Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers

Friday, February 24, 2012

Kalau nak kaya pun, bukan dengan jual Sijil cuti sakit,

Kalau nak kaya pun, bukan dengan Sijil cuti sakit, kan,


Assalamualaikum dan selamat seamat sejahtera. Aduhai. macam-macam cara nak kaya.

Alamak senangnya dapat MC, Bayar RM25, dapat Sijil cuti sakit,

Ni petikan dari akhbar Kosmo:

MOKHTAR menunjukkan sijil cuti sakit palsu pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Johor semalam.

Ni berita selanjutnya...

JOHOR BAHRU - Rahsia seorang tauke kedai gambar yang kerap dikunjungi pelanggan yang bukan mahu mencuci gambar atau membuat salinan dokumen di kedai tersebut terbongkar apabila lelaki itu rupa-rupanya menjual sijil cuti sakit palsu.

Tembelang suspek berusia 36 tahun itu terdedah apabila polis membuat serbuan di sebuah kedai gambar di Taman Ungku Tun Aminah, Skudai di sini pada 17 Februari lalu.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, kedai gambar tersebut diserbu sepasukan anggota polis pada pukul 1.30 petang selepas mendapat maklumat awam yang curiga dengan kegiatan tauke kedai itu yang popular dengan ramai pelanggan.

Pica, Penyakit Suka Makan Sabun, span

Pica, Penyakit Suka Makan Sabun, span


TREBILCOCK berpendapat rasa span pencuci seperti biskut yang sedap dimakan bersama air teh.



HENDERSON akan memakan lima ketul sabun dan serbuk pencuci setiap minggu. 


PENYAKIT pelik yang dipanggil Pica menyebabkan seorang jururawat pergigian dari England, Kerry Trebilcock, 21, menjadikan span pencuci dan sabun sebagai menu hariannya.

Malah, sejak mengalami penyakit itu pada tahun 2008 dia telah memakan lebih 4,000 span pencuci dan 100 buku sabun.

Baginya, rasa kedua-dua 'hidangan' itu sama seperti makanan ringan yang sedap dicicah sos.

Dia juga gemar mencubit span pencuci dalam saiz kecil seperti biskut sebelum dicelup ke dalam air teh atau coklat panas.

Bukan sekadar span pencuci, sabun organik berbau lemon dan limau nipis juga menjadi obses gadis aneh itu.

Thursday, February 23, 2012

Hajat Anak Kecilku, Ya Allah, Perkenankanlah

Hajat Anak Kecilku


Hajat Anak Kecilku

2 hari yang lalu, mama bersolat berdua sahaja dengan anak kecil mama.

Oleh sebab anak mama adalah lelaki, walaupun dia belum mumaiz apatah lagi belum baligh, dia tetap kena berada di hadapan mama sewaktu solat. Anak kecil mama sangat gembira bila dia berpeluang berada di ahdapan mama. Hanya mama dan anak mama yang kecil. Jadi, dia menyangkakan dia telah menjadi imam.



Usai Solat Zuhur, anak kecil mama, memanjatkan doa. Pada mulanya, mama berdiam diri di belakang anak lelaki mama, yang masih kecil itu.

Namun, lama kelamaan mama menitiskan air mata...pabila mendengar bait-bait doa si kecil mama.

"Ya Allah Ya Tuhanku, Tunaikanlah hajatku. Ya Allah, pindahkanlah segera papa aku ke sini. Aku nak sangat agar papa aku dapat tinggal bersama aku dengan mama dan keluarga aku. Ya Allah..."

Itu lah sebahagian hajat anak ku,yang membuatkan diri ini terkesima seketika. Dengan perkataan yang agak pelat oleh budak berusia 3 tahun lebih itu...

Sungguh mama tak menyangka, anak mama punyai harapan yang sangat tinggi. 

Anak mama tak pernah luahkan perasaan itu pada mama. 

Ya Allah. Engkau Maha Memahami dan Maha Mengerti akan masalah kami. Allah...dan selepas anak mama selesai berdoa, anak mama berjabat tangan, mencium mama. Lalu mama memeluk erat anak mama.

"Ya Allah, semoga Engkau tunaikan hajat anak kecil ku ini. Semoga Engkau kuatkan aku hadapi ujian ini" doaku dalam hati. 

p/s; Perkahwinan Jarak jauh, memerlukan ketabahan, kesetiaan, kecekalan dan pengorbanan...

Nak Menang Kereta Internet 4G Pertama Malaysia,?


PENGARAH Urusan PROTON Holdings Bhd, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir (kanan) bersama Ketua Eksekutif YES, Wing K Lee mencuba kemudahan dalam kereta pada pelancaran kereta Internet 4G Proton-YES pertama, semalam.  - Foto Nashairi Mohd Nawi


SYED Zainal Abidin (dua dari kiri) menunjukkan PROTON Inspira edisi khas yang dilengkapi kemudahan Internet 4G ditawarkan kepada pemenang peraduan Facebook 'Menangi Kereta Internet 4G Pertama Malaysia'.
 
Pengenalan ciri tambahan teknologi Yes hasil kerjasama dengan YTL Communications

MODEL baru PROTON, P3-21A, yang akan menjengah pasaran pada pertengahan bulan depan, akan dilengkapi rangkaian internet berkelajuan tinggi, sekali gus menjadikan-nya sebagai kereta keluaran tempatan pertama dilengkapi teknologi hiburan kereta yang serba lengkap. 

Pengenalan ciri nilai tambah itu direalisasikan hasil kerjasama strategik antara PROTON Holdings Bhd dengan YTL Communications Sdn Bhd.

Di bawah kerjasama itu, perkhidmatan 4G Yes yang dibangunkan YTL Communications akan dipasang dalam model baru berkenaan.

Mengulas perkembangan itu, Pengarah Urusan PROTON Holdings, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata kerjasama itu adalah sebahagian langkah penjenamaan semula kereta PROTON sejajar komitmen syarikat dalam menyediakan produk terbaik kepada pengguna.

Beliau berkata, kerjasama dengan YTL Communications itu juga merintis kemungkinan spektrum baru kenderaan keluaran PROTON Holdings di samping menawarkan keselesaan dan produktiviti yang lebih baik kepada pengguna ketika berada di jalan raya.

“Kami sudah berunding dengan YTL Communications selama setahun dan memeterai perjanjian bersama mereka tahun lalu. Hari ini (semalam) cuma satu langkah kecil. 


Isu FELDA, Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Bhd,

FELDA tetap disenarai, Isu FELDA, Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Bhd,



WARGA FELDA mendengar taklimat mengenai penyenaraian FGVH daripada Isa di ibu negara, semalam.
Syarikat tujuan khas lindungi kepentingan 220,000 ahli koperasiSyarikat tujuan khas lindungi kepentingan 220,000 ahli koperasi

KUALA LUMPUR: Penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) di Bursa Malaysia akan diteruskan tanpa pembabitan Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Bhd (KPF) dengan jaminan untuk tetap menjaga kepentingan peneroka.

Pengerusi FELDA, Tan Sri Isa Samad , berkata bagi tujuan itu, FELDA akan membentuk sebuah syarikat tujuan khas (SPV) yang akan melindungi kepentingan 220,000 ahli koperasi, termasuk 112,635 peneroka dan bakinya staf koperasi serta anak peneroka,.

“Memandangkan keuntungan yang bakal diterima daripada penyenaraian itu kelak tidak boleh disalurkan kepada KPF, syarikat itu akan mengambil peranan berkenaan dan memastikan peneroka mendapat manfaat secara terus, selain keuntungan yang bakal diraih sepanjang aktiviti perniagaannya pada masa depan.

“Peneroka tidak perlu bimbang nasib dan masa depan mereka kerana durian runtuh serta faedah yang bakal diperoleh daripada penyenaraian FGVH tetap diberi seperti dijanjikan,” katanya sambil menambah struktur dan pegangan syarikat itu dalam FGVH diumumkan sebelum penyenaraian nanti.


Isa berkata demikian pada taklimat media, semalam susulan pembatalan Mesyuarat Agung Perwakilan Khas KPF yang dijadual berlangsung di sini, kelmarin. Mesyuarat dibatalkan berikutan perintah Mahkamah Tinggi Kuantan pada 17 Februari lalu membenarkan injunksi sementara oleh lapan peneroka untuk menghalang KPF daripada memindahkan 51 peratus sahamnya dalam Felda Holdings Bhd (FHB) dan 10 anak syarikat miliknya kepada FGVH.





