keluar dari pekarangan sekolah selepas tamat sesi pagi.

Menurut saksi, pelajar yang berjalan kaki keluar sekolah diserang secara tiba-tiba oleh kumpulan remaja yang menunggu sejak 11.30 pagi di luar kawasan sekolah.

“Mereka memukul menggunakan topi keledar, kayu, besi dan cota sebelum beberapa pelajar lain dari dalam kawasan sekolah keluar membantu rakan mereka yang diserang.

“Keadaan bertambah buruk selepas kumpulan pelajar keluar dan menyerang balas serta menyelamatkan rakan. Sejurus selepas itu, seorang guru penolong kanan keluar bagi meleraikan mereka dan menarik pelajar masuk kembali ke dalam kawasan sekolah,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Namun, guru itu diserang beberapa remaja menggunakan topi keledar sehingga parah pada kepala dan dihantar ke hospital oleh seorang guru dan beberapa pelajar.
Katanya, kumpulan penyerang adalah bekas pelajar yang dibuang sekolah dibantu beberapa rakan dewasa dengan memukul pelajar yang berada berhampiran mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah, berkata polis akan menjalankan siasatan menyeluruh dan meminta semua pihak tidak membuat spekulasi, sebaliknya menyerahkan siasatan kepada polis.

Sementara itu, seorang lagi pelajar berkata, dia melihat penyerang bertempiaran lari selepas beberapa anggota polis bermotosikal menuju ke lokasi kejadian.

“Mereka melarikan diri kawasan perumahan berhampiran dan meninggalkan motosikal mereka yang kemudiannya dihumban ke dalam longkang oleh pelajar,” katanya.

Dia berkata, lebih 10 pelajar cedera dibelasah.

Rakannya pula mengesyaki serangan adalah susulan pergaduhan mereka dengan pelajar sekolah berkenaan petang kelmarin. 

Kementerian serah kepada polis siasat kes serang sekolah

2012/06/17

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran menyerahkan sepenuhnya kepada polis bagi menyiasat serta mengambil tindakan lanjut terhadap kejadian sekumpulan 10 pelajar dan seorang guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras Perdana, dicederakan sekumpulan 30 remaja.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata beliau mendapat tahu mengenai insiden itu menerusi akhbar dan masih belum menerima maklumat daripada Jabatan Pelajaran Selangor.

Katanya, berikutan insiden berlaku di luar kawasan sekolah, siasatan terhadap kes itu secara automatik berada di bawah tanggungjawab polis.

“Kementerian tidak boleh mengambil sebarang tindakan kerana ia tidak berlaku dalam kawasan sekolah.

“Bagi kementerian, langkah seterusnya hanya boleh memberi penerangan kepada pelajar sekolah mengenai apa yang perlu dilakukan apabila berdepan situasi begini.

“Maksudnya apabila pelajar diserang ‘orang luar’, apakah yang perlu mereka lakukan iaitu sama ada terus berada berada di luar kawasan sekolah ketika diserang atau cepat masuk ke perkarangan sekolah sebagai langkah keselamatan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Ditanya tindakan boleh diambil kementerian terhadap penyerang antaranya dipercayai bekas pelajar sekolah itu, katanya tindakan disiplin membuang mereka sudah menggugurkan mereka dari status sebagai pelajar.
Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Cheras Perdana, Chin Choong Fuan menyifatkan insiden berkenaan sebagai satu kes terpencil.

Katanya, insiden itu mungkin dicetuskan segelintir pelajar bermasalah yang kemudian mengheret pembabitan orang luar.

“Kita amat mengambil berat perkara ini kerana ia membabitkan keselamatan pelajar dan guru, namun kita percaya pihak sekolah sudah mengambil langkah sewajarnya untuk memastikan perkara ini tidak berulang pada masa depan.

“Buat masa ini, pihak PIBG masih belum tahu apakah punca sebenar pergaduhan itu. Justeru, kita serahkan pada polis untuk menjalankan siasatan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, pihaknya sudah berjumpa dengan pihak sekolah berhubung insiden terbaru itu bagi mencari jalan penyelesaian bersama.

 





0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design