Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Monday, September 03, 2012

Subhanallah Fenomena Blue Moon 2012

Subhanallah Fenomena Blue Moon 2012



Gambar Fenomena Bulan Biru di New Mexico

 


Ogos 31 Blue Moon tidak akan berwarna biru. Foto ini telah dicipta menggunakan penapis khas.

Kejadian dua purnama mengambang penuh dalam satu bulan yang sama (blue moon) biasanya terjadi hanya tiga tahun sekali.

31 Ogos 2012- Bulan Penuh terjadi pada malam ini. Adakah anda perasan bahawa pada 2 Ogos 2012 yang lepas sudah terjadi bulan penuh. Oleh kerana ini adalah bulan penuh yang kedua dalam bulan yang sama, ia dikenali sebagai bulan biru (blue moon).

Peristiwa ini hanya berlaku sekali setiap beberapa tahun, yang membawa kepada istilah, "sekali dalam bulan biru" ' Once in a blue moon"
  
'Bulan biru' atau blue moon merujuk kepada keadaan bulan mengambang penuh kali kedua dalam tempoh sebulan. Kebetulan pada 31 Ogos tahun ini  berlakunya bulan penuh mengambang kali kedua dalam sebulan selepas kali pertama pada 2 Ogos lalu.
  
Terdapat dua lagi definisi Blue Moon. Ia boleh menjadi ketiga empat bulan yang penuh dalam satu musim. Atau, suatu hari nanti, anda mungkin melihat sebenar berwarna biru bulan.

Berdasarkan Sejarah Dunia, bulan pernah berwarna biru selama dua tahun apabila Gunung Berapi Krakatoa meletus di Indonesia pada 1883.

Kejadian bulan biru ini terjadi sekali dalam tempoh setiap 2.7 tahun dan kejadian begini akan berlaku lagi hanya pada 2015, maka di sinilah timbulnya kata-kata popular dalam bahasa Inggeris 'once in a blue moon'.


Artikel di bawah dipetik daripada Kosmo:

Ogos bulan dua kali mengambang penuh

 


  

LONDON - Fenomena bulan purnama menyinari langit lebih daripada sekali dalam sebulan dapat dilihat di serata dunia kelmarin.

Menurut akhbar MailOnline, bulan mengambang penuh pada 2 dan 31 haribulan sepanjang Ogos lalu.
Dikenali sebagai bulan biru, fenomena yang berlaku sekali setiap 2.7 tahun itu telah menarik perhatian ahli astronomi dan orang ramai di seluruh dunia.

Kejadian luar biasa itu diramalkan berlaku sekali lagi pada Mei 2015.

Menurut akhbar berkenaan, nama bulan biru tiada kaitan dengan keadaan fizikal bulan dengan maksud istilah tersebut hilang ditelan zaman.

Warna biasa bulan semasa bersinar di langit adalah putih.

Namun, bulan pernah berwarna biru selama dua tahun apabila Gunung Berapi Krakatoa meletus di Indonesia pada 1883.

Warna biru tersebut ekoran abu mikroskopik gunung berapi yang melitupi angkasa dan hanya membenarkan sebahagian gelombang cahaya menembusi atmosfera bumi. - Agensi

31 Ogos 2012, Purnama Kedua dalam 1 Bulan

Kejadian dua purnama dalam satu bulan yang sama (blue moon) biasanya terjadi hanya tiga tahun sekali.



Ogos 2012 akan menjadi peluang anda melihat dua purnama dalam satu bulan. Purnama pertama sudah terjadi pada 2 Ogos lalu, purnama berikutnya terjadi lusa, Jumaat, 31 Ogos.

Menurut Profesor Penyelidikan Astronomi dan Astrofikisa Lapan Thomas Djamalauddin, ini boleh terjadi kerana jumlah hari di bulan Ogos lebih dari 29,5. Di mana purnama pertama berlaku di awal bulan dan purnama berikutnya pada akhir bulan.

"Ini bukanlah fenomena, hanya kebetulan sahaja. Purnama pertama di 2 Ogos terjadi pukul 10.27 WIB, purnama kedua pada 31 Ogos pukul 20.58," kata Thomas pada National Geographic Malaysia, Rabu (29/8).

Purnama terjadi ketika ketika Bulan dan Matahari berada dalam satu garis bujur ekliptika yang sama. Kejadian dua purnama dalam satu bulan yang sama (blue moon) biasanya berlaku hanya tiga tahun sekali.

Blue moon sebelumnya berlaku pada tahun 2009 di bulan Disember. Purnama awal terjadi pada 2 Disember pukul 14.30 WIB, kemudian purnama kedua pada 31 Disember pukul 20.13 WIB.

Blue moon berikutnya, menurut perhitungan, akan terjadi di Julai 2015. "Purnama pertama pada 2 Julai 2015 pukul 10.20 WIB dan purnama berikutnya terjadi pada 31 Julai pukul 17.43," kata Thomas.

Pemilihan kata blue moon bukan bermaksud bulan berwarna biru. Hanya merupakan ungkapan dua purnama dalam satu bulan dan boleh dilihat di seluruh bahagian di Bumi.

Namun, tidak semua wilayah beruntung dapat melihat blue moon dalam keadaan terbaiknya. Beberapa kawasan di Amerika Syarikat masih terlalu terang untuk boleh melihat Bulan. Tapi kawasan lain akan dapat menikmati blue moon 2012.

 
Sumber: The Examiner


0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design