Mesyuarat agung khas itu diadakan bagi meluluskan usul cadangan pelupusan pegangan KPF bagi membolehkan pemindahan aset perniagaan milik koperasi kepada FGVH. Sebagai timbal balas, KPF diberi hak eksklusif sebagai pemegang saham terbesar iaitu 37 peratus.

Wednesday, February 22, 2012

Di mana gadis ini, Hilang pada hari kekasih

Orang Hilang, Hilang pada hari kekasih

 
NURUL ZAKIAH yang hilang sejak 14 Februari lalu dirayu pulang oleh keluarganya. 
                                   Sayang, sayang, buah kepayang... ditelan mabuk, dibuang sayang 

Nasi lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak buang saudara
kerna kasih hamba turutkan

Pulanglah gadisku
ke pangkuan keluargamu
pahit bersama famili dan sanak saudara
tidak sama 
dengan terjahan ganas dunia
di luar sana...
 

KUALA LANGAT – Panahan asmara seorang lelaki Pakistan ke atas kekasihnya yang merupakan seorang pelajar tingkatan lima menyebabkan gadis itu bertindak membelakangkan keluarga apabila dia disyaki melarikan diri selepas cinta mereka mendapat tentangan.


Nurul Zakiah Hidayah Azman, 17, dikatakan hilang pada Hari Kekasih 14 Februari lalu selepas tiga minggu berkenalan dan bercinta dengan lelaki dikenali sebagai Samer Khan, 20-an.


Samer Khan digambarkan sebagai lelaki yang kacak tetapi keluarga Nurul Zakiah hanya mendengar cerita mengenai Samer daripada gadis itu dan tidak pernah menemuinya.

Diari Abah, Cinta Seorang Suami,

Diari Abah, Cinta Seorang Suami,



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Kisah benar yang dititip di blog ini, disalin dari berita Minggu, buat renungan diri ini...

Bait akhir ‘isteriku sudah meninggal dunia’ penutup cerita terpahat sekian lama

TANGGAL 14.11,1996, isteriku meninggal dunia. “Itulah bait akhir ditulis oleh Abah. Sejak dari tarikh itu Abah tidak lagi membuka diari yang menjadi teman setia, apatah lagi untuk menulis peristiwa yang difikirkan penting dalam hidupnya.

“Diari itu memang bermakna bagi Abah. Setiap peristiwa membabitkan keluarga misalnya perkahwinan anak, kelahiran cucu semua dicatat, menggambarkan betapa berharga kasih sayang Abah terhadap isteri yang melahirkan zuriat dan keturunannya.
“Bagaimanapun, selepas tanggal 14.11.96, Abah tidak lagi berasa peristiwa selepas itu penting kerana dia tidak dapat lagi berkongsi dengan wanita disayanginya,” kata Teh yang ingin berkongsi detik hidup bersama lelaki cekal iaitu bapa kepada lapan anak.

Menurut Teh, selepas kematian emak, Abah menjadi pendiam, bercakap bila perlu saja. Sebagai anak, Teh tidak tahu apa yang terbuku dalam hati Abah.

“Ketika emak nazak, saya melihat Abah terpaku depan emak. Abah menyambut tangan emak dan memaafkannya. Selepas itu emak pergi untuk selama-lamanya dengan tenang.

“Walaupun kurang bercakap, Abah tidak lupa rutin hariannya sebagai siak masjid. Sebelum masuk waktu solat, Abah sudah kemas berpakaian dan menunggang basikal ke masjid. Walaupun masjid hanya 100 meter dari rumah, Abah tidak pernah lekang dengan basikal tuanya.

“Sebelah pagi ketika arwah emak masih ada, rutin Abah ke pasar juga mengayuh basikal. Semua peniaga tidak kira Melayu, India dan China yang Abah menjadi pelanggan tetap, tahu barang apa yang Abah beli dari gerai mereka.

“Saya biasa menemankan Abah ke pasar dan Abah akan menunjukkan kepada saya gerai mana yang sering dikunjunginya dan barang apa yang dibeli di situ.

“Selepas emak meninggal dunia, Abah masih teruskan rutin itu. Kami tak mahu menyekatnya walaupun tahu Abah makin tua dan berdepan bahaya jika terus berbasikal ke pasar yang laluannya semakin sibuk."

Syukur dan Sabar, Ketabahan Keluarga OKU Ini

 Syukur dan Sabar, Ketabahan Keluarga OKU Ini


 Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda:

Dua hal apabila dimiliki oleh seseorang dia dicatat oleh Allah sebagai orang yang bersyukur dan sabar. Dalam urusan agama (ilmu dan ibadah) dia melihat kepada yang lebih tinggi lalu meniru dan mencontohnya. Dalam urusan dunia dia melihat kepada yang lebih bawah, lalu bersyukur kepada Allah bahwa dia masih diberi kelebihan”. (HR. Tirmidzi)

Syukur dan Sabar, Ketabahan Keluarga OKU Ini

Subhanallah,walaupun lelaki ini OKU Pendengaran, 
namun hatinya tidak tuli dari mendengar taufik hidayah Allah. 
Ketabahannya harus kita contohi,kan.

Guru tolong cari jodoh


KELUARGA BAHAGIA...
Mohamad Hoe dan Roslina tidak pernah kesal dengan ujian Ilahi yang mengurniakan tiga cahaya mata senasib dengan mereka. 

Wartawan Metro, Teks dan gambar Ainal Marhaton Abd Ghani melaporkan...

BERTEMU dan bertentang mata dengan pasangan suami isteri yang pekak dan bisu bersama tiga zuriat yang semuanya dilahirkan dengan nasib yang sama, penulis tidak dapat membayangkan bagaimana kehidupan yang dilalui keluarga berkenaan.

Sunyi dan sepi sudah pasti menghiasi kamar waktu keluarga istimewa ini walaupun mulut terkumat-kamit untuk bersuara. Penulis bagai dihambat perasaan bersalah untuk berkongsi pengalaman dan ranjau hidup yang dilalui lima insan istimewa ini.

Tanpa berkesempatan mempelajari bahasa isyarat, penulis berterima kasih kepada seorang remaja, Che Nurul Syafiqah Che Nasir, 16. Dia sudi menjadi perantara ‘perbualan’ bersama keluarga itu yang berlangsung dalam suasana yang cukup mesra dan santai disulami dengan ‘suara nakal’ dan gerakan istimewa jari jemari anak pasangan itu.

Membuka bicara pagi itu, pasangan yang dimaksudkan, Mohamad Hoe Abdullah, 46, dan Roslina Sulaiman, 40, menyambut kehadiran kami dengan isyarat selamat datang dan mempersilakan kami duduk di beranda rumah untuk sesi temu bual.


Mohamad Hoe rancak bercerita menggunakan bahasa isyarat sebelum diterjemahkan Nurul Syafiqah. Paling menyentuh hati apabila penulis mendapati dia langsung tidak boleh mengeluarkan suara berbanding isterinya, Roslina dan anak mereka yang boleh mengeluarkan suara sekalipun tiada perkataan yang dapat diucapkan.

Anak bongsu dua beradik itu berkata, kakaknya (tidak dapat mengingati nama) juga dilahirkan bisu dan pekak. Tetapi kini terputus hubungan selepas dia memeluk Islam dan tidak berusaha untuk mencari walau di hati kecilnya ingin berbuat demikian.

Bekas Presiden Komuniti Orang Pekak Kuantan itu tidak pernah menyesali dikurniakan zuriat yang juga pekak dan bisu. Namun hati kecilnya tertanya-tanya mengapa ketiga-tiga putera dan puteri mereka dilahirkan sempurna tetapi tidak boleh mendengar dan bercakap.

Umpama perbualan antara ‘itik dengan ayam’, penulis cuba untuk berkomunikasi tetapi gagal menyebabkan terpaksa terus menggunakan khidmat Nurul Syafiqah.

Menceritakan kisah lalu, Mohamad Hoe yang berketurunan Cina dilahirkan bisu dan pekak memeluk Islam pada 1988 sebelum mengakhiri zaman bujangnya dengan mengahwini isteri tercinta, Roslina pada 1993.

Berasal dari Kampung Jawa, Kuantan, Mohamad Hoe yang menetap bersama bapa angkatnya selepas memeluk Islam menjadi guru di kelas Pendidikan Khas, Sekolah Rendah (SK) Sultan Abdullah, Kuantan sebelum bertukar bidang tugas sebagai pembantu am di sebuah pejabat guaman sehingga kini.

