Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Monday, July 23, 2012

Si Cilik Sara Keluarga Terpaksa Ponteng Sekolah

Si Cilik Sara Keluarga Terpaksa Ponteng Sekolah



JOHOR BAHRU: Tiga beradik berusia lapan hingga 11 tahun terpaksa ponteng sekolah kerana keletihan menjual nasi lemak untuk menampung keluarga manakala kakak sulung mereka sudah berhenti sekolah disebabkan malu diejek rakan berikutan gagal menjelaskan yuran sekolah.

Itu pengorbanan dan masalah yang membelenggu empat beradik terbabit dan ibu mereka yang hanya mahu dikenali sebagai Noraini, 35, amat kecewa kerana anak-anaknya itu tidak dapat meneruskan pelajaran seperti rakan lain, sedangkan mereka ada potensi untuk maju.



“Pengorbanan empat anak saya begitu besar nilainya dan tiada tandingan, malah kerana bersusah-payah membantu saya meneruskan kehidupan seharian dengan menjual makanan setiap hari tanpa mengira panas atau hujan.

“Mereka bukan sengaja ponteng sekolah, sebaliknya disebabkan keletihan kerana berjalan lebih tiga kilometer setiap hari menjual nasi lemak, mi goreng dan bihun goreng yang saya buat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kempas, di sini.


Noraini berkata, dia terpaksa bergantung kepada tiga anaknya yang dikenali sebagai Hamirul, 11, Nabila, 9, dan Alyah, 8, untuk mencari wang bagi menampung kehidupan kerana suami meninggalkannya dalam keadaan ‘digantung tak bertali’ sejak lima tahun lalu.


Mereka berpotensi tinggi: Guru besar

JOHOR BAHRU: Tiga beradik yang kerap ponteng sekolah akibat terpaksa menjual nasi lemak bagi membantu ibu mereka mencari rezeki, disifatkan pelajar berpotensi tinggi dan mampu memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan.
Guru Besar Sekolah Kebangsaan Taman Cempaka, Shafiee Omar berkata, tiga kanak-kanak itu masing-masing berada di tahun lima, tiga dan dua sekolah berkenaan sering menunjukkan potensi tinggi dalam pelajaran.

Menurutnya, bagaimanapun, prestasi tiga beradik itu semakin merosot disebabkan mereka sering ponteng sekolah menyebabkan pihaknya menjalankan siasatan dengan melawat rumah mereka.
“Anak lelaki keluarga itu yang kini menuntut di tahun lima, seorang murid cemerlang dalam kelas. Tetapi, disebabkan kerap ponteng sekolah dan menghidap tonsil pelajarannya semakin merosot.

“Saya yakin sekiranya diberikan peluang belajar dalam keadaan selesa dan baik, dia mampu mengubah nasib keluarganya pada masa akan datang,” katanya ketika ditemui di rumah kanak-kanak itu di Kempas di sini.

Sumber harian Metro Artikel ini disiarkan pada : 2012/07/23

 

 

1 comments:

atuk said...

Salam Ramdhan Ummu

moga ada insan2 yg dapat membantu bagi merengankan bebenan mereka


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design