Pelajar Bawa Telefon Bimbut Isu dan Polemik
Kewujudan pelbagai konflik
BIARPUN baru memasuki frasa cadangan, isu sama ada membenarkan atau
tidak pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah tahun depan pantas
mendapat reaksi berbeza.
Pelbagai pendapat pro dan kontra dibentangkan selain melihatnya secara positif atau sebaliknya dengan pendapat masing-masing.
Hakikatnya, isu berkenaan bukan baru malah sebelum ini sudah ada cadangan melaksanakannya namun tidak menjadi kenyataan.
Yang
menjadi teras persoalan ialah apakah kebaikan atau keburukan bakal
dihadapi sekiranya ia direalisasikan mahupun jika tidak berjaya
dilaksanakan.
Pensyarah Kanan Jabatan Pengurusan Sumber
dan Pengajian Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Zuroni
Md Jusoh berkata, senario berkenaan wajar dilihat secara menyeluruh agar
tidak menjadi penyesalan masa depan apatah lagi membabitkan perubahan
drastik pola kehidupan pelajar, guru dan sekolah.
Menurutnya, institusi sekolah biarpun tertakluk pada dasar
ditetapkan namun pendekatan bersesuaian harus diambil kira dan diteliti
supaya tidak menyusahkan mana-mana pihak.
“Sekolah keseluruhannya
adalah aspek terpenting jika ingin melaksanakan atau tidak cadangan ini
kerana sebarang tindakan diambil pasti merombak atau merubah situasi
sedia ada.
“Dengan kata lain pihak terbabit perlu melihat dan
menilai kemampuan, keupayaan mahupun persediaan sekolah dalam menangani
apa jua keadaan berbangkit jika kebenaran ini diberi atau sebaliknya.
“Ini
membabitkan institusi sekolah yang menjadi antara kelompok terbesar dan
terpenting di negara ini. Justeru, perbincangan, kajian, panda�ngan
atau apa jua tindakan bakal diambil memerlukan penelitian mendalam
supaya tidak menjadi isu lain kelak”, katanya.
Tidak mahu bersikap skeptikal, beliau memberi contoh beberapa senario bakal timbul jika ia dilaksanakan.
Beliau berkata, jika direalisasikan, perkara asas bakal dihadapi ialah
kewujudan pelbagai konflik yang dianggap kecil namun boleh merosakkan
masa depan pihak sasaran.
“Antaranya, konflik sekolah dan guru
dengan ibu bapa yang mana pelaksanaan itu boleh dianggap landasan
mewujudkan ‘ketegangan’ emosi kedua pihak.
“Bayangkan, apa reaksi
ibu bapa jika anak pulang dari sekolah dan mengadu guru marah kerana
bertelefon. Adakah mereka boleh berdiam diri biarpun kesalahan mungkin
datang daripada pelajar.
“Melihat reaksi ibu bapa hari ini, saya yakin keadaan pasti menjadi panas.
Nampak
kecil tapi kesannya boleh berpanjangan dan menimbulkan konflik lain
pula hingga meruncingkan keadaan yang sudah sedia runcing ini.
“Jadi tidakkah ia akan mengganggu kehidupan mahupun privasi pihak lain pula?” katanya.
Pada
masa sama katanya, konflik ekonomi dalam kalangan ibu bapa juga akan
wujud kerana pertambahan bebanan kewangan menambah nilai kad telefon
yang digunakan anak.
“Kita maklum, semuanya bukan percuma. Diberi pula pada pelajar yang rata-ratanya memang gila melakukan pembaziran air liur.
“Bukankah
ini turut mengganggu perjalanan ekonomi ibu bapa yang kini semakin
sesak bergelut dengan kos sara hidup yang menjulang. Ini bakal
mengundang konflik dalam keluarga pula.
“Saya percaya bukan semua
ibu bapa mampu mengadakan kemudahan itu (telefon bimbit atau gajet).
Jika tidak dituruti, cuba bayangkan apakah tindakan yang mereka akan
lakukan semata-mata ingin memenuhi keperluan itu,” katanya tidak
menyangkal akan wujud masalah sosial lain semata-mata mahu memuaskan
kehendak hati.
“Pelajar golongan remaja yang sedang mencari
identiti diri. Mereka sukakan perhatian, persaingan, dikenali serta
berfikiran singkat dan kurang matang.
Sudah pasti tidak mustahil mereka rela mengikut kata hati.
“
Jika ibu bapa tidak mampu memenuhi keinginan mereka, bayangkan pula
tindakan bakal diambil pelajar berkenaan. Adakah mereka kisah mengenai
soal maruah, alasan logik, kesusahan dan sebagainya?
“Tidak kerana yang penting ialah tidak mahu ketinggalan mahupun diperlekehkan rakan lain.