Koperasi Permodalan Felda, Nasib 112,635 peneroka esok

Nasib 112,635 peneroka ditentukan esok


KUALA LUMPUR:21/2/2012, Esok, 1,200 perwakilan Koperasi Permodalan Felda (KPF) akan menentukan masa depan nasib 112,635 warga peneroka dan hala tuju agensi itu sebagai sebuah organisasi perladangan terbesar dunia, dalam mesyuarat agung perwakilan khas KPF.

Mesyuarat itu yang diadakan di Dewan Perdana FELDA, Jalan Maktab di sini, akan memperlihatkan perwakilan mengundi bagi meluluskan usul cadangan pelupusan pegangan 51 peratus milik KPF dalam FELDA Holdings Bhd, termasuk 10 anak syarikatnya kepada Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH).

Tujuan penjualan itu bagi membolehkan pemindahan aset perniagaan milik KPF kepada FGVH yang akan berfungsi sebagai entiti rasmi dalam organisasi perladangan itu menguruskan hal ehwal perniagaan.

Sebagai timbal balas, KPF yang mana 80 peratus ahlinya adalah warga FELDA, akan diberi hak eksklusif sebagai pemegang saham terbesar iaitu 37 peratus dalam FGVH apabila ia disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia pada Mei nanti.

KPF kini memiliki 51 peratus pegangan dalam Felda Holdings, manakala baki 49 peratus lagi dimiliki FGVH, yang juga anak syarikat milik penuh FELDA.


Pemerhati pasaran berkata, penyenaraian FGVH adalah program transformasi untuk membawa perubahan strategik kepada perniagaan kumpulan FELDA ke tahap lebih tinggi bagi merealisasikan potensinya dalam mengkomersialkan hasil perladangan dalam aktiviti huluan dan hiliran di dalam dan luar negara.

Malah, katanya, penyenaraian FGVH bakal meletakkan sumber perladangan negara di peta dunia.
“Justeru, jika perwakilan membuat undian positif, maka sudah tentu masa depan peneroka akan terjamin berikutan hasil dividen dan saham yang dimiliki mereka dalam FGVH melalui KPF, dan jika mereka menolak, sudah pasti nasib peneroka tidak akan berubah,” katanya.

Bagi FGVH pula, pemerhati pasaran itu berpendapat cadangan penyenaraian syarikat berkenaan tetap diteruskan kerana ia tidak memerlukan sebarang persetujuan daripada peneroka mahupun KPF berikutan ia dimiliki sepenuhnya oleh FELDA.

Tuesday, February 21, 2012

Kisah Blogger Di Akhbar, 75,000 pengunjung blog,

 Berblog, Kisah Blogger Di Akhbar,
Miliki 75,000 pengunjung sebulan

 BANGGA...Chee Ching (tengah) pada Majlis Anugerah Blog Asia Pasifik anjuran Nuffnang, baru-baru ini

MEMILIKI hobi sama tetapi topik berbeza. Wadah yang mempunyai cara penyampaian menarik dan kreatif untuk tatapan pembaca membuatkan nama empat wanita ini disenaraikan dalam calon penerima Anugerah Blog Asia Pasifik anjuran Nuffnang, baru-baru ini. 

Biarpun tidak memenangi sebarang anugerah, tetapi mereka mempunyai peminat tersendiri menerusi laman blog yang ditubuhkan dan menjadi popular dalam kalangan pembaca maya walaupun bukan daripada golongan artis terkenal.
Chee Ching, Joyce Wong Jing Yen, Suanie Tew dan Intan Suhana Juhari, semuanya mempunyai idea kreatif dan pelbagai cerita menarik menerusi pengalaman yang ditimba untuk dikongsi bersama pembaca serta peminat menerusi laman blog masing-masing.

Penulis blog termuda di kalangan mereka, Chee Ching yang berusia 23 tahun mempunyai alasan untuk berkongsi segala pengalaman dengan peminatnya.



Diari maya itu yang ditubuhkan sejak 2005 cuba dihidupkan dengan kehadiran karakter kartun bagi mewakili dirinya untuk berkongsi kisah sepanjang hari yang berlaku dalam hidupnya.


Kerjayanya sebagai pereka dalam industri pengiklanan dan banyak melayari Internet secara tidak langsung mencetuskan idea kepada Chee Ching untuk memiliki diari di alam siber. 


Wheel For Disable-GLC, Bantu OKU jana pendapatan

Wheel For Disable-GLC Bersama OKU 1Malaysia,  
 Bantu OKU jana pendapatan
 SEBAHAGIAN daripada peserta OKU daripada pelbagai peringkat umur dan pelajar yang terlibat menjayakan Program Wheel For Disable-GLC Bersama OKU 1Malaysia di UTM Kampus Antarabangsa, Kuala Lumpur baru-baru ini.

 Seringkali kita mendengar keluhan golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) tentang kesusahan pergerakan mereka dan masalah pendapatan yang tidak menentu. 

Kini selepas kejayaan idea lima pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) mengorak langkah berjaya mengilhamkan idea dalam membantu golongan OKU melalui peluang keusahawanan sosial.

Idea ini diilhamkan oleh lima pelajar yang terdiri Ruzimi Mohamed, Muhammad Izuddin Ahmad, Ahmad Izzuddin Mohd Nor, Maizatul Afzan Yahya dan Sharifah Azni Syed Nizar dengan ketika menyertai projek inovasi pengiklanan OKU melalui pertandingan Cabaran Untuk Perubahan DiGi.

Projek pengiklanan kerusi roda OKU bermatlamat membantu golongan berkenaan untuk mendapatkan tajaan kerusi roda elektrik sekali gus menjana pendapatan sampingan dengan melakukan pengiklanan pada kerusi roda manual mereka.

Melalui idea dan peluang keusahawanan ini syarikat milik kerajaan (GLC) atau mana-mana individu yang ingin menunaikan tanggungjawab korporat sosial mereka boleh menyalurkannya kepada OKU ini sekaligus turut mempromosikan syarikat mereka.

Dalam menjayakan projek ini, sebuah program perintis yang dinamakan Wheel For Disable-GLC Bersama OKU 1Malaysia dengan kerjasama Majlis Paralimpik Malaysia serta Persatuan Orang-Orang Cacat Anggota Malaysia (Pocam) telah diadakan baru-baru ini di Universiti Teknologi Malaysia Kampus Antarabangsa Kuala Lumpur yang berobjektif memberi penerangan kepada golongan OKU tentang fasa pertama projek ini dalam menggiatkan promosi dan mendapatkan penajaan..

CUEPACS minta kekalkan tunggakan SBPA 1 Januari

CUEPACS minta kekalkan tunggakan SBPA 1 Januari

PUTRAJAYA – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu tarikh kuat kuasa Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dikekalkan pada 1 Januari lalu dan tunggakan gaji dibayar kepada semua penjawat awam dari tarikh itu.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, permintaan itu adalah wajar memandangkan kerajaan sebelum ini menetapkan tarikh kuat kuasa SBPA bermula 1 Januari tetapi pelaksanaan sahaja ditangguhkan berikutan semakan semula beberapa perkara dalam skim baru itu.

Kerana Harta, keluarga putus saudara

Kerana Harta, keluarga putus saudara

Allah Ta’ala di dalam firmannya, :  

"Sesungguhnya harta-harta dan anak-anakmu adalah fitnah (cubaan bagimu); dan pada sisi Allahlah pahala yang besar." (at-Taghaabun : Ayat 15) 

dan firman Allah SWT lagi, : "Hai orang-orang yang beriman! Janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikanmu mengingat kepada Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian, maka mereka termasuk orang-orang yang rugi". (al-Munafiqun : Ayat 9).

KERANA HARTA PUSAKA MANUSIA MENJADI GILA 


Menurut sumber dari sebuah akhbar Mac 2011 lalu, di katakan hampir RM 42 billion harta yang tidak dituntut. Satu jumlah yang banyak. Apakah yang menyebabkan harta tersebut tidak dituntut. 

Banyak sebab yang menyumbang pada keadaan itu dan antaranya ialah harta tidak berwasiat, perbalahan waris, penipuan waris dan kekurangan tenaga untuk menyelesaikan kes.

LEBIH MUDAH TANPA WASIAT

Menurut Saifuldin Abdul Aziz, Penolong Pengarah Seksyen Pembahagian Pusaka, Selangor Utara yang berpengalaman selama 13 tahun menguruskan harta pusaka, beliau meluahkan, ibu bapa tidak perlu susah-susah untuk menamakan harta kepada anak-anak. Jika ada anak lelaki dan perempuan maka membuat wasiat bukanlah satu keperluan yang mendesak. 

Sebaliknya jika tidak mempunyai zuriat, wasiat adalah satu perkara yang penting. Harta yang ditinggalkan perlu diwasiatkan kepada penerima yang layak.

