Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Monday, June 08, 2009

Sahabat: Apakah ada Perbezaan




Sahabat: Apakah Ada Perbezaan
Semasa Belajar dan selapas alam belajar?



Persahabatan adalah fitrah semulajadi setiap bernama insan. Mereka yang berhati nurani pasti mempunyai rasa ingin berkawan dan bersahabat.

Setiap individu dijadikan Allah mempunyai keistimewaan dan keunikan tersendiri. Individu juga adalah berbeza antara satu sama lain. Ia terbentuk dari persekitaran yang dilalui oleh individu. Bermula dari gelanggang yang kecil, dunia kecil di rumah hinggalah ke tengah komuniti masyarakat. Individu-individu ini bertemu dan kemudian merasakan keserasian terjalin antara mereka.

Meskipun berbeza latar belakang, berbeza sosio budaya dan segalanya berbeza tetapi ada tarikan tertentu yang membolehkan individu yang datang dari pelbagai latar ini menjadi kawan seterusnya sahabat.
Yang pastinya, menghormati perbezaan individu lain dan ada ciri2 kesamaan yang ada membuatkan individu-individu boleh serasi bersahabat.

Alam menuntut ilmu, sentiasa sahaja tidak sunyi dari teman dan rakan. Dan sudah tentulah banyak susah senang dan segala rahsia dikongsi bersama. Kalau ada sepotong kuih,sanggup berkongsi ramai2. Air segelas dikongsi juga. Alam belajar sebenarnya indah dan mewah dengan erti persahabtan. Meskipun pelbagai halangan menghadang perjalanan, itu semua adalah cabaran.

Setelah bertahun berpisah dan kemudian bertemu kembali. Samada di alam maya atau di alam nyata. Entah mengapa terasa seperti momen indah itu bagaikan angin lalu yang tiada maknanya. Benarkah ada perbezaan persahabtan semasa di alam belajar dan selepas perpisahan itu?

Mungkin sahaja iya. Mungkin sahaja tidak. Semalam kumenerima 2 situasi. situasi dari 2 sahabat ketika belajar dahulu. 2 individu, 1 momen indah: sahabat rapat;sahabat ketawa,sahabat menangis semasa di kampus Ibu Kandung Suluh Budiman. Namun dua interpretasi pertemuan semula yang berbeza.

Nanti kusambung bila berkesempatan. Anak-anakku demam panas. Agaknya nak tumbuh gigi kot. Ditambah mungkin "kangen" dengan "ngempeng". "Amboi, Merab nih. Nak kena tibai ni," ujar suamiku secara berjenaka.

0 comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design