Jalan paling mudah terbabit dengan gejala sosial bagi memperoleh apa diingini,” katanya.
Ramai
pihak juga ternyata kurang setuju dengan cadangan itu yang beranggapan
seperti memanjangkan lagi langkah pelajar ke arah aspek negatif.
Antaranya
bakal menyebabkan kurang tumpuan di kelas, meluaskan pergaulan alam
maya yang memungkinkan melonjakkan lagi tragedi sosial dan sebagainya.
Beliau
juga berpendapat, apa dilakukan sekolah hari ini sudah memadai dan
alasan ibu bapa ia mudah untuk memantau pergerakan pelajar kurang
praktikal.
“Pelajar sekarang adalah anak generasi teknologi,
mereka bijak memanipulasi keadaan mahupun mencipta alasan. Telefon
bimbit bukan jaminan mereka tidak berbohong.
“Masih ada cara lain
ibu bapa boleh memantau pergerakan anak seperti mengenal pasti siapa
rakan mereka, melakukan pemeriksaan mengejut dan sebagainya.
“Saya
percaya kalau ibu bapa tidak bersikap lepas tangan, pergerakan anak
boleh dipantau dengan baik. Tidak perlu telefon bimbit sebagai
pengantara,” katanya.
Bagaimanapun, beliau tidak menafikan
keperluan telefon bimbit untuk pelajar dalam usaha mendedahkan mereka
dengan penggunaan teknologi global.
“Kepentingan itu tetap ada dan kita juga tidak boleh menyekat daripada belajar atau tahu mengenainya.
“Sebab
itu kebanyakan sekolah sudah menggunakan kaedah pembelajaran berbentuk
moden sebagai alat bantuan mengajar mahupun menyediakan makmal komputer
untuk mengakses maklumat dan sebagainya.
“Apakah kemudahan itu
tidak cukup untuk memberi pendedahan teknologi hingga memerlukan gajet
atau telefon bimbit bagi menjadikan suasana pembelajaran lebih seronok
atau tidak ketinggalan.
“Justeru memberi kebenaran membawa
telefon bimbit ke sekolah tidak sesuai kerana fungsinya nanti akan
disalahgunakan hingga menjejaskan kepentingan proses pembelajaran lebih
utama,” katanya.
Sumber; Harian Metro
Artikel ini disiarkan pada : 2012/07/22
Telefon bimbit di sekolah boleh beri kesan negatif kepada pelajar
KUALA LUMPUR - Persatuan Pemilik-pemilik Telefon Bimbit (Perbit)
Malaysia berpendapat kebenaran bagi pelajar menggunakan telefon bimbit
di sekolah lebih banyak memberi kesan negatif daripada positif.
Presiden Perbit, Ali Ibrahim berkata selain mengganggu pelajaran,
telefon bimbit yang menyediakan pelbagai akses internet akan memberi
peluang kepada pelajar mengakses laman-laman pornografi di sekolah, yang
mana akan menggalakkan aktiviti sumbang dan membawa implikasi negatif
kepada masyarakat.
"Pelbagai perkara yang tidak baik boleh berlaku termasuk mencuri,
merompak, rogol, berzina, terlibat kegiatan samseng dan ponteng sekolah.
Yang paling parah perkara ini banyak berlaku kepada remaja Islam,"
katanya kepada Bernama di sini hari ini.
Ali berkata pelajar akan berpendapat mereka bebas melayarai internet
dan juga menghubungi sesiapa sahaja kerana tiada siapa tahu apa yang
mereka buat selain tiada siapa yang memantau aktiviti mereka.
"Ini memberi satu impak negatif kepada pelajar, terutama pelajar Islam
kerana kebanyakan mereka, walaupun di peringkat tingkatan lima, masih
lagi belum matang," katanya.
Ali berkata penggunaan telefon bimbit di kalangan pelajar akan hanya
mendatangkan pembaziran wang kerana terpaksa menjelaskan bil yang
sepatutnya boleh digunakan untuk perkara-perkara lain yang lebih perlu.
"Pelajar juga akan terleka dengan hiburan yang tersedia dalam telefon bimbit hingga mengabaikan pelajaran," katanya.
Walaupun kebenaran untuk penggunaan telefon bimbit bagi pelajar adalah
atas faktor keselamatan, Ali tetap bimbangkan penyalahgunaannya oleh
pelajar.
Beliau berkata seharusnya setiap sekolah perlu menyediakan satu bilik
telefon khas untuk pelajar membuat panggilan kecemasan kepada ibu bapa
mereka bagi menggelakkan perlunya pengunaan telefon bimbit di sekolah.
Katanya, Perbit akan menjalankan kempen kesedaran penggunaan telefon
bimbit kepada pelajar di seluruh Malaysia pada bulan hadapan. - Bernama
27 Julai 2012
0 comments:
Post a Comment