Jadual Gaji Kakitangan Awam, 2012

Jadual Gaji Kakitangan Awam, 2012



Download jadual di atas saiz besar dan pekeliling asal.
Jadual Gaji tahun 2011, 2010, 2009 dan 2008 untuk rujukan.
Terima kasih kepada IbnRajab, klik di sini. 
Sekian, untuk perkongsian…

Samsung lancar Galaxy Tab 2,

Samsung lancar Galaxy Tab 2 Mac depan

SAMSUNG akan melancarkan Galaxy Tab 2 terbaru dengan skrin berukuran tujuh inci, tablet pertamanya yang menampilkan sistem operasi Android 4.0 Ice Cream daripada Google sempena Kongres Sedunia Mudah Alih (MWC) yang akan datang.

Peranti kompak (gambar) itu mempunyai pem-prosesan dwi teras 1GHz, paparan WSVGA (1024x600p) tujuh inci, kamera belakang 3MP serta kamera hadapan VGA.

Al-Quran Braille berkomputer

Al-Quran Braille berkomputer

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Artikel ini disalind aripada Utusan Malaysia. Bagaimana agaknya rupa Al Quran Brailleberkomputer  itu? Teringin nak lihatnya...


DEMI persaudaraan dan menegakkan Islam... Dari kiri Bendahari VPM, Datin Normah Hashim, Dr. Mohammed Shihab, Mah Hassan Omar, Dr. Fayek, Dr. Mahmoud dan sukarelawan Dr. Mohd. Zin Kandar dari Aqsa Syarif Malaysia.
 

KIRA-kira 10 tahun lalu, beliau yang ketika itu merupakan Presiden Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia, menerima sepucuk surat bertulisan Braille daripada pengirim yang mendakwa dirinya seorang cacat penglihatan kekal yang berasal dari Gaza, Palestin.


“Saya tidak pasti sama ada dari Gaza atau Tebing Barat, tetapi pemuda ini menulis surat kepada saya merayu supaya pihak kami dapat memberi sumbangan al-Quran versi Braille kerana beliau sangat memerlukannya,” kata Datuk Mah Hassan Omar.

Mah Hassan yang kini Presiden Persatuan Braille Malaysia mengakui amat terkejut dan terharu dengan permintaan yang datang dari jauh itu. 

“Mungkin beliau menulis surat kepada saya atas kapasiti saya ketika itu juga merupakan wakil negara ke Pertubuhan World Blind Union dan pemuda itu merupakan antara mangsa kekejaman Israel yang menyebabkan matanya buta kekal,” kata Mah Hassan. 

Malangnya ketika itu, tidak ada mana-mana pihak termasuk persatuannya yang mampu dan terlibat dalam pengeluaran mushaf al-Quran Braille.

Namun permintaan pemuda Palestin itu sebenarnya menjadi titik tolak yang membakar dan meniupkan semangat kepada Mah Hassan untuk mula mengusahakan penerbitan dan pengeluaran mushaf al-Quran Braille secara komersial.

Matlamat utamanya membantu golongan cacat penglihatan seperti pemuda Palestin tersebut. 

“Bukan tidak ada al-Quran diterbitkan secara Braille ketika itu tetapi penerbitannya adalah secara manual dan sangat terhad.

“Perlu disalin satu persatu dan ia akan memakan masa sehingga setahun lamanya untuk siap lengkap 30 juzuk,” tambah beliau.

Sehinggalah baru-baru ini sahaja, permintaan pemuda buta dari Palestin itu akhirnya dapat dipenuhi.

Persatuan Braille Malaysia dengan kerjasama Viva Palestina Malaysia (VPM) akhirnya berjaya menyumbang empat naskhah al-Quran versi Braille untuk dibawa ke Gaza, Palestin.

Setiap naskhah bernilai RM240 dan ia disumbangkan kepada Persatuan Islam Jabaliya, Gaza ketika wakil-wakil persatuan penduduk Gaza itu berada di Malaysia, baru-baru ini. 

Sumbangan diterima oleh Ahli Parlimen yang juga Ahli Majlis Perundangan Palestin, Dr. Mohammed Shihab. Turut hadir, Timbalan Pengerusi Persatuan Islam Jabaliya, Dr. Mahmoud Muhammad Alhirthani dan Pensyarah di Universiti Al Aqsa Gaza, Prof. Fayek An Nouk. 

Suasana bertukar pilu apabila melihatkan wakil-wakil penduduk Gaza itu sangat gembira dan tidak putus-putus mengucapkan syukur dan bertakbir memuji Allah atas sumbangan yang sangat besar maknanya ini.

Pembahagian harta, adil ikut faraid

Pembahagian harta, adil ikut faraid



BAGAIMANAKAH pembahagian harta mengikut hukum faraid?

JAWAPAN: 

Faraid dari segi bahasa adalah menentukan, memastikan, menghalalkan dan mewajibkan. Menurut istilah syarak, ia adalah pembahagian harta seseorang Muslim yang telah meninggal dunia, sama ada meninggalkan wasiat atau tidak sebelum kematiannya. 

Maka, harta peninggalannya akan dibahagikan kepada waris seperti anak, isteri, ibu dan lain-lain menurut hukum Islam.

Harta yang dibahagikan kepada ahli waris adalah baki harta yang ditinggalkan setelah ditolak segala pembiayaan pengurusan jenazah, hutang si mati (zakat, nazar dan sebagainya) dan wasiat yang dibenarkan oleh syarak (tidak melebihi 1/3 dari jumlah harta). 

Bentuk harta yang boleh dibahagikan secara faraid ialah:

Bagaimana waris terhalang terima pusaka

Bagaimana waris terhalang terima pusaka

Doa anak yang soleh/solehah,

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya) 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Artikel di bawah disalin sebagai kemudahan pemilik blog membuat rujuakan. Ia daripada ruangan Soal jawab Agama, Fikrah Dr Salam di Metro. (Fikrah Dr. Salam, Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri jawab) Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Kemanusian, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Bagaimana waris terhalang terima pusaka

ADAKAH benar seorang cucu yang kematian bapanya tidak berhak mendapat harta pusaka datuknya atas alasan bapanya meninggal dunia terlebih dahulu sebelum datuknya meninggal.

Untuk makluman Dr, arwah bapa mempunyai 10 orang adik-beradik.

FARHAN,
Johor




HARTA pusaka datuk tidak dapat diwarisi oleh cucu disebabkan kematian bapa sebelum datuknya meninggal dunia kerana masih ada waris-waris yang lebih berhak menerima iaitu anak-anak datuk yang masih hidup.

Maka dengan itu, cucu datuk itu dikenali sebagai waris terhalang. Mereka tidak dapat mempusakai harta kerana sebab-sebab tertentu seperti di atas.

Bagaimanapun, terdapat peruntukan yang membenarkan seorang cucu menerima pusaka datuk walaupun ayahnya sudah meninggal sebelum datuknya.

Ia disebut sebagai wasiat wajibah dan hanya diberi kepada cucu-cucu saja. Kadar wasiat ialah tidak melebihi 1/3 mengikut kadar wasiat. Apabila ia berkurangan, seorang cucu boleh mendapat bahagian yang diperuntukkan untuk anak lelaki.

Dengan adanya peruntukan itu seorang cucu boleh mendapat bahagiannya. (Lihat artikel, “Wasiat Wajibah - Membantu waris terhalang, di sini)

Monday, February 20, 2012

Mengapa RM42b harta dibeku,

Mengapa RM42b harta dibeku,



Isu ini sekitar Mac tahun 2011 yang lalu. Hanya baru kini dapat dimuatnaik di sini, sebagai rujukan.

Mengapakah lebih RM40 billion harta dibekukan? Mungkin di bawah ini jawapannya...

RM42b harta dibeku

PETALING JAYA 30 Mac – Nilai harta pusaka yang dibekukan berikutan kes gagal diselesaikan pewaris kerana tiada wasiat kini dianggar mencecah RM42 bilion.

Ketua Pegawai Pemasaran Amanah Raya Bhd. (ARB), Ahmad Saruji berkata, anggaran itu meliputi kira-kira sejuta kes di negara ini.

Katanya, kajian ARB pula mendapati hanya dua peratus rakyat Malaysia menulis wasiat yang membolehkan segala maklumat harta didaftarkan, sekali gus memudahkan urusan pembahagian.

Beliau berkata, bagi membudayakan penulisan wasiat di kalangan masyarakat, ARB dengan kerjasama syarikat pengurusan harta pusaka Islam, Warisan Mukmin Sdn. Bhd. melancarkan kempen Tahun Menulis Wasiat 2011.

