Photobucket

Welcome

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Followers


Saturday, July 14, 2012

Letusan Solar dan Nothern Lights Julai 2012

Letusan solar yang besar boleh menyebabkan 
fenomena northern lights
yang mempesonakan


Satu suar X1.4 kelas meletus dari pusat matahari, memuncak pada 12 Julai, 2012 di 12:52 EDT. Ia meletus dari Wilayah Aktif 1520 yang berputar ke paparan pada 6 Julai.

NASA / SDO / AIA




GAMBAR yang dirakamkan kelmarin menunjukkan nyalaan matahari (dalam bulatan). 

Satu letusan solar gergasi boleh menyebabkan Fenomena  Cahaya Utara yang luar biasa cahaya pada hujung minggu ini, di California dan Alabama, kata seorang saintis NASA.


MIAMI - Gambar yang disiarkan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) milik Amerika Syarikat menunjukkan nyalaan kuat yang berlaku di matahari kelmarin.

Permukaan matahari meletus ke dalam suar suria merah pada 12 Julai, 2012 di 12:52 EDT.

Menurut beberapa saintis cuaca angkasa lepas, nyalaan itu memberi kesan yang kecil terhadap bumi.
Ia mungkin memberi kesan terhadap sistem komunikasi berfrekuensi tinggi. - Agensi

Suar X1.4 kelas terserlah bernilai kira-kira 1 bilion bom hidrogen 'tenaga ke angkasa. Hak belakangnya ejeksi perlahan bergerak massa korona, atau CME, yang merupakan sendawa zarah solar.

Apabila jangkauan Bumi kuat CME, mereka boleh mengupas kembali lapisan magnet Bumi, menyebabkan aurora mempesonakan, menjejaskan satelit di angkasa dan juga turun naik grid kuasa.


Masa ketibaan:
Trek ramalan dari NASA Goddard Space Flight Center (di Greenbelt, MD) mempunyai ribut yang mencapai bumi pagi Sabtu di 06:20 EDT + / - 7 jam.


Matahari melepaskan suar X-kelas suria - jenis yang paling berkuasa di 12:52 EDT (1652 GMT) pada Khamis (Julai 12). Ribut juga mencetuskan letusan besar plasma solar yang dikenali sebagai ejeksi jisim korona, atau CME, yang kini meluru terus ke arah Bumi pada kira-kira 3000000 mph (5 juta kph).

CME dijangka melanda planet kita pada 06:20 EDT (1020 GMT) Sabtu (Julai 14), ditambah atau tolak tujuh jam, menurut penyelidik dengan Makmal Cuaca Angkasa di NASA Goddard Space Flight Center di Greenbelt, Md.



 Cetusan solar Khamis rasmi diberi nilai sebagai flare 1 X1.4 kelas, membuat ribut matahari terkuat musim panas setakat ini. Suar dan CME meletus dari besar-besaran Tompok pd matahari dikenali sebagai AR1520, saintis berkata, mungkin sehingga 186,000 km (300,000 kilometer) panjang. [Gambar: Nyalaan Suria Daripada Giant Tompok pd matahari AR1520]

Ketibaan CME di Bumi mungkin akan bertelur sederhana kepada ribut geomagnetic teruk, yang boleh menyebabkan gangguan sementara kepada isyarat GPS, komunikasi radio.


SOLAR SUPER STORM COULD SEND EARTH...

Artikel ini saya terjemahkan kembali dari bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Maaf jika terjemahan ini tak berapa bagus. 


Semalam, Matahari melancarkan kelas X-suar yang berkuasa solar dan ejeksi jisim korona (PKS) secara langsung di Bumi. Kesan yang diramalkan bagi Julai 14. Apabila hits ribut solar, ramai orang, terutama mereka yang tinggal di latitud tinggi, akan melihat ke langit kerana ribut solar sering menghasilkan aurora, juga dikenali sebagai Cahaya (atau Selatan) Utara.
Malangnya, tidak semua berita baik.
Ribut solar yang boleh mengubah cara hidup kita, itu adalah amaran dari saintis sebagai aktiviti solar baru-baru ini telah banyak bimbang bahawa Matahari yang hidup memberi boleh bersiap sedia untuk ribut pembunuh. Tidak, ribut tidak akan berisiko membunuh manusia (hopefully!), tetapi ia boleh menimbulkan risiko yang serius kepada satelit, yang memainkan sebahagian kehidupan moden yang lebih besar daripada ramai orang menghargai.
Sebagai Matahari menjadi lebih aktif kerana ia menghampiri maksimum suria, peluang untuk kesan duniawi ribut solar meningkat secara mendadak. Apabila zarah bercas yang sangat angin solar menghentam atmosfera atas kita, mereka berinteraksi dengan medan magnet bumi, menyebabkan gangguan dalam komunikasi elektronik dan grid kuasa. Satu pekerjaan untuk Pentadbiran Oceanic Kebangsaan dan Atmosfera (NOAA) adalah untuk menjaga mata kepada keadaan cuaca solar yang, NOAA Ketua Jane Lubchenco memberi amaran, boleh mempunyai kesan yang mengerikan bagi kami di Bumi.
Jadi, jika matahari telah sentiasa mengalami kitaran 11-tahun aktiviti, mengapa semua panik sekarang?
Jawapan: kebimbangan itu datang daripada cara hidup kita. Apabila Matahari adalah pada tempoh berada di kemuncak pada awal tahun 2000, kami tempat berhampiran sebagai bergantung kepada satelit seperti yang kita pada hari ini. Fikir kembali ke tahun 2001, jauh lebih sedikit orang mempunyai telefon bimbit di dalam poket mereka, satu unit GPS dalam kereta mereka, dan TV satelit di rumah mereka. Sekarang, manakala kehilangan salah seorang daripada kemudahan ini (bayangkan perlu benar-benar membaca peta!) Akan menjadi kerengsaan kecil, hakikat bahawa ribut solar boleh merosakkan grid kuasa boleh mempunyai implikasi yang besar-besaran. Pada bulan Mac 1989 (semasa 2 kitaran maksimum Matahari yang lalu) ribut solar secara besar-besaran mengetuk Kuasa atas bahagian yang besar Kanada. 


 Fakta yang menakutkan, dalam skim perkara yang lebih besar, ribut ini bukan yang besar, pastinya tidak ribut sempurna super solar. Worst case scenario: jika transformer dan kapasitor benar-benar goreng, kuasa boleh menjadi selama berbulan-bulan, pada asasnya pengangkutan kita kembali kepada zaman pra-industri.
Mudah-mudahan, engkau mahupun saudara akan berada di hospital jika itu yg berlaku.
Satu berita baik ialah bahawa, manakala teknologi kami membuat kita lebih terdedah kepada kesan aktiviti suria, ia juga boleh membantu mencegah masalah. Sebagai saintis belajar lebih lanjut mengenai angin solar dan apa yang ia boleh lakukan, lebih banyak perlindungan boleh terbina dalam elektronik kami untuk memastikan bahawa mereka tidak digoreng oleh letupan yang kuat tenaga solar.
Cara sama ada, maksimum suria cepat menghampiri, yang bermakna bahawa kita telah mempersiapkan, anyway.

1 comments:

Ruse Sulaiman said...

Takut bila baca artikel macam ni.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

...Jurnal Kehidupan... Template by Ipietoon Cute Blog Design