Pentingnya Ilmu Faraid, Elak keluarga pecah-belah

Pentingnya Ilmu Pusaka/ Faraid,




ISLAM memandang serius berkenaan ilmu pusaka kerana ia antara cabang ilmu Fiqh yang begitu tinggi nilainya. Tidak hairanlah mengapa Islam menggesa umatnya supaya mempertingkatkan sistem urusan harta pusaka.

Apakah itu ilmu faraid?

Ilmu Faraid ialah: “Ilmu berkenaan kaedah-kaedah fekah dan hisab (matematik) bertujuan untuk mengetahui habuan yang bakal diperolehi oleh setiap ahli waris dari harta peninggalan si mati”.

 
Daripada Abdullah Bin Amru, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Ilmu itu ada tiga jenis, dan yang lainnya adalah satu kelebihan, iaitu ayat Quran yang bersifat hukum (muhkamah) atau sunnah (hadis) yang sahih atau faridhah (pembahagian pusaka) yang adil.” (Riwayat Abu Daud)

Faraid adalah ilmu mempelajari cara pembahagian harta warisan yang ditinggalkan berdasarkan syariat Islam. Apabila menguasai ilmu faraid maka pertelingkahan dalam urusan pembahagian harta dapat dihindarkan.

Abu Hurairah r.a. berkata, bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Pelajarilah ilmu faraid serta ajarkanlah kepada orang lain, kerana sesungguhnya, ilmu faraid setengahnya ilmu; ia akan dilupakan, dan ia ilmu pertama yang akan diangkat dari umatku.”
 (Hadis riwayat Ibnu Majah dan ad-Darquthni)

Allah berfirman yang bermaksud:

 “Dan janganlah kamu berikan kepada orang-orang yang belum sempurna akal, akan harta kamu yang Allah menjadikan kamu untuk memeliharanya dan berikanlah belanja dan pakaian untuk mereka daripada hartanya itu serta katakanlah kepadanya perkataan yang baik belanja dan pakaian (dari hasil harta itu) dan ucapkanlah kepada mereka kata-kata yang baik.

“Dan ujilah olehmu anak-anak yatim itu hingga sampai umurnya (baligh). Jika kamu menganggap mereka itu sudah berakal, berikanlah harta itu dengan kepadanya. Janganlah kamu makan harta itu dengan berlebih-lebihan dan bersegera kerana khuatir mereka menjadi orang dewasa. Barang siapa yang kaya, hendaklah dia menahan dirinya (supaya tidak memakan harta itu), dan barang siapa yang miskin hendaklah mereka memakan harta itu secara patut. Apabila kamu membayar harta mereka itu kepada mereka, hendaklah kamu persaksikan dan cukuplah Allah untuk Menghitungnya.”
 (Surah an-Nisaa’ ayat 5-6)

Terbukti Allah menetapkan peraturan yang perlu dipatuhi dalam urusan mengatur harta supaya ia dapat digunakan sesuai dengan ketentuan dan perintah-Nya.

Urusan pembahagian harta warisan perlu dilakukan secara adil bersandarkan syariat yang disampaikan menerusi al-Quran, sunnah dan ijmak ulama.

Membudayakan Penulisan Wasiat

Minda: Membudayakan penulisan wasiat




RAMAI terkejut apabila dilaporkan bahawa nilai harta pusaka umat Islam di negara ini terpaksa dibekukan sejak sekian lama, dianggar mencecah RM42 bilion iaitu suatu jumlah cukup besar sekiranya ia dapat dimanfaatkan sepenuhnya dalam pembangunan umat Islam di negara ini.

Peninggalan harta si mati yang terpaksa dibekukan ini adalah kerana ketiadaan penuntut yang berhak atau waris yang layak dan sah berikutan kegagalan diselesaikan pewaris apabila berlaku kematian di samping masalah teknikal dan birokrasi melibatkan undang-undang serta pewarisan. 

Isu ini saban tahun dibangkitkan dan jumlah harta dibeku berkenaan semakin bertambah dari semasa ke semasa serta nilainya juga terus meningkat.

Masalah yang kian serius dan kronik ini berlaku ekoran faktor penyumbang yang antaranya ialah ketiadaan penyediaan wasiat yang sebenarnya merupakan satu instrumen pengurusan dan pentadbiran harta dalam Islam yang kurang difahami, dihayati serta gagal direalisasikan oleh umat Islam hari ini membabitkan harta benda.

Warisan Harta, Wasiat Wajibah, Membantu waris terhalang

Wasiat Wajibah - Membantu waris terhalang



ISKANDAR dan Noraziah (bukan nama sebenar ) mempunyai tiga anak lelaki. Mereka hidup dalam keadaan yang agak sederhana. 

Ayah kepada Iskandar, Datuk Abdul Rahim (bukan nama sebenar) pula adalah seorang hartawan yang mempunyai banyak harta, baik dalam negara mahupun di luar negara.

Malang tidak berbau, dan ajal pula tidak mengenal masa, dengan tidak disangka-sangka Iskandar terlibat dalam satu kemalangan lalu meninggal dunia, maka tinggallah Noraziah dan anak-anaknya.

Harta pusaka yang ditinggalkan Iskandar pula tidaklah banyak kerana beliau belum pun menjangkau umur 30 tahun.

Selang setahun selepas kematian Iskandar, Datuk Abdul Rahim pula meninggal dunia.
Harta pusaka beliau bernilai lebih kurang RM 10 juta. Datuk Abdul Rahim meninggalkan seorang balu, dua anak lelaki dan tiga anak perempuan tidak termasuk Iskandar. 

Isu ini kalau diperhatikan, sekiranya Iskandar masih hidup sebelum kematian Datuk Abdul Rahim, maka sudah tentu Iskandar akan dapat mewarisi harta Datuk Abdul Rahim mengikut sistem pembahagian faraid. 

2 Bulan Tak Makan, Tapi Masih Hidup

2 Bulan Tak Makan, Masih Hidup

Terperangkap dalam kereta selama dua bulan

 Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Kuasa Allah...


SEORANG lelaki yang ditemui kelmarin terperangkap di dalam kereta ini yang dipenuhi dengan salji tebal di sebatang jalan di sebuah hutan tidak jauh dari bandar Umea, Sweden.

STOCKHOLM, Sweden – Seorang lelaki Sweden hidup dalam sebuah kereta yang ditimbus salji di sebatang jalan di dalam hutan selama dua bulan tanpa makan, kata polis dan media kelmarin. 

Lelaki berusia 45 tahun dari selatan Sweden itu ditemui pada Jumaat lalu dan dia kelihatan sangat kurus dan terlalu lemah untuk bercakap beberapa patah perkataan.

Dia ditemui dalam kereta tidak jauh dari bandar Umea di utara Sweden.

Lelaki itu ditemui oleh beberapa orang yang menaiki skuter salji yang pada mulanya mereka menganggap mereka menemui sebuah bangkai kereta.

Saturday, February 18, 2012

Sumpah-sumpah Terkecil,

Saintis umum penemuan sumpah-sumpah terkecil

 SEEKOR haiwan sumpah-sumpah Brookesia micra diletakkan pada hujung jari seorang penyelidik di Madagascar pada 16 Mac 2007. 

BERLIN, Jerman - Sepasukan saintis mengumumkan pada minggu ini bahawa mereka telah menemui haiwan sumpah-sumpah yang sangat kecil sehingga ia boleh diletakkan pada batang mancis.

Tergolong dalam spesies cicak, sumpah-sumpah itu yang dikenali dengan nama saintifik, Brookesia micra, memiliki panjang maksimum cuma 29 milimeter.

Ia ditemui sepasukan penyelidik Jerman dan Amerika Syarikat (AS) di Pulau Nosy Hara, utara perairan Pulau Madagascar.

Spesies berkenaan merupakan antara empat haiwan sumpah-sumpah kecil yang hidup di Madagascar dan dipercayai antara reptilia terkecil di dunia.

Rokok Elekterik Meletup, Gigi Tercabut, Lidah terputus

 Rokok Elekterik Meletup, Gigi Tercabut, Lidah terputus
 
 
Gambar menunjukkan rokok. (credit: FREDERIC J. BROWN/AFP/Getty Images)

 
Berita AFP melaporkan seorang lelaki mengalami kecederaan pada mukanya selepas rokok elektronik yang disedutnya meletup dalam mulutnya. Hal itu berlaku dipercayai berpunca daripada kerosakan kerosakan bateri. 


Ekoran letupan itu, beberapa batang gigi depan lelaki itu tercabut, secebis lidahnya terputus dan wajahnya turut terbakar teruk, kata pegawai bomba Pensacola, Florida, semalam.

“Analogi terbaik adalah hal itu seperti meletakkan botol berisi roket di dalam mulut anda lalu roket itu meletup,” kata Ketua Bahagian Jabatan Bomba North Bay, Joseph Parker.

“Bateri tercampak daripada tiub dan menyebabkan alat itu terbakar,” katanya.

Batu Stonehenge, Saintis dedah sebab batu dibina,

Batu Stonehenge, Saintis dedah sebab batu dibina,


GAMBAR menunjukkan kawasan batu-batu Stonehenge di Salisbury, England 
yang dipenuhi salji pada 10 Februari lalu.

Saintis dedah kenapa struktur batu purba dibina

 
NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) – Seorang saintis AS, Steven Waller percaya ilusi audio mencetuskan inspirasi kepada masyarakat purba untuk membina struktur batu Stonehenge di England.

Diiktiraf sebagai tapak warisan dunia, bulatan bongkah batu berusia 5,000 tahun di Britain itu menimbulkan pelbagai spekulasi berhubung tujuan struktur berkenaan dibina.

Perbankan Islam, PPIM, minta semak semula

 Perbankan Islam, PPIM, minta semak semula

  
Gambar Hiasan: Logo Perbankan Islam

KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia dan Majlis Fatwa Kebangsaan diminta mengkaji semula syarat-syarat dan terma yang diguna pakai dalam sistem perbankan Islam yang didakwa membebankan pengguna.

Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, saranan itu dibuat ekoran persepsi yang semakin meluas bahawa sistem pengiraan kadar keuntungan yang digunakan dalam sistem perbankan Islam yang diamalkan oleh bank-bank dilihat mengaut keuntungan berlebihan.

Katanya, sejak tahun 2003 sehingga kini, persatuan itu telah menerima kira-kira 4,000 aduan mengenai ketidakpuasan hati pelanggan terhadap sistem perbankan Islam di negara ini.

“Satu kes yang kami terima berlaku apabila seorang pelanggan telah membeli sebuah rumah pada harga lebih RM200,000 dan membayar secara tetap selama dua tahun, namun pada tahun ketiga dia mengalami masalah dan tidak dapat membayar ansuran.

“Apa yang berlaku ialah bank telah menyamannya kerana gagal membayar pinjaman lebih RM600,000 iaitu selepas mengira nilai pinjaman selama 30 tahun.

Ribut landa Pesta Layang-layang, di Pasir Gudang

Ribut landa Pesta Layang-layang, di Pasir Gudang


RIBUT LANDA FESTIVAL LAYANG-LAYANG: Peserta, petugas Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang menyelamatkan diri dan barangan selepas kawasan festival dilanda ribut di Bukit Layang-Layang, Johor, semalam. - Foto Roslan Khamis, Berita Harian.

PASIR GUDANG:  Festival layang-layang ke-17 dunia Pasir Gudang, Johor  dilanda ribut petir jam 4:50 petang tadi disini.

Kejadian ini menyebabkan pengunjung dan para peserta layang-layang   bertempiaran lari keluar dari khemah-khemah untuk mencari perlindungan di tempat  yang lebih selamat.
 
Roger Martin 68,salah  seorang peserta Australia yang telah selama 10 tahun menyertai acara ni,berkata beliau berjaya menyelamatkan semua barang kepunyaannya  termasuk layang-layang berbentuk SpongeBob SquarePants. 

Kasih Bapa

Kasih Seorang Bapa


BAPA mangsa lemas di Sungai Puteri, Melaka,  Sudin Haron, 62, berdoa semasa kerja-kerja mencari anaknya dijalankan di Pantai Puter, beberapa hari lalu. Begitulah mendalamnya, kasih bapa, kepada anaknya.

Anak Encik Sudin, adalah seorang tukang gunting rambut yang menggunakan langgai untuk menangkap udang geragau mati lemas selepas dihanyutkan ombak di Pantai Puteri, Ahad lalu. 
Al Fatihah untuk Omar Sudin.

DOA UNTUK IBU BAPA

Maksudnya : Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

DOA LAIN:

'YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkan lah rezeki mereka, panjangkanlah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Aminn
yarabillialamin. ..."


 (Doa ini untuk orang tua  yang masih hidup)

Untuk yang sudah meninggal :
"YA ALLAH YA TUHANKU, ampuni lah segala dosa2 orang tuaku, tempatkanlah
bapaku / Ibuku ditempat orang2 yang beriman. 

 Kedudukan Ibubapa Dalam Islam

Islam meletakkan ibu bapa pada tempat yang tinggi dari segi kedudukannya. Seseorang itu wajib mentaati kedua ibu dan bapanya selagi ketaatan tersebut tidak bertentangan dengan Syariat Allah SWT. Bahkan, Allah SWT meletakkan keterikatan keredaannya bersama keredaan ibu bapa. 


Dengan kata lain, seseorang itu tidak akan memperolehi keredaan Allah SWT, tanpa terlebih dahulu meraih keredaan kedua ibu bapanya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 

"Keredaan Allah bergantung pada keredaan ibu bapa, dan kemurkaan Allah bergantung pada kemurkaan kedua-dua ibu bapa". (riwayat al-Hakim)


Kita diperintahkan oleh Allah SWT untuk berbuat baik kepada keduanya, bercakap dengan lemah-lembut dan sopan-santun. Kita dilarang mengucapkan perkataan yang dapat mengguris hati mereka walaupun sekadar mengucapkan "ah". 


Di samping itu, hendaklah kita sentiasa mendoakan kebaikan sama ada ketika kedua-duanya masih hidup atau telah meninggal dunia. 


Perintah berbuat baik kepada kedua ibu bapa ini adalah kerana Allah SWT mahu kita menghargai pengorbanan mereka untuk memelihara dan membesarkan kita dengan penuh kasih-sayang.

Maka, kita perlu berterima kasih kepada mereka dengan cara membalas jasa mereka sebaik mungkin walaupun ia tidak akan sekali-kali menyamai pengorbanan dan sumbangan mereka selama ini. 


Kewajipan berterima kasih kepada ibu bapa ini dapat dilihat dalam firman Allah SWT yang bermaksud:  

Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya ,ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung sehingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya adalah dalam masa dua tahun. Dengan demikian bersyukurlah kepada ku dan kedua ibu bapamu dan ingatlah kepada Aku lah jua tempat dikembalikan untuk menerima balasan
(Luqman: 14)


Pengorbanan mereka adalah pengorbanan yang cukup besar. Maka atas dasar itulah Islam menggandingkan tanggungjawab mentaati ibu bapa mengiringi persoalan mentauhidkan Allah. 


Firman Allah yang bermaksud:  

Dan hendaklah kamu beribadah kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua pun dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa kamu, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, rakan sejawat, orang yang bermusafir dalam kesusahan dan hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong, takbur dan suka membangga diri. (al-Nisa': 36)

Seerah, Sejarah Kisah Pada Zaman Sahabat;
Kasihnya Seorang Bapa

Suatu ketika Umar al-Khattab radhiyallahu ‘anhu dan beberapa orang sahabat melihat seorang perempuan mendukung seorang lelaki tua. Lalu beliau bertanya kepada perempuan itu, “apakah perihalnya kamu ini?”

Friday, February 17, 2012

Risiko Rotavirus Ibubapa Awasi Kesihatan Anak

Risiko Rotavirus Ibubapa Awasi Kesihatan Anak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Mari kita amalkan cara hidup sihat. Ke arah keluarga sihat dan sejahtera. Jom Tiru Rasululluah SAW  Dalam menjaga kesihatan, klik di sini.

FAKTA: Rotavirus


  • Ditemui kali pertama di Australia pada 1973.
  • Boleh tersebar menerusi air.
  • Ia boleh hidup di atas tangan manusia dan mampu bertahan selama beberapa hari atas permukaan keras.
  • Rotavirus juga boleh kekal stabil dalam najis manusia sehingga seminggu.

    Simptom terkena jangkitan Rotavirus
  • Muntah, cirit birit dan demam berpanjangan.
  • Tekanan darah dalam badan menurun.

    Langkah mengelakkan Rotavirus
  • Sentiasa basuh tangan sebelum menyentuh makanan
  • Masak air sehingga mendidih terlebih dulu sebelum diminum
  • Elakkan berkongsi makanan dengan pesakit Rotavirus.
  • Orang ramai disaran supaya memasak air walaupun menggunakan penapis air kerana Rotavirus boleh melepasi tapisan sedia ada.

    Kes Rotavirus di Perak
  • Jumaat lalu, dua bayi berusia dan 10 bulan menemui maut di daerah Hilir Perak serta Batang Padang dipercayai akibat dijangkiti sejenis virus dikenali 'Rotavirus' yang menyebabkan kes AGE.
  • Sehingga Selasa lalu, jangkitan akut gastroenteritis (AGE) yang dikesan di Perak sejak minggu lalu mencatatkan penurunan apabila 131 kes dikesan semalam berbanding 142 kes manakala 80 kes dikesan di Hilir Perak, 51 kes dikesan di Batang Padang.
  • Sehingga artikel ini ditulis, jumlah keseluruhan kes yang dicatatkan di Hilir Perak setakat ini ialah 1,810 kes manakala Batang Padang mencatatkan 1,007 kes. 

  • Antara kaedah yang boleh dilakukan ibu bapa untuk mengelakkan jangkitan Rotavirus ialah mengasingkan anak mereka daripada kumpulan kanak-kanak lain sekiranya anak dihantar ke TASKA dan jangan biarkan anak berkongsi makanan dengan saudaranya yang lain di rumah. Pastikan ibu membasuh tangan sebelum memegang makanan. - Dr Yong Junina Fadzil, perunding paediatrik.

    Punca badan hilang air akibat cirit-birit, muntah berpanjangan boleh bawa maut

    JIKA anak anda mengalami cirit birit dan muntah tanpa henti, si kecil mungkin dijangkiti Rotavirus yang dikatakan membawa maut kepada dua kanak-kanak di Tapah, baru-baru ini.
    Begitupun, ibu bapa tidak perlu panik kerana tidak semua cirit birit dan muntah menjadi petanda bahawa anak mereka diserang virus berkenaan.

    Thursday, February 16, 2012

    Al fatihah Untuk DJ Razak, IKIM. FM,

    Alfatihah, DJ Razak, IKIM. FM, 

    Alfatihah daripada saya sekeluarga untuk allahyarham  Abdul Razak Arbain. Semoga roh beliau ditempatkan bersama para hambaNya yang beriman.

    Kami suka mendengar rancangan beliau di IKIM FM..

     Antara gambar terakhir Arwah Dj Abdul Razak Arbain (kanan sekali) yang dirakamkan ketika beliau turut serta dalam program Bonanza Hope 2 Walk yang diadakan di Muzium Negara pada 4 Februari lalu anjuran Islamic Aid Malaysia (AIM) dan IKIMfm. Kelihatan dalam gambar ialah Dj Fairuz, Dj Erwan dan adik Annur Mohd Affandi, yang mengidap lumpuh otak (cerebral palsy). (sumber: FB IKIM.FM)


    IKIMfm menerima berita yang menyedihkan di awal pagi tadi apabila penyampainya Dj Abdul Razak Arbain telah menyambut panggilan ilahi. Beliau dikatakan terlibat dalam perlanggaran dengan sebuah lagi motosikal. Difahamkan menjadi rutin arwah untuk menghantar anaknya ke sekolah setiap pagi dengan motorsikalnya. Beliau meninggal dunia dalam usia 46 tahun.

    Arwah yang merupakan Juruhebah Sambilan di IKIMfm telah berkhidmat sejak 3 Julai 2006. Sebelum berkhidmat di IKIMfm, beliau merupakan anggota tentera dan pernah ditempatkan di beberapa kem tentera seperti di Batalion ke-23 Rejimen Askar Melayu DiRaja, Kem Rasah, Kem Wira Waja Janda Baik dan lain-lain. Beliau juga pernah bertugas sebagai juruhebah Radio Kementah (Mindef) di Cawangan Perhubungan Awam(PR).


    Arwah Razak cukup disenangi peminat kerana begitu mesra melayan setiap panggilan dan permintaan pendengar. Beliau seorang yang tidak lokek senyum dan amat mesra dengan setiap orang ditemui. Di kalangan rakan sekerja, beliau merupakan rakan yang suka menolong dan membantu orang lain, walaupun ada ketikanya menyusahkan diri beliau sendiri. Setiap kali pertolongan diperlukan dari beliau, jarang beliau membantah atau memberi alasan tidak mampu melaksanakannya melainkan beliau menghulurkan bantuan dengan sepenuhnya. Ini diakui sendiri oleh Pengarah Radio IKIMfm, Encik Nik Roskiman Abdul Samad, bahawa arwah adalah antara rakan sekerja yang terbaik dan sentiasa mudah mengikut arahan.


    Arwah juga sentiasa ikut serta turun padang bersama para penyampai IKIMfm yang lain. Terbaharu dan terakhir ialah apabila beliau bersama dalam program Bonanza Amal Hope 2 Walk di Muzium Negara, program anjuran Islamic Aid Malaysia dan IKIMfm dalam mencari dana membantu adik Annur yang mengidap Celebral Palsy.


    Pemergian arwah merupakan satu kehilangan besar untuk IKIMfm dan bukan sahaja ditangisi oleh rakan sekerja tetapi oleh ribuan pendengar setia IKIMfm dan peminat beliau yang sentiasa ternanti-nanti kemunculan beliau di ruang udara.


    Beliau yang dilahirkan pada 13 Mac 1966 meninggalkan seorang balu, Rosnani binti Haji Dali dan tiga orang anak, 2 perempuan dan seorang lelaki.


    Moga-moga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Abdul Razak Arbain dan menempatkan rohnya bersama orang-orang solihin. Sama-sama kita hadiahkan al-Fatihah untuk almarhum.

    dari FB Ikim.FM...

    Wednesday, February 15, 2012

    Pencen Umur 64 Tahun, OK Ke?

    Pencen Umur 64 Tahun, OK Ke?

    Sokongan berbelah bagi pencen lewat

    KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) menyokong hasrat kerajaan menaikkan umur persaraan mandatori pekerja swasta dari 55 tahun kepada 60 tahun.

    Timbalan Presiden MTUC, Mohd. Jafar Abd. Majid berkata, langkah itu dapat membantu kira-kira 6.1 juta pekerja swasta menjana pendapatan yang lebih baik sebelum bersara.

    "Langkah ini juga wajar kerana jangka hayat purata rakyat Malaysia telah meningkat kepada 70 tahun berbanding 50 hingga 60 tahun pada era 1960-an," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

    Dalam perkembangan berkaitan, dua badan pelajar iaitu Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (MPPUIAM) dan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (MPPUPNM) menyifatkan langkah melanjutkan umur persaraan pekerja itu hanya akan mengurangkan peluang golongan muda memperoleh pekerjaan.

    Presiden MPP UIAM, Muhammad Adib Hatim berkata, undang-undang itu akan memberikan cabaran besar kepada lulusan sekolah menengah dan universiti.

    "Peluang pekerjaan semakin terhad kerana mereka yang sudah bekerja akan dapat memegang jawatan masing-masing lebih lama," katanya.

    Yang Dipertua MPPUPNM, Wan Azizul Faiz pula berkata, peluang yang terhad di dalam negara akan mendorong graduan untuk bekerja di luar negara.(SUMBER; KOSMO)

    Had usia bersara sektor swasta ke Parlimen

    PUTRAJAYA: Penggubalan Rang Undang-Undang Persaraan Pekerja Swasta untuk menaikkan umur persaraan mandatori daripada 55 kepada 60 tahun dengan pilihan dilanjutkan sehingga 64 tahun, kini pada peringkat akhir dan dijangka dibentangkan di sidang Parlimen yang bermula 12 Mac ini.

    Ia bertujuan menyelaraskan had usia bersara sektor swasta dengan had persaraan kakitangan awam, berikutan peningkatan jangka hayat rakyat yang kini mencecah purata 75 tahun berbanding 55 tahun ketika zaman kemerdekaan.

    Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata ia bertepatan dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Bajet 2012, yang mengumumkan had persaraan kakitangan awam dinaikkan kepada 60 tahun berbanding 58 tahun sebelum ini.

    “Bagaimanapun, ada satu atau dua perkara yang perlu diteliti. Selepas ia selesai, kita akan bentang pada sidang Parlimen akan datang,” katanya selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi membolehkan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) mendapatkan pengiktirafan berkembar, di sini, semalam.

    MoU antara Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Persatuan Teknologi Industri Pengkomputeran (CompTIA), London Chamber of Commerce and Industry (LCCI) dan Persatuan Teknologi Malaysia (TAM) itu mewujudkan kerjasama serta pengiktirafan berkembar bagi SKM pada peringkat antarabangsa.

    Berikutan itu, pelajar yang mengikuti latihan kemahiran dalam negara, sama ada di institusi awam atau swasta, kini boleh memperoleh sijil berkembar iaitu SKM dan sijil setaraf dengannya yang diiktiraf pada peringkat antarabangsa.

    “Pendekatan ini selaras dengan tujuan kerajaan meningkatkan keupayaan tenaga kerja tempatan, bertepatan dengan wawasan menjadi negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

    “Selain itu, pengiktirafan seumpamanya akan memudahkan syarikat multinasional yang beroperasi di sini memilih pekerja tempatan, terutama yang memiliki SKM kerana sudah ada sijil berkembar yang merujuk kepada tahap kelayakan setaraf yang diiktiraf pada peringkat antarabangsa,” katanya.

    Mengenai proses pemadanan kerja dalam Program 6P, Dr Subramaniam berkata, ia sudah dilakukan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) dengan beberapa kementerian berkaitan tetapi hanya boleh dimuktamadkan selepas proses pemutihan berakhir pada 10 April ini.

    Katanya, bagi menyegerakan proses di bawah Program 6P, Kementerian Sumber Manusia bersetuju dengan permintaan KDN supaya menguruskan sendiri pendaftaran pekerja asing yang mana majikan yang sudah mendaftar pekerja mereka sebelum ini boleh melakukan pemutihan terus di KDN. (sumber; BERITA HARIAN)

    Mangsa AGE, lebih 3,000 orang

    Mangsa AGE, lebih 3,000 orang

    PESAKIT AGE, Nurul Izzatul Sofea Mohd. Johari, 4, ditemani oleh ibunya, Nurul Firdaus Osman, 32, semasa dirawat di Hospital Tapah semalam. 

    IPOH - Sebanyak 251 kes baharu direkodkan semalam oleh Jabatan Kesihatan Perak melibatkan wabak acute gastroenteritis (AGE), menjadikan jumlah keseluruhan mangsa telah meningkat kepada 3,068 orang.

    Pengarahnya, Datuk Dr. Ahmad Razin berkata, jumlah tersebut membabitkan 180 kes yang dilaporkan di daerah Hilir Perak manakala 71 lagi di Batang Padang.

    "Di Hospital Teluk Intan, seramai enam pesakit terpaksa ditahan di wad bagi menerima rawatan manakala Hospital Tapah menerima sembilan kes baharu.

    "Bagaimanapun, masing-masing enam dan tiga pesakit yang ditahan di Hospital Teluk Intan dan Hospital Tapah dibenarkan pulang hari ini (semalam)," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

    Siswazah OKU, Bukan Mengemis Simpati

    Siswazah OKU, Bukan Mengemis Simpati



    HULUR BANTUAN...kehadiran rakan yang bertindak sebagai sukarelawan banyak memudahkan mahasiswa OKU melakukan tugasan

    TATKALA melihat kesungguhan beberapa mahasiswa Orang Kelainan Upaya ( OKU) Universiti Malaya asyik dan bersungguh - sungguh mentelaah pelajaran, mata penulis cukup ralit biarpun hati diamuk pelbagai perasaan.

    Sesungguhnya penulis berasa kagum kerana di sebalik kekurangan, mereka tidak menjadikannya sebagai alasan untuk tidak berjaya seperti orang lain biarpun terpaksa menggandakan usaha hanya untuk

    Walaupun hidup penuh cabaran, mahasiswa OKU UM cukup cekal dan tegar melalui dunia pengajian tinggi yang sering kali dilabelkan sebagai ‘destinasi’ pelbagai tugasan serta peperiksaan yang membebankan.

    Bagi mereka, kekurangan itu bukan bermakna untuk berpeluk tubuh atau perlu dikasihani semata-mata sebaliknya menjadi pendorong dan azimat paling berharga dalam menggenggam segulung ijazah.

    “Jika kami tidak berusaha, ibarat mengemis simpati orang lain. Ini lebih menjatuhkan maruah golongan OKU keseluruhannya di mata masyarakat.

     AKRAB...hubungan antara satu sama lain sangat akrab dan sentiasa berkongsi cerita dengan teman senasib.

     BANTUAN...pelbagai kemudahan disediakan UM untuk kemudahan mahasiswa OKU belajar.

    “Sudahlah tidak sempurna, jika peluang diberikan tidak digunakan sepenuhnya, apalah nanti nasib dan masa depan kami. Biarlah tidak cukup anggota, sekurang-kurangnya ada pelajaran,” kata mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan Melayu, Faiq Adnan.

    Isu SBPA, Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam,

    Isu SBPA: CUEPACS lega

     
     
    PRESIDEN CEUPACS, Datuk Omar Osman bersama timbalannya Azih Muda (dua dari kanan) dan Setiausaha Agung Lok Yim Pheng (kiri), pada sidang media di International Hotel, Kuala Lumpur, bulan lalu. - Foto Rosdan Wahid(Berita Harian)


  • Kerajaan pada dasar setuju dengan 5 tuntutan kesatuan

  • Isu skim saraan baru dijangka dapat selesai lebih awal


  • PUTRAJAYA: Lima tuntutan yang dikemukakan CUEPACS berhubung skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) menerima maklum balas positif daripada kerajaan, sekali gus memungkinkan kontroversi isu itu diselesaikan lebih awal daripada tempoh yang ditetapkan pada 16 April depan

    . Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, ketika pertemuan dengan pihaknya baru-baru ini memaklumkan kerajaan pada dasarnya bersetuju dengan lima tuntutan berkenaan.

    Katanya, Mohd Sidek memaklumkan lima tuntutan berkenaan perlu diberi pertimbangan, terutama yang membabitkan isu kritikal.

    Selain itu, Omar berkata, mesyuarat pasukan petugas khas semakan semula SBPA kali ketiga semalam menunjukkan maklum balas positif secara terbuka untuk menilai lima tuntutan berkenaan serta beberapa cadangan CUEPACS.

    "Selepas tiga kali bermesyuarat dan dengan kemasukan tiga lagi anggota CUEPACS dalam pasukan itu, ada perkembangan positif ditunjukkan. Ada keterbukaan dalam mendengar maklum balas daripada kita.

    Tuesday, February 14, 2012

    Kisah Benar, Seorang isteri yang mengharapkan pahala...


    Jurnal Kehidupan;
    Kisah Benar, Seorang isteri yang mengharapkan pahala...

    Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Berdasarkan statistik blog ini, antara carian tertinngi adalah pada entry ini. Terima kasih kepada hidden personalities, yang sudi link back kan entry ini pada akaun muka buku mereka.

    Oleh kerana entry ini mendapat carian tertinggi pembaca blog ini, saya lekatkan ia sehingga suatu masa nanti..Dan saya juga sertakan satu entry, LUahan hati Seorang Suami. Ia berkisar seorang suami yang tidak melayani isterinya dengan baik sehinggalah kehilangan dilaluinya.

    Entry di salah seorang followers saya yang sudi melekatkan blog saya di blog beliau:

    Kisah benar- petikan dari majalah NUR, Tahun 2009- cahaya keinsafan. Untuk renungan bersama… insyaAllah.. .



    KEKESALAN SEORANG ISTERI; PAHALA TERAKHIR SEORANG ISTERI 

    Peristiwa yang menimpa diri saya kira-kira dua tahun yang lalu sering datang meragut ketenangan yang cuba di pupuk hari demi hari. Saya selalu kecundang. Justeru saya masih belum dapat memaafkan kesalahan yang telah dilakukan.

    Kesalahan yang disangka ringan, tetapi rupa-rupanya mendatangkan rasa bersalah yang tidak pernah berkesudahan hingga ke hari ini.


    Ingin saya paparkan peristiwa yang menimpa diri ini untuk tatapan anda sekalian, untuk dijadikan teladan sepanjang hidup. Untuk pengetahuan semua… … …


    … .di kalangan sahabat-sahabat dan saudara-mara, saya dianggap sebagai seorang isteri yang baik. Tetapi keterlaluan jika dikatakan saya menjadi contoh teladan seorang isteri bekerja yang begitu taat berbakti kepada suami.


    Walau bagaimana penat dan sibuk sekalipun, urusan rumahtangga seperti melayan suami dan menguruskan anak-anak tidak pernah saya abaikan.Kami dianggap pasangan romantik. Suami saya seorang lelaki yang amat memahami jiwa saya, berlemah lembut terhadap keluarga, ringan tulang untuk bersama-sama menguruskan rumah apabila pulang dari kerja dan lain-lain sifat yang baik ada pada dirinya.


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
     

    